ضدعفونی کردن خودرو در زمان کرونا

نکات مهم و اساسی جهت ضدعفونی کردن خودرو در زمان کرونا

کرونا، موضوعی است که مدتی توجه همه را به سمت خود جلب کرده و زندگی عادی ما را دستخوش تغییراتی ناخوشایند کرده است. تمیزی و ضد عفونی کردن مکان‌هایی که ما در آن‌جا رفت و آمد داریم، بسیار حیاتی و مهم است. در اخبارها، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، به طور دایم راجع به نکات بهداشتی مورد نیازمان در این اماکن صحبت می‌شود؛ اما در کمتر جایی راجع به ضدعفونی کردن خودروها، صحبتی به میان آمده است.

با وجود آنکه برای جلوگیری از گسترش شیوع این ویروس بد ذات، هشدارهایی بابت قرنطینه کردن خودمان و بیرون نرفتن از خانه شده است، نمی‌توان منکر آن شد که اوامر مهمی نیز وجود دارند که برای انجام آن‌ها باید از این قانون سرپیچی کرد. با این حال، دیدن مردم در حالی‌که با ماسک و دستکش از خانه خارج می‌شوند، بسیار امیدوار کننده است.

 

ضد عفونی کردن سطوح مختلف خودرو

 

بسیاری از ما در زمان بیماری، ترجیح می‌دهیم اگر مجبور به خروج از منزل شدیم، از خودروی شخصی به جای وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم. همانطور که پس از هر بار ورود به خانه، تمامی وسایلمان را تمیز می‌کنیم، باید در نظر داشته باشیم که خودرو نیز نیازمند ضدعفونی شدن است.

به طور قطع شنیده‌اید که ویروس کرونا، برای معلق بودن در هوا سنگین است، بنابراین بر روی سطوح می‌افتد. یک فرد سالم می‌تواند در صورت لمس سطوح یا اشیایی که ویروس بر روی آن وجود دارد، آلوده شده و از راه لمس دهان، بینی و یا چشم‌ها آن را به درون بدن منتقل نماید.

در این مقاله به روش‌های ضدعفونی کردن خودرو، جایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، می‌پردازیم:

 

تمیز کردن سطوح خودرو

 

سطوحی در خودرو که بیشتر در معرض آلودگی هستند:

همانطور که می‌دانید، طول عمر این ویروس بر روی سطوح مختلف، متفاوت است. با این اوصاف بر روی بدنه خودرو تا سه روز و داخل خودرو تا دو روز ماندگار است. با اندکی فکر در مورد این موضوع که شما از زمانیکه سوار خودروتان می‌شوید، به کدام قسمت‌های خودرو بیشتر دست میزنید، می‌توان گفت که فرمان خودرو، دنده، دستگیره‌ها و ضبط قسمت‌هایی هستند که بیشتر با دست ما در تماس هستند. حتی گفته شده که طبق مطالعه مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، فرمان خودروهای شخصی با توجه به اینکه کمتر تمیز و ضدعفونی می‌شوند، به طور میانگین چهار برابر بیشتر از صندلی‌های توالت‌های فرنگی باکتری دارند.پس بهتر است به فکر ضدعفونی کردن این نقاط باشیم.

با یک جستوجوی ساده در اینترنت، می‌توانیم سایت‌های متفاوتی را پیدا کنیم که راجع به ساخت مواد ضد عفونی خانگی پرداخته‌اند. هنوز هیچ مدرک علمی دال بر کارا بودن این محصولات دست‌ساز، ارایه نشده است؛ پس بهتر است در این زمان، ریسک نکنیم و از مواد مطمین استفاده کنیم.

 

ضدعفونی داخل خودرو

 

ضدعفونی کردن داخل خودