پوشش محافظ بدنه خودرو گرافین؛ یکی به جای همه!

پوشش محافظ بدنه خودرو نانو گرافین (Graphene Coating) چیست و مقایسه آن با نانو سرامیک!

بهترین پوشش محافظ بدنه خودرو تا کنون، نانو سرامیک بوده است. اما اخیراً نوع جدیدی از پوشش‌ها معرفی شده است، که قدرت محافظتی بیشتری نسبت سرامیک دارد. نام این محصول، پوشش محافظ گرافین (Graphene Coating) می‌باشد که گاهاً سرامیک گرافین نیز گفته می‌شود. پوشش محافظ بدنه خودرو گرافین پدیده‌ای نو در دنیای مراقبت و نگهداری از اتومبیل می‌باشد، که حتی اکثر دیتیلرها نیز با آن آشنایی ندارند. ما در این مقاله به معرفی دقیق‌تر این محصول پرداخته و آن را با نانو سرامیک مقایسه می‌کنیم.

قیمت و خرید پوشش محافظ بدنه خودرو Graphene

 

پوشش گرافین (Graphene Coating)

پوشش‌های گرافین، نسل جدیدی از پوشش‌های محافظ بدنه خودرو می‌باشند. گرافین از کربن ساخته شده است. اتم‌های کربن می‌توانند به صورت‌های مختلفی با یک‌دیگر پیوند برقرار نمایند که این موجب می‌شود تا دگرشکل‌های متنوعی از آن تشکیل شود، به همین دلیل از کربن به عنوان «پادشاه عناصر» یاد می‌شود. در ماده گرافین اتم‌های کربن ساختار لانه زنبوری تشکیل می‌دهند، که سبب ایجاد بافت نازک‌تر از استیل، سخت‌تر از الماس، کشسان‌تر از لاستیک و درخشان‌تر از آلومینیوم می‌شود.

شرکت‌های تولید کننده با اکسیده کردن ماده graphene، آن را به صورت محلول در آورده و به عنوان پوشش محافظ جدید به بازار ارائه می‌نمایند. بیشتر پوشش‌های بدنه خودرو گرافین موجود در بازار، در واقع همان نانو سرامیک هستند که در آنها مقداری گرافین برای مقاومت و ماندگاری بیشتر تزریق شده است. از آنجا که این محصول بسیار جدید است، کمتر برندی از این محصولات تولید کرده و در نتیجه، به سختی در بازار یافت می‌شود.

 

نحوه ورود ماده graphene به صنعت خودرو

در حال حاضر گرافین سخت‌ترین ماده موجود در دنیا است. محققان متوجه شدند با افزودن مقداری از گرافین به پلاستیک، فلز و سایر مواد، مقاوم‌تر یا درخشان‌تر می‌گردند. همچنین تحیقیقات نشان داد که اکسید گرافین قابلیت ترکیب با آب، حلال‌های آلی و پلیمرها را دارا می‌باشد. تمامی این ویژگی‌ها سبب ورود این محصول به صنعت خودرو شد.

 

پوشش گرافین یا پوشش نانو سرامیک؛ کدام بهتر است؟!

همانطور که می‌دانید پوشش‌های محافظ بسیار زیادی از گذشته وجود داشته است، که در مقالات قبلی به خوبی به بررسی و مقایسه آنها پرداخته‌ایم. اما برای درک و آشنایی بهتر با نانو گرافین، در جدول زیر به مقایسه کلی آن با سرامیک می‌پردازیم!

ویژگی گرافین سرامیک
ماندگاری بیش از 5 سال 1 تا 5 سال
آبگریزی زیاد زیاد
سختی سخت سخت
براقیت زیاد زیاد
قدرت دافعه زیاد زیاد
باقی ماندن لک آب کم متوسط
قیمت بالا متوسط به بالا
موجودی در بازار کم زیاد

 

در جدول بالا یک مقایسه کلی و سریع بین سرامیک و گرافین ارائه شده است. اما در ادامه به مقایسه کامل‌تر می‌پردازیم.

 

  • نوع ساختار

پوشش نانو سرامیک از سیلیسیم دی ‌اکسید ساخته می‌شود، که از مشتقات کریستال کوارتز هست. این ماده با مواد بسیار دیگری ترکیب شده و در نهایت به صورت مایع ارائه می‌شود. اما همانطور که در بالا ذکر شد؛ Graphene از کربن ساخته شده و با اکسیداسیون به مایع تبدیل می‌شود.

 

  • ماندگاری

ماندگاری هر دو پوشش محافظ بسیار زیاد است. اما نانو گرافین به نسبت سرامیک دوام بیشتری دارد. بعضی از کاربران خودرو برای حفظ ماندگاری سرامیک از سرامیک تاپ کوت و گاهاً سیلنت‌ها استفاده می‌نمایند. در حال حاضر سرامیک‌های موجود در بازار دارای ماندگاری 1-5 سال و گرافین‌ها ماندگاری بیش از 5 سال دارند، که حتی بعضی شرکت‌ها ادعای ماندگاری 7 ساله را نیز دارند.

 

  • آب گریزی

سرامیک و Graphene هر دو قدرت آب گریزی بالایی دارند، اما ادعا می‌شود که احتمال باقی ماندن قطره آب بر روی سطح در گرافین به دلیل زاویه تماس بیشتر، نسبت به سرامیک بیشتر است.

 

  • سختی اجرا

به دلیل خشک شدن سریع، نیاز به پولیشکاری و محیط با دمای خاص و ایزوله، اجرای این پوشش‌ها سخت است. به همین دلیل اغلب ترجیح می‌دهند که اینکار را به دیتیلرهای حرفه‌ای بسپارند. در واقع اجرای این دو محصول بسیار مشابه هم است و تمام پروسه پاکسازی با شوینده، خمیر کلی و پاک کننده گرد لنت، پولیشکاری، پاکسازی با آماده ساز رنگ، اجرای پنل به پنل پوشش بایستی اجرا گردد.

 

  • جلوه نهایی

درخشش نهایی ایجاد شده توسط گرافین و سرامیک به مانند یگدیگر است. هر دو محصول براقیت سرد روی سطح ایجاد می‌کنند که با براقیت واکس کاناوبا متفاوت است. براقیت حاصل از سرامیک و Graphene عمق بیشتری به سطح داده و سبب ایجاد نمای سه بعدی می‌گردد.

 

  • قدرت دافعه

هر چقدر قدرت دافعه بیشتر باشد، ماشین کمتر گرد و خاک و کثیفی به خود می‌گیرد و در نتیجه راحت‌تر تمیز می‌گردد. به طور کلی این دو محصول در این ویژگی نیز عملکرد مشابه دارند، اما بعضی از تولید کنندگان ادعا دارند گرافین قدرت دافعه بیشتری نسبت به سرامیک دارد. زیرا ماده گرافین خاصیت رسانایی الکتریکی و حرارتی دارد که سبب ایجاد ویژگی آنتی استاتیک می‌شود.

 

  • باقی ماندن لک آب

باقی ماندن لک آب یکی از مشکلاتی است سرامیک دارد. با بارش باران و با وجود خاصیت آبگریزی همچنان لک قطرات آب بر روی سطح باقی می‌ماند که سبب خوردگی سرامیک نیز می‌شود. تولید کنندگان گرافین ادعا دارند، این ماده دمای سطح را کاهش می‌دهد که سبب دیرتر تبخیر شدن قطرات آب می‌گردد. این تبخیر دیررس سبب ایجاد فرصت بیشتر به کاربر جهت پاکسازی سطح می‌دهد.

 

  • قیمت

همانطور که می‌دانید سرامیک گران‌ترین پوشش محافظ هست، اما نانو گرافین به دلیل کمیاب بودن و تولید توسط برندهای محدود، قیمت بالاتری نسبت به سرامیک دارد. علاوه بر قیمت، نیاز به اجرای تخصصی سبب شده است تا هزینه مراجعه به مراکز دیتیلینگ نیز به آن اضافه شود. به همین دلیل اغلب افرادی که خودروی گران قیمت دارند و یا کسانیکه به مدت چندین سال قصد استفاده از خودروی خود را دارند، از این محصولات استفاده می‌نمایند.

 

  • موجودی در بازار

سرامیک‌ها به طور گسترده و در انواع برند در بازار موجود هستند. حتی بعضی از برندها انواع مختلف سرامیک با سختی و ماندگاری متفاوت ارائه می‌کنند. اما در حال حاضر، پوشش گرافین به جدیدتر بودن در بازار به سختی و با تنوع محدود یافت می‌شود. البته فروشگاه گنجی پخش همواره سعی نموده است تا هر دو این محصول را برای مشتریان خود موجود نماید.

طبق بررسی و مقایسه‌ای که انجام شد، از لحاظ کیفی پوشش گرافین بهتر از سرامیک هست، اما به دلیل تنوع کمتر و قیمت بالاتر همچنان برخی سرامیک را ترجیه می‌دهند. در ادامه شما را بیشتر با Graphene Coating آشنا می‌کنیم.

 

مقاومت پوشش گرافین در برابر عوامل محیطی

گرافین قابلیت مقاومت در برابر عوامل محیطی همچون باران اسیدی، اشعه ماورای بنفش، فضولات پرندگان، باقی مانده حشرات، آلاینده‌های صنعتی و … دارد. این محصول می‌تواند در برابر مواد شیمیایی تا PH12 مقاومت نماید.

 

انواع پوشش گرافین

پوشش گرافین در انواع مایع و اسپری ارائه می‌شوند. نوع مایع همانند سرامیک باید بر روی سطح اجرا شود. اما نوع اسپری در واقعی ترکیبی از پلیمرهای سیلنت با گرافین هست که براحتی قابل اجرا و اسپری بر روی بدنه خودرو هست. البته قابل ذکر است ماندگاری اسپری گرافین به دلیل ساختار کمتر (1 سال به بالا) هست. نکته قابل ذکر دیگر این است که همانند تنوع سرامیک در یک برند، ممکن است گرافین را برندی با تنوع در میزان سختی و براقیت ارائه نماید.

آیا گرافین ارزش خرید دارد؟!

به دلیل جدید بودن این محصول نمی‌توان به طور قطعی نظر داد. اما به مرور زمان و با ترویج استفاده آن، می‌توان نتیجه‌گیری نهایی را اعلام کرد. در حال حاضر با جستجوی ساده در گوگل می‌توان به ویدیوهای مصرف کنندگان این محصول دست یافت که نظرات متفاوت با یکدیگر ارائه می‌دهند. در گذشته از سیلیسیم دی اکسید در ساختار روغن مار استفاده می‌شد، اما اکنون این ماده به صنعت خودرو ورود پیدا کرده و سبب تحولی با ارائه نانو سرامیک شده است.

 

از کجا پوشش گرافین تهیه کنم؟

فروشگاه گنجی پخش همواره سعی نموده است تا جدیدترین محصولات لاین خودرو را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. هم اکنون این محصول قابل خرید از سایت گنجی پخش می‌باشد.

قیمت و خرید انواع سرامیک گرافین

 

جهت مشاهده سایر محصولات لاین خودرو به سایت گنجی پخش مراجعه نمایید و یا در اینستاگرام و یا تلگرام ما عضو شوید.

 

سوالات متداول پیرامون پوشش نانو گرافین بدنه خودرو :

ماده گرافین از چه تشکیل شده است؟

گرافین از اتم‌های کربن که ساختار لانه زنبوری تشکیل داده‌اند، ساخته شده است.

چرا از پوشش نانو گرافین برای بدنه خودرو استفاده نماییم؟

گرافین سخت‌ترین ماده در دنیاست و در هر چیزی که استفاده شود، سبب ایجاد مقاومت و درخشش بالا می‌شود. این ویژگی سبب برتری نانو گرافین بدنه خودرو از سرامیک شده است.

گرافین بهتر است یا سرامیک؟

از لحاظ ماندگاری، مقاومت و ضد لک بودن پوشش گرافین بهتر است. اما به دلیل عدم تنوع و موجودی کم در بازار اغلب سرامیک را ترجیح می‌دهند.

آیا اجرای پوشش گرافین متفاوت است؟

خیر، این پوشش تقریبا همانند سرامیک اجرا می‌شود.

تفاوت مایع گرافین با اسپری گرافین مخصوص بدنه خودرو چیست؟

اسپری گرافین اجرای راحت‌تری دارد، اما به دلیل ساختار متشکل از ترکیب سیلنت با گرافین، ماندگاری کمتری نسبت به مایع گرافین دارد.

ceramic coatinggraphenegraphene coatingnano ceramic coatingپوشش گرافینسرامیکسرامیک بدنه خودروسرامیک گرافینگرافیننانو سرامیکنانو گرافین
نظرات (0)
افزودن نظر