هزینه گازسوز کردن خودرو بنزینی چقدر است؟

هزینه گازسوز کردن خودرو ها بسته به نوع خودرو ما بین 2.5 الی 4.5 میلیون تومان است.

طبق آمار و ارقام در حدود نیمی از ظرفیت سوخت رسانی جایگاه های CNG در کشور خالی می باشد و در پی افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین آزاد ظرف روزهای گذشته، تقاضا برای گازسوز کردن خودرو تک سوز (بنزینی) به خودروهای دوگانه سوز با گاز CNG به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به مرز ۳۰ هزار درخواست در هر روز رسیده است. در همین رابطه علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین در مصاحبه با وب سایت وزارت نفت توضیحاتی راجع به شرایط وهزینه گاز سوز کردن خودروها اعلام کرده است.

سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز

به گفته آقای محمودیان: «متقاضیان جهت گازسوز کردن خودرو ها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (irngv.ir) مراجعه کنند و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می گردد و این افراد می‌توانند از طریق سامانه به نزدیک‌ترین مرکز مجاز محل سکونت خود برای تبدیل، انتخاب و مراجعه کنند و طبیعتا اولویت با اشخاصی خواهد بود که زودتر نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.»

هزینه گازسوز کردن خودرو های بنزینی

لازم به ذکر است هزینه تجهیزات و نصب ادوات مختلف جهت گازسوز کردن خودرو ها ثابت است واین تجهیزات درکوتاه مدت ریسک گران تر شدن ندارند. به گفته رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین، برای تبدیل خودروهای تک سوز بنزینی به خودروهای دوگانه سوزبسته به نوع خودرو هزینه ای بین ۲٫۵ الی ۴٫۵ میلیون تومان صرف می شود و هم اکنون همزمان با افزایش تقاضا کارخانجات داخلی تولیدی این تجهیزات به صورت دوشیفت مشغول کارهستند.

همچنین کارگاه های مربوط به تبدیل خودروها و نصب ادوات رو به افزایش بوده و تعداد آن ها از ۲۵۰ واحد فعلی به ۳۸۰ واحد ظرف یکماه آینده خواهند رسید. همچنین احتمال افزایش تعداد کارگاه های نصب CNG به حدود یک هزار واحد در صورت تقاضا نیزوجود دارد. با توجه به سهمیه بندی بنزین دوگانه سوز کردن خودروها می تواند بسیار به صرفه باشد.

با این وجود، تاکید مسئولان بر این است که نصب قطعات حساس سیستم گازسوز و پروسه تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز حتما باید در واحد های مجاز انجام گردد و متقاضیان باید از مراجعه به کارگاه های غیر مجاز خودداری نمایند چرا که در این کارگاه ها احتمال رعایت نشدن استانداردهای سخت گیرانه ایمنی وجود دارد که می تواند به وقوع حوادث بسیار تلخی منجر گردد.

استفاده از گاز مایع (LPG) به جای گاز فشرده (CNG)

با افزایش طبیعی تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز باید تاکید کرد که در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از سوخت گاز به صورت گاز طبیعی مایع (LPG) انجام می گردد و استفاده از گاز فشرده CNG چندان رایج نیست. این نوع گاز به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود چندان با موتورهای تک سوز بنزینی سازگاری ندارد و باعث تسریع روند آسیب دیدگی نشیمن گاه سوپاپ در سرسیلندر می گردد.

همچنین در طول دوران قبلی هدفمندسازی یارانه ها شلوغی بیش از حد جایگاه های CNG باعث شده بود تا پروسه سوخت گیری ساعت ها طول بکشد و همین عامل نیز در بلند مدت منجر به کم شدن تقاضا برای خودروهای دوگانه سوزگردید، به شکلی که خودروسازان در طول یکسال گذشته عرضه این خودروها را در بازار کاهش داده اند و در پی افزایش قیمت بنزین، ظرف روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت خودروهای دوگانه سوز در بازار هستیم.

خودروهای دوگانه سوزدوگانه سوزگاز CNGگازسوز کردن خودرو
نظرات (2)
افزودن نظر
  • عرفان

    این روزها همه دنبال گاز سوز کردن خودروهاشون هستن شما چطور 🙂

  • رضا انصاری

    مشکل گازسوز کردن خودرو اینه که جایگاه سوختشون به اندازه ی پمپ بنزینا نیست