اسپری جاده چیست؟ نکات و چالش‌ها

اسپری جاده چیست؟ نکات و چالش‌ها

 اسپری جاده یک مه کثیف از آلاینده‌ها در هوا است که توسط خودروها پخش و ایجاد می‌شود. اسپری جاده تا حدودی علت ترافیک است و می‌تواند کثیفی و دوده را ایجاد کند حتی زمانی که هوا خشک ‌است و هیچ منشأ مشخصی برای کثیفی بر روی یک وسیله نقلیه وجود ندارد.

علت اسپری جاده :

اسپری جاده ترکیبی از آلاینده‌های مختلف است که هنگام حرکت خودرو در هوا پخش می‌شوند. با سرعت کم این مه ریز بسیار بالا پرتاب می‌شود اما در جاده‌ها این امر می‌تواند ابری از آلاینده‌ها ایجاد کند که بر روی بزرگراه سوار است. مه از آلاینده‌های بسیار کوچکی مانند کثیفی، شن، گرد و غبار، ذرات لاستیک، روغن موتور، ذرات آهن، قیر و حشرات تشکیل شده‌است. وقتی یک وسیله نقلیه از جاده عبور می‌کند هوا آشفته می‌شود. 

به دلیل شکل یک خودرو مانند ماشین های استیشن واگن هوای روی خودرو باید فاصله بیشتری را پوشش دهد و سپس هوا در زیر خودرو پشتی قرار گیرد. در پشت خودرو این امر باعث ایجاد اثر مکش می‌شود که شبیه به اثرات یک بال هواپیما است. وقتی هوای زیر اتومبیل بلند می‌شود آلودگی بسیار سبکی را در هوا ایجاد میکند. این آلاینده‌ها در آن زمان بزرگ‌ نیستند اما تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. هنگامی که وسیله نقلیه بعدی از میان این مه عبور می‌کند برخی از این ذرات به سطح بدنه خودرو برخورد کرده و ممکن است به آن بچسبند. دیگر بخش‌های خودرویی که می‌تواند برای تشکیل این پدیده تاثیر بگذارد چرخ‌ها، ارتفاع سپر خودرو، اشیا در زیر خودرو، آینه‌ها و در برخی موارد حتی سپر عقب هستند مانند زمانی که باد در جاده زیاد است.

هنگام بارش باران اسپری که توسط یک وسیله نقلیه بلند می‌شود شامل ذرات گرد و غبار، آب باران و آلاینده‌های داخل آن است. آب با خاک روی جاده مخلوط می‌شود و مه بسیار زیادی از ذرات آب با انواع آلودگی‌های به‌دام‌افتاده در آن ایجاد می‌کند. وقتی قطرات آب سنگین به سطح وسیله نقلیه در پشت اولین ماشین برخورد می‌کنند یک نقطه مرطوب و خاکی بر روی سطح بجای می‌گذارند. از آنجا که آب آلاینده‌های به‌دام‌افتاده را در خود دارد اثرات اسپری جاده وقتی که جاده مرطوب است بسیار بدتر و بیشتر می‌شود.

نحوه جلوگیری از اسپری جاده‌ای :

جلوگیری از اسپری جاده‌ای بسیار دشوار است. در هوای خشک، گرد و غبار فقط یک اثر بسیار سبک از خود بر روی سطح باقی می‌گذارد. این آلودگی‌ها که توسط وسایل نقلیه به هوا پرتاب می‌شود به دلیل وزن بسیار کم آن مدت بیشتری در هوا باقی میماند. مگر اینکه باد آن را حمل کند مه می‌تواند چند دقیقه در هوا باقی بماند. وقتی جاده مرطوب است آلاینده‌ها به همراه آب به هوا پرتاب می‌شوند. این قطرات آب بسیار سنگین‌تر از ذرات گرد و غبار هستند و باعث می‌شوند که جاذبه آن‌ها را سریع‌تر پایین بکشد. اسپری جاده مرطوب فقط ده‌ها ثانیه طول می‌کشد. طول مسیر اسپری جاده در پشت یک وسیله نقلیه در شرایط مرطوب بسیار کم‌تر خواهد بود. 

اجتناب از این اسپری جاده می‌تواند به ۳ روش انجام شود :

1.حرکت پشت یک خودرو

شرایط مرطوب

 اگر وسیله نقلیه مقابل شما در شرایط مرطوب رانندگی کند و در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند ۲۷.۸ متر بر ثانیه طول می‌کشد تا اسپری ناشی از آن خودرو از بین برود. اجازه دهید بگوییم اسپری جاده مرطوب به مدت ۲۰ ثانیه باقی می‌ماند. حداقل فاصله ۲۰* ۲۷.۸ = ۵۵۶ متر خواهد بود. اگر وسیله نقلیه در سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند یعنی ۱۱متر بر ثانیه، اسپری جاده به ارتفاع کم‌تر و با نیروی کم‌تر از بین برود. بهتر است بگوییم برای ۵ ثانیه اسپری جاده باقی می‌ماند که در این حالت حداقل فاصله لازم برای عدم برخورد با اسپری جاده ۵۵ متر خواهد بود. این امر نشان می‌دهد که این ترفند تنها زمانی قابل‌انجام است که با سرعت‌های پایین سفر کنید.

