مکلارن سفارشی MSO X

مکلارن سفارشی MSO X

کمپانی خودرو سازی مک‌لارن اتوموتیو، که به طور عام با نام مک‌لارن شناخته می‌شود، تولید کننده خودروهای اسپرت بریتانیایی است. مک‌لارن با هدف ساخت خودروهای شهری با تکنولوژی ماشین‌های مسابقات فرمول یک در سال ۱۹۸۹ با نام مک‌لارن کارز تاسیس شد. این شرکت همکاری نزدیکی با تیم فرمول یک مک‌لارن ریسینگ دارد و بخشی از گروه مک‌لارن است. مک‌لارن اف ۱ اولین محصول تولید مک‌لارن است. اف ۱ خودروی اسپرت سه نفره‌ای است که توسط گوردون ماری طراحی شده است. موتور این خودرو ۱۲ سیلندر ساخت ب ام و است که حجمش ۶۰۶۴ سی‌سی است و ۶۲۷ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر این خودرو ۳ ثانیه است. 

در سال ۱۹۹۹ مک‌لارن با همکاری مرسدس بنز مدل اس‌ال‌آر را طراحی کرد. آن زمان دایملر-کرایسلر بیشتر سهام مک‌لارن را در اختیار داشت و موتور تیم مسابقات فرمول یک مک‌لارن را هم از طریق مرسدس بنز، شرکت اقماری خود، تامین می‌کرد. تولید اف ۱ در سال ۱۹۹۲ آغاز شد. مدل ال‌ام این خودرو در سال ۱۹۹۵ و مدل جی‌تی در سال ۱۹۹۷ عرضه شد. مدل جی‌تی‌آر از این خودرو هم بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ تولید شد. تولید این خودرو در ماه مه سال ۱۹۹۸ بعد از ساخت ۱۰۰ دستگاه متوقف شد. در مجموع ۶۴ دستگاه اف ۱، پنج دستگاه مدل ال‌ام، سه دستگاه جی‌تی، ۹ دستگاه جی‌تی‌ار۹۵، ۹ دستگاه جی‌تی‌آر۹۶ و ده دستگاه جی‌تی‌ار۹۷ ساخته شد.

و اما بخش خودروهای ویژه مک لارن، از جدیدترین خودروی MSO X که بر پایه مدل 570S شکل گرفته پرده‌ برداری کرد. مک لارن سفارش ساخت 10 دستگاه از خودروهای MSO X را دریافت کرده است. این خودرو ظاهر نسخه مسابقه‌ای 570S GT4 را شبیه ‌سازی می‌کند اما همچنان مدلی خیابانی باقی می‌مانند. کل پروژه یعنی تبدیل مدل مفهومی به واقعیت تنها 8 ماه طول کشید و خودروهای تکمیل شده در رویداد ویژه ای که در لاس‌وگاس برگزار شده در معرض دید قرار گرفته‌اند. در بخش بیرونی، آینه‌های این خودروی MSO X جدید مشابه نسخه مسابقه‌ای 570S GT4 بوده و حتی پوشش‌های بدنه نیز از خودروهای اسطوره‌ای F1 GTR الهام گرفته‌اند. 

بال بزرگ قرار گرفته در عقب 100 کیلوگرم داون فورس بیشتری را ایجاد کرده و کلیت پکیج بکار رفته شامل اسنورکل سقف، اگزوز سوپر اسپورت تیتانیومی MSO، لاستیک‌های پیرلی P زیرو کورسا و کاپوت GT4 مانند با ورودی‌های هوایی است که با اسنورکل سقف همکاری می‌کند. در جای‌جای بدنه نیز از فیبر کربن با ظاهر ساتین استفاده شده که از جمله این بخش‌ها می‌توان به سقف، کاپوت، رکاب‌های جانبی، پوشش پیشرانه و همچنین سپر عقب منحصربه‌ فرد اشاره کرد. جولیون ناش، مدیر بازاریابی مک لارن می‌گوید: مشتریانی که مراجعه می‌کنند ایده‌هایی داشته و MSO با آن‌ها همکاری می‌کند تا به مشتریان اجازه به تصویر کشیدن ایده‌های خود را بدهد. 

چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد که خریداران مک لارن نقش مهندسی مسابقه‌ای را در تیم MSO داشته باشند و ایده‌های خود را تست کنند؟ کابین این خودرو نیز روش مینیمالیستی و متمرکز روی پیست را در پیش گرفته است. بخش‌هایی از شاسی مونوسل 2 فیبر کربنی قابل مشاهده بوده و صندلی‌های سفارشی کربنی، رکاب‌های داخلی کربنی و… از شاخصه‌های این کابین هستند. همچنین فضای ذخیره‌ای تونل مرکزی حذف شده و کنسول مرکزی نیز مشابه نمونه بکار رفته در مدل مسابقه‌ای 570S GT4 است. مدیر نمایندگی Newport Beach مک لارن نیز می‌گوید: هدف این پروژه داشتن یک خودروی پیست جدی است که هنوز هم بتواند در جاده بتازد. به منظور تبدیل این رؤیا به واقعیت ما کارهای خارق‌العاده زیادی را انجام داده‌ایم.

MSOXسفارشیمک‌لارن
نظرات (0)
افزودن نظر