سرنوشت ۹ میلیارد تومان دریافتی دولت برای صدور کارت سوخت

با افزایش سرسام آور قاچاق سوخت، دولت پس از ۶ سال تصمیم گرفت طرح کارت سوخت بنزین و گازوئیل را به پمپ بنزین ها برگرداند. استفاده از کارت سوخت قرار است بزودی اجباری شود.
شرکت پست در قبال این‌ که کارت‌های سوخت جامانده در این شرکت را به مالکان ارائه می‌کند، به ازای هر کارت سوخت ۱۰ هزار تومان از مالک خودرو دریافت می‌کند و با توجه به این ‌که ۹۲۴ هزار کارت سوخت در این شرکت مانده، جمع مبلغ اخذ شده از مردم، بیش از ۹ میلیارد تومان می‌شود.
یکی از موضاعات پر چالش در ایران سیاست گذاری درباره بنزین بوده و تبدیل شدن این محصول به کالایی شاخص در نگاه جامعه سبب شده تا قیمت‌گذاری آن ابعاد سیاسی و اجتماعی واقتصادی گسترده‌ای پیدا کند.

بعد از آن‌ که بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت‌گیری الزامی شد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که ۹۲۴ هزار کارت سوخت متعلق به خودروهایی که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ شماره‌گذاری شده اند، به دلایل مختلف به دست صاحبان خودرو نرسیده و در شرکت پست مانده‌اند. مالکان می‌توانستند از طریق سایت اینترنتی شرکت پست به آدرس  (WWW.POST.IR) از این‌ که کارت سوخت آن‌ها در شرکت پست است یا خیر، کسب اطلاع کنند.


در این راستا هنگامی که مالکان برای دریافت کارت سوخت از شرکت پست اقدام می‌ نمایند، این شرکت از هر یک از این افراد ۱۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌کند. این هزینه به گفته زیبا اسماعیلی – سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی – هزینه صدور کارت و متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می باشد.

یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر۹۲۴ هزار نفر که کارت سوخت آن‌ ها در شرکت پست مانده است، نفری ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند، بیش از ۹ میلیارد تومان به حساب شرکت ملی پخش واریز می شود.
در این راستا، سید محمدرضا موسوی‌ خواه – مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی – با تایید این موضوع که هزینه‌ای که شرکت پست از مردم می‌گیرد، به حساب این شرکت واریز می‌شود، اظهار کرد: البته این مبلغ متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست، بلکه صرف هزینه پست، هزینه صدور کارت و هزینه شخصی‌سازی می‌شود. در واقع شرکت ملی پخش مبلغی دیگر هم به این مبلغ اضافه می‌کند تا بتواند هزینه تامین کارت را انجام دهد.
بر اساس گفته هاى وى این هزینه متعلق به زمان حال نیست و از روز نخست به این صورت بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: هر کارت، مبلغی نزدیک به دو درهم دارد و علاوه بر آن، برای هر کارت ۴۰۰ یا ۵۰۰ تومان هزینه می‌کنیم و جمعا هر کارت حدود ۱۲ هزار تومان هزینه دارد. اگر هزینه های پست را نیز در نظر بگیریم، با این اوصاف کل هزینه‌ها بیش از ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود، اما سایر هزینه‌ها را شرکت ملی پخش تامین می‌کند و از مردم صرفا ۱۰ هزار تومان در یافت می گردد.

صدور کارت سوختکارت سوختکارت سوخت المثنی
نظرات (4)
افزودن نظر
  • hamed65

    این ۹ میلیاردو کدومشون قراره بدزده؟

  • خادم پور

    ۹ میلیارد کمه که… برای مهاجرت به کانادا پول بیشتری نیاز داره طرف… من میگم از جیب ملت یک گلریزانی بکنیم برای این مسافرمون

  • صارمی

    کلا اخبار ایران شده دزدی و گرانی!!! یا یه چیزی گرون میشه یا دزدی میشه

  • ساربانی

    سرنوشت هزینه هایی که برای کارت ملی گرفتن چی شد؟ اونو کی زد به جیب؟