مشاهده قیمت و خرید انواع تیغه برف پاک کن خودرو

شرایط خشک

اسپری جاده در شرایط خشک بسیار طولانی‌تر خواهد بود که ممکن است ۲ دقیقه هم زمان ببرد تا کاملا ً از بین برود. رانندگی با سرعت کمتر مقدار کمتری از اسپری جاده ایجاد می‌کند. برای مثال در زیر می‌توانیم تخمین بزنیم که اسپری جاده به مدت ۳۰ ثانیه در سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت در هوا باقی می‌ماند. با توجه به فاصله سفر در سرعت‌های ذکر شده که در بالا محاسبه شد مسافت نهایی به شرح زیر می‌باشد:

۱۰۰ کیلومتر بر ساعت  ۲۷.۸ * ۱۲۰ متر= ( ۳.۳ کیلومتر بر ساعت ) 

۴۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰*۱۱ متر= ۴۴۰ متر

محاسبات بالا دشواری حفظ فاصله لازم برای جلوگیری از برخورد با اسپری جاده‌ را نشان میدهد و این امر تقریبا غیر ممکن میباشد.

باید توجه داشت که مقدار خاک باقی مانده بر روی سطح در شرایط مرطوب بسیار بیشتر است. به عنوان مثال در رانندگی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، اسپری جاده در شرایط خشک به طور قابل‌توجهی خاک کمتری نسبت به شرایط مرطوب روی سطح خودرو به جای می‌گذارد.

مشاهده قیمت و خرید انواع پوشش نانو سرامیک خودرو

2.رانندگی در مسیر دیگر

 اگرچه این کار تنها در صورتی می‌تواند انجام شود که یک مسیر دیگر در دسترس باشد اما می‌تواند برای دیگر رانندگان آزاردهنده باشد. اثرات آن نیز بسیار کم است و ممکن است ارزش دردسر را نداشته باشد. اسپری جاده‌ای از چرخ‌ها به وجود می‌آید در چندین جهت منتشر می‌شود. شکل چرخ‌ها حتی می‌تواند هوا را مجبور به حرکت در سمت معینی کند. رانندگی در مسیر دیگر ممکن است تفاوت ایجاد کند اما کاملا ً از آن اجتناب نخواهد کرد.

3.کاهش سرعت رانندگی

اگر ممکن است آهسته‌تر رانندگی کنید. وقتی آهسته‌تر رانندگی می‌کنید مه‌ای که در هوا پرتاب می‌شود کم‌تر بالا می‌آید و مدت کمتری طول می‌کشد تا از بین برود. این به این معنی است که شما می‌توانید کمی به اتومبیل روبه‌رو نزدیک شوید. این کار در هنگام رانندگی در یک مسیر دیگر نیز کاربرد دارد. زیرا اسپری پاشیده شده به طرفین نیز کوچکتر خواهد بود و مدت کمتری طول می‌کشد تا از بین برود. لازم به ذکر است که رانندگی در جاده‌ها با سرعت‌ پایین میتواند خطرناک باشد و شرایط بدی ایجاد کند.

منطقه اجتناب‌ناپذیر

لازم به ذکر است که اجتناب از ایجاد هر گونه اسپری جاده‌ای در زیر خودرو و پشت آن عملا ًغیرممکن است. خلائی که در پشت خودرو ایجاد میشود باعث مکش هوای بالای خودرو شده واین هوا با شدت بیشتری از پشت خودرو پخش می‌شود. این یکی از دلایلی است که چرا پشت استیشن واگن‌ها خودرو شما می‌تواند خیلی سریع کثیف شود. تنها راه‌حلی که برای این کار وجود دارد این است که یا از بادگیر در سپر عقب استفاده کنیم. با این حال این امر ممکن است بر مصرف سوخت تاثیر داشته باشد.

