عواقب تحریم گریبانگیر بازار خودرو کشور شد؛ پایان سلطه فرانسوی ها برجاده مخصوص

در اثر تحریم ها، بازار خودرو نیز تحت تاثیر قرار گرفته و سلطه فرانسوی ها برجاده مخصوص پایان یافت.

همزمان با دور اول تحریم ها در حدود شش سال پیش گروه خودروسازی “پژو سیتروئن” یا همان “PSA” که با جنرال موتورز آمریکا شراکت داشت بر اثر فشار شریک آمریکایی خود مجبور شد که بازار خودرو ایران را ترک کند. با این خروج قیمت تمام شده محصولات دو خودروساز بزرگ کشور افزایش یافت ولی در عمل فقط پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در تولید با مشکل مواجه شدند.

در آن زمان شرکت رنو اعلام کرد که از بازار کشور خارج نخواهد شد و با وجود تحریم ها تولید تندر ۹۰ را ادامه خواهد داد، هرچند تولید بقیه مدل ها مانند ساندرو تا رفع تحریم ها به تعویق افتاد. حال بعد از ۶ سال بازار خودرو کاملا متحول شده و شاهد خروج هر دو خودروساز فرانسوی از بازار خودرو کشور هستیم.

  در اثر تحریم ها، آمریکا به برندهای خودرو ساز و شرکت های خارجی هشدار داده است که در صورت همکاری با ایران با جریمه های سختی مواجه خواهند شد. در نتیجه صنعت خودرو کشور با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.

تبعات منفی خروج شرکت رنو نسبت به پژو بیشتر خواهد بود. خروج شرکت رنو از ایران در حالی اتفاق افتاد که این شرکت فرانسوی پیش از این تضمین کرده بود که علی رغم تهدیدات و تحریم های آمریکا در ایران باقی خواهد ماند و به فعالیت خود ادامه می دهد. خروج گروه PSA از کشور باعث توقف خودروهایی مانندپژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ تا چند ماه شد و بقیه مدل ها نیز از دستور کار خارج شد، ولی تولید خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و پارس همچنان ادامه خواهد یافت.

همچنین توقف تولید خودروی سیتروئن C3 متوقف و شرکت سیتروئن و سایپا متحمل ضرر زیادی خواهند شد، اما خروج رنو اثرات منفی بیشتری خواهد داشت و تولید خودروهایی مانند تندر ۹۰ و رنو ساندرو متوقف خواهد شد. همچنین تولید خودروهایی مانند سیمبل و داستر نیز به سرانجام نمی‌ رسد. در این میان نکته این جاست که تبعات منفی توقف تولید خودروهای پرفروش و مردمی مانند تندر ۹۰ و ساندرو بسیار بیشتر از اثرات منفی توقف تولید پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ خواهد بود. حال بعد از ۶ سال اتفاقی که با خروج پژو افتاد این بار با خروج شرکت رنو و توقف تولید تندر ۹۰ و ساندرو تکرار شد. این خروج باعث عرضه مجدد سدان و هاچ بک های چینی در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

در این میان، اعتمادی به شرکای چینی نیز نیست چراکه در برخی موارد عدم تمایل خود را برای گسترش همکاری با طرف ایرانی اعلام کرده اند. هرچند این شرکت ها خروج رسمی خود را از بازار ایران اعلام نکرده اند، اما در برخی موارد می توان گفت که چینی ها تمایلی به حضور نه چندان قدرتمند در ایران در مقابل اهداف بلند مدت خود در کشورهای اروپایی و آمریکایی نداشته و ریسک مواجهه با تحریم ها را نمی پذیرند.

حال طی چند هفته آتی شاهد سرنوشت نهایی صنعت خودرو کشور خواهیم بود و موضع چینی ها در قبال ادامه حضور در جاده مخصوص اعلام خواهد شد. با وجود تحریم ها در شرایط فعلی، حیات کارخانجات خودروسازی داخلی بیش از هر زمان دیگر به ادامه تولید پلت فرم های قدیمی خانواده پژو ۲۰۶ و پراید و پژو ۴۰۵ گره خورده است. در صورت سخت گیری سازمان استاندارد (توقف تولید خودروهای قدیمی از دی ماه امسال) عملا احتمال توقف فعالیت کارخانجات تولیدی خودرو کشور وجود خواهد داشت.

1 نظر
  1. ویران خودرو می گوید

    چه خوب!! ای کاش کارخانجات تولیدی خودرو کشور متوقف بشن بلکه چهارتا ماشین با کیفیت خارجی وارد بشه!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =