آموزش استفاده از پولیش و واکس بر روی بدنه خودرو

آموزش شيوه درست استفاده از پولیش و واکس بر روی بدنه خودرو

هر خودرویی در طول چرخه عمر خود نیاز به نگه‌داری مناسب دارد تا اگر تصادفات و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده را در نظر نگیریم، میزان فرسایش آن در اثر شرایط و عوامل طبیعی به کم‌ترین مقدار خود کاهش پیدا کند یا به عبارت عامیانه‌تر خودرو رخ و چهره خود را حفظ کرده باشد. با این وجود هستند مالکانی که بدون توجه به این مسائل موجب ایجاد تخریباتی به ویژه در بدنه خودروی خود می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به آفتاب‌سوختگی، خط و خش، زنگ‌زدگی و… اشاره داشت. استفاده از انواع پولیش و واکس یکی از بهترین بازدارنده‌های بروز چنین مشکلاتی در بدنه خودرو محسوب می‌شوند که در عین حال جذابیت ظاهری دو چندانی نیز برای آن فراهم می‌کنند تا حتی در هنگام فروش نیز به عنوان یک عامل تحریک‌پذیر و مشوق در ترغیب فردبه خرید خودرو باشد.

مشاهده قیمت و خرید انواع مواد پولیش مشاهده قیمت و خرید انواع واکس بدنه خودرو

مختصر درباره تفاوت واکس و پولیش

چندی قبل با توجه به فراهم شدن فرصتی، تصمیم گرفتیم تا دستی به خودروهای موجود در پارکینگ کشیده و به قولی با پولیش و واکس بدنه خودرو چهره ای تازه تر و صد البته جذابتر برای آنها ایجاد کنیم. به صورت کلی نمی توان یک رویه محدود را برای این کار در نظر گرفت ولی چارچوب کار تقریبا در همه شرایط یکسان است؛ البته هستند افرادی که همچنان بر این عقیده استوارند که نمیتوان به صورت شخصی آنگونه که باید و شاید به این کار اقدام کرد و حتما نیاز به مراجعه به کارواش ها یا مراکز مربوطه است، ولی اگر شما هم مانند نگارنده در دسته دوم قرار دارید، برای به وجود آوردن ظاهری جذاب برای خودرو، تنها به یک پولیش و واکس خوب و البته چند ساعت وقت اضافی نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که تفاوت پولیش و واکس در یک نکته مهم نهفته است. پولیش به دلیل نوع ترکیب و مواد به‌کار رفته در آن، یک لایه میکروسکوپی از پوشش بدنه خودرو بر میدارد، اما واکس یک لایه میکروسکوپی روی رنگ باقی میگذارد. این تفاوت باعث میشود تا از پولیش برای صیقل دادن و برگرداندن جالی رنگ به حالتی که در روز اول بوده استفاده شود. همان طور که میدانید، آخرین لایه رنگ که در رنگهای متالیک، کیلر و در رنگهای روغنی، رنگ نهایی میباشد، بعد از چند سال بر اثر عوامل طبیعی و نیز سایش ناشی از تمیز کردن خودرو دچار خط و خش های میکروسکوپی می شود که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، اما در مجموع جال و صیقل و شفافیت رنگ را کاهش میدهد.

 

چرا از پولیش استفاده کنیم؟

استفاده از پولیش باعث می شود تا این خش های ریز به همراه لایه میکروسکوپی که برداشته میشود، از بین بروند، اما تکرار این کار باعث کاهش ضخامت کیلر در رنگهای متالیک و لایه رنگ در رنگ های روغنی (سالید) می شود پس از پولیش‌کاری، برای حفظ و افزایش براقیت رنگ خودرو و نیز محافظت آن در برابر ساینده ها و آلاینده ها، می توانید از واکس استفاده کنید. برای خودروهای نو و در حد نو، لازم نیز نیاز هست از پولیش استفاده کنید. زیرا سطح رنگ خودروی صفر نیز در کارخانه پولیش نشده و صاف نیست. توجه نمایید که استفاده از پولیش به دفعات سبب کاهش ضخامت کیلر می‌گردد.

