بی‌ ام‌ و آی ویژن داینامیکس

بی‌ ام‌ و آی ویژن داینامیکس

کارخانه بی ام ‌و در سال ۱۹۱۷ به‌ عنوان یک کارخانه تولید موتور هواپیما تأسیس شد. در سال ۱۹۱۸ و با پایان جنگ جهانی اول، کارخانه به دلیل قطع‌نامه ورسای مجبور شد که بخش تولید موتور هواپیمای خود را متوقف کند. این کارخانه تا سال ۱۹۲۳ تنها موتورسیکلت می‌ساخت و با برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۱۹۲۸ آغاز به تولید خودرو کرد. بی ام و کوتاه‌ شده عبارتِ «بایریشه موتورن ورکه» است، به‌ معنای صنایع موتوریِ بایرن است، یک شرکت خودروساز آلمانی است، که از تولیدکنندگان به‌نام خودروهای لوکس و موتورسیکلت درجهان به ‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد. شرکت بی ام و در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون مالک شرکت‌های رولز-رویس، موتور کارز و مینی است. در سال ۲۰۱۵ شرکت بی ام و بیش از دو میلیون و چهارصدهزار دستگاه وسیله نقلیه تولید کرد. امروزه اکثریت سهام بی ام و در اختیار خانوادهٔ کوانْدْت قرار دارد. حدود نیمی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت در دسترس عموم سهام داران است.

یک سال پس از ارائه‌ی خودروهای نسل آینده ویژن 100، شرکت آلمانی بی‌ام‌و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ از یک خودروی الکتریکی مفهومی که احتمالا در آینده نزدیک ساخته خواهد شد، رونمایی کرد. بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس (BMW i Vision Dynamics) یک گرن کوپه چهاردر با محدوده رانندگی تا ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۳ مایل) و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت (۱۲۰ مایل بر ساعت) است؛ زمان سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) این خودروی مفهومی چهار ثانیه است و با توجه به سطح جدیدی از ظرافت‌های اسپرت، انتظار می‌رود که تجربه‌ی جالبی از سیستم محرکه الکتریکی در آینده نزدیک باشد.

مدیر بخش طراحی شرکت بی ام و گفته است که در طراحی این کانسپت، اصول نوآورانه‌ای رعایت شده است. این خودرو که نزدیک به ابعاد یک گرن‌کوپه لوکس تولید شده، از فاصله بین‌محوری زیادی بهره می‌برد تا فضای وسیعی در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. به طور کلی می‌توان گفت که مانند اسم کانسپت، در بخش طراحی بیشتر از هر چیزی به داینامیک بودن آن توجه شده است. خودروی مفهومی بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس یک وسیله نقلیه منحصربه‌ فرد رؤیایی و الهام‌بخش است و درک جدیدی از سیستم محرکه برتر کنونی ارائه می‌دهد که به ‌طور خاص بر پایداری متمرکز شده است. بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس پرچم‌دار نوآوری برای گروه خودروسازی بی‌ام‌و است. 

طراحی الهام‌ بخش مدل‌های BMW i در نقش پرچم‌ دار این برند بسیار مؤثر است و همه می‌توانند این نقش را به‌خوبی حس کنند. اکنون بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس ترکیبی از سیستم محرکه الکتریکی با ارزش‌های اصلی بی‌ام‌و یعنی پویایی و ظرافت است. بنابراین می توان نشان داد که چگونه محدوده تولید و زبان طراحی BMW i می‌تواند بیشتر به سمت خودروهای مفهومی دیگر تکامل یابد. طرح کلی بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس نشان‌دهنده تکامل بیشتر نسبت به خودروهای کلاسیک بی‌ام‌و است؛ فاصله عرضی زیاد، طراحی متحرک سقف و فاصله‌‌ی کوتاه چرخ‌ها تا سپرها (اوورهنگ Overhang)، یک شخصیت عالی، ظریف و پویا ایجاد می‌کند.

به لطف سطح شیشه‌ای که از جلوی خودرو تا عقب امتداد پیدا کرده است، امکان تجربه رانندگی متمایزی به سرنشینان می‌دهد. این امکان باعث می‌شود که سرنشینان احساس کنند فضای اتاق افزایش پیدا کرده است و احساس راحتی و آزادی بیشتری در داخل خودرو داشته باشند. چراغ‌های جلو به ‌طور مشابه طرح‌های گذشته و آینده خودروهای بی‌ام‌و را با هم ترکیب می‌کنند. در نمای جلویی خودرو شاهد استفاده از چراغ‌های LED باریک و سپری هستیم که مجاری خنک‌کننده ترمزها روی آن قرار می‌گیرد. همانند بیشتر خودروهای مفهومی،‌ این خودرو نیز دارای دوربین‌هایی به جای آینه‌های جانبی است و رینگ‌های آیرودینامیک نیز به منظور ایجاد حداکثر برد نصب شده‌اند.

این جذابیت و ظرافت در عقب خودرو نیز وجود دارد؛ منحنی‌های ملایم پروفیل افقی در عقب، وقار و ابهت زیادی به خودرو می‌دهند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های قسمت عقب خودرو، چراغ L شکل است. در عقب خودرو، مجموعه‌ای از چراغ‌های باریک و روشن LED به همراه سپری با طراحی نسبتا ساده به چشم می‌خورد. برش باریک آن‌ها به علت استفاده از کارایی دینامیکی دقیق خودرو در جاده است. بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس از لحاظ پیشرفته بودن و زیبایی‌شناسی فنی، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز طراحی شده است. این نشان می‌دهد که بی‌ام‌و در سال‌های آینده به تمرکز خود بر تولید خودروهای اسپرت و ظریف ادامه خواهد داد.

آیامبیداینامیکسوویژن
نظرات (0)
افزودن نظر