تمیز کردن اسپری جاده

بیشتر آلاینده‌ها از اسپری جاده انواع طبیعی کثیفی هستند که شامپو اتومبیل به سادگی قادر به رفع آنهاست. شامپو با کیفیت باید قادر به حذف بخش زیادی از آلاینده‌ها باشد که توسط اسپری جاده ایجاد می‌شوند. کیفیت محافظ سطح خوذرو نیز تفاوت زیادی در میزان چسبیدن خاک به سطح ایجاد می‌کند. ذراتی مانند آهن، ماسه و حشره که دارای گوشه‌های تیز متعددی هستند میتوانند روی سطح بدنه باقی بمانند و بهترین روش برای پاک کردن این ذرات خمیر کلی می‌باشد. این ذرات بدون حرکت به مقدار زیادی حذف می‌شوند. بخشی از اسپری جاده ( عمدتا گرد و غبار و شن ) را می‌توان با ترکیب شوینده‌های چند منظوره با آب تمیز یا حتی با استفاده از شامپو خودرو حذف کرد. 

نکاتی در مورد اسپری جاده   

به غیر از لغزنده بودن جاده در هنگام مرطوب شدن می‌تواند ۲ نوع خطر دیگر ایجاد کند:

اسپری جاده مرطوب با خیس کردن شیشه جلوی پنجره و کثیف کردن آن دید را کاهش میدهد. در این شرایط می‌توانید بخشی از مشکل را با یک سرامیک شیشه‌ی خوب حل کنید. این سرامیک شیشه‌ لایه آبگریز روی سطح ایجاد خواهد کرد و از مه جلوگیری می‌کند تا دید شما بهتر باشد. استفاده از برف پاک کن مناسب این دانه‌های آب را از شیشه پاک می‌کند و شما نمای روشن‌تر تری از شیشه با پیچ‌وتاب کمتری دارید. در موارد شدید اسپری جاده می‌تواند دید شما را به ده‌ها متر محدود کند.

در شرایط خشک شما مجبور نخواهید بود نگران آن باشید که دید شما را محدود کند چون اسپری جاده به راحتی عبور می‌کند و در بسیاری از موارد اسپری جاده به سختی قابل‌ مشاهده است. با این حال شیشه جلوی اتومبیل ممکن است به آرامی کثیف شود که گاهی اوقات منجر می‌شود فکر کنید فقط گرد و غبار است. اما متاسفانه کثیفی روی شیشه تنها غبار نیست بلکه بسیاری از ذرات دیگر هم هستند که یک لکه بزرگ روی شیشه ایجاد کرده‌اند.

استفاده از برف پاک کن این لکه ها را روی شیشه پخش میکند. این آلودگی می‌تواند دید شما را تار کند. اگر این اتفاق بدون انتظار راننده رخ دهد ممکن است راننده را غافلگیر کند و وضعیتی ایجاد کند که راننده در آن کنترل کامل ندارد. این موضوع می‌تواند خطرناک باشد. توصیه کلی این است که همیشه ازشیشه پاک کن استفاده کنید یا در یک جای امن شیشه را به صورت دستی تمیز کنید.

مشاهده قیمت و خرید انواع کاور محافظ بدنه خودرو

آسیب ناشی از اسپری جاده

اگرچه اسپری جاده بخش کوچکی از خاک است اما می‌تواند حاوی سنگ‌های کوچک و اشیا بزرگ‌تر نیز باشد. به خصوص در شرایط مرطوب تشخیص این موارد بسیار دشوار است. این امر می‌تواند باعث ایجاد خراش توسط سنگ و آسیب جدی به سطح خودرو شود. این نوع آسیب اغلب نیازمند ترمیم رنگ بدنه خودرو است. نوع دیگری از آسیب می‌تواند ناشی از مواد شیمیایی در جاده باشد که ممکن است به موقع شناسایی نشود. در زمستان نمک نیز در جاده وجود دارد و به دلیل واکنش نمک با قطعات فلزی خودرو خطر زنگ زدن ایجاد خواهد شد.

از کجا بخریم؟

شما می‌توانید برای خرید انواع شوینده و محصولات مراقبت از خودرو به گنجی‌پخش، اولین مرجع دیتیلینگ خودرو در ایران مراجعه کنید. در وبسایت ما تنوع قابل توجهی از محصولات موجودند. برای دریافت مشاوره تخصصی نیز در ساعات کاری با ما تماس بگیرید. کارشناسان فروش ما شما را راهنمایی خواهند کرد. 

مشاهده قیمت و خرید انواع محصولات دیتیلینگ خودرو

 

جهت اطلاع از جدیدترین محصولات و آفرهای ویژه ما حتما پیج اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال نمایید.

 

#پولیش_سرامیک#سرامیک_بدنه#سرامیک_بدنه_خودرو#کاور_ماشین#کاور_محافظ#کاوربدنهآموزش شستن خودرواسپری شیشه پاک کنتیغه برف پاک کندستمال ماکروفایبرشامپو بدنهشامپو بدنه ماشینشستشوی بدنه خودروشستشوی خودروشستشوی ماشینلک و رد آب
نظرات (0)
افزودن نظر