 

  • گام اول: شستشوی بدنه خودرو

شروع کار باید با شستن بدنه همراه باشد. برای این کار پیشنهاد میشود که اگر این کار را در منزل انجام میدهید از یک سرشیر که وظیفه پاشش پرفشار آب را بر عهده دارد استفاده کنید تا نتیجه ای همانند شستشو در کارواش به همراه داشته باشد. برای شستشو تنها از شامپوهای مخصوص خودرو استفاده کنید و هرگز از شوینده خانگی برای این منظور استفاده نکنید. چرا که باعث ایجاد خط و خش سطحی میکروسکوپی بر رنگ بدنه خودرو می‌شوند.

مشاهده قیمت و خرید شامپو بدنه خودرو

  • گام دوم: جرمگیری بدنه خودرو

بعد از شستشوی بدنه خودرو زمانیکه هنوز سطح خیس و مرطوب است، به کمک خمیر کلی سطح را جرمگیری کنید. خمیر کلی تمام آلاینده‌ها از قبیل فضولات پرندگان، باقی مانده حشرات، لکه آب، گرد و غبار لنت ترمز، صمغ درختان و … از روی سطح برمی‌دارد. دقت نمایید که که برای استفاده از خمیر کلی اسپری آب یا اسپری مکمل خمیر کلی در دست داشته باشید تا سطح و خمیر را به طور مداوم مرطوب نمایید. در نهایت بعد از تمیز شدن سطح را مجدداً آبکشی نموده و با دستمال مایکروفایبر خشک نمایید.

قیمت و خرید خمیر کلی

  • گام سوم: پولیش بدنه خودرو

بعد از تمیز شدن سطح، ایرادات آن نیز مشخص می‌شود. سطحی که ناصاف باشد، مانع از ایجاد سطح یکدست توسط واکس و سرامیک شده و در نتیجه، نتیجه براقیت و محافظت خوب نمی‌توان از آن انتظار داشت. به همین دلیل با توجه به عمق خط و خش پولیش مناسب را انتخاب نمایید و سطح را پرداخت نمایید. در صورتیکه سطح دارای خط و خش بسیار سطحی باشد، می‌توانید از پولیش واکس استفاده نمایید تا دو گام را در یک مرحله انجام داده باشید. در پایان بعد از پولیشکاری باقی مانده مواد پولیش را با دستمال مایکروفایبر پاک نمایید. دقت نمایید که انتخاب مواد و پد پولیش و همچنین سرعت پولیشر باید با توجه به عمق خط و خش باشد. در صورتیکه در این زمینه آموزش ندیده‌اید، از انجام پولیشکاری خودداری نمایید. چراکه می‌تواند منجر به آسیب و سوختن رنگ بدنه خودرو شود.

  • گام چهارم: محافظت از بدنه خودرو

بعد از پایان پولیشکاری می‌توانید از انواع پوشش محافظ از جمله واکس، سرامیک واکس و سرامیک استفاده نمایید. در صورتی که تمایل به استفاده از سرامیک دارید، حتماً سطح را با آماده ساز رنگ عاری از چربی و واکس نمایید. انتخاب پوشش محافظ به عهده کاربر خودرو می‌باشد، اما بهترین محافظ، پوشش نانوسرامیک هست. برای اجرای واکس، مقداری از آن را روی پد زده و به صورت حرکات دورانی روی سطح اعمال نمایید. در پایان، باقی مانده واکس را با دستمال مایکروفایبر از پاک نمایید.

مشاهده قیمت و خرید انواع سرامیک خودرو

جهت مشاهده سایر محصولات لاین خودرو به سایت گنجی پخش مراجعه نمایید و یا در اینستاگرام و یا تلگرام ما عضو شوید.

پولیشپولیش واکسپولیشکاریسرامیکسرامیک بدنه خودروسرامیک واکسواکسواکس بدنه خودرو
نظرات (0)
افزودن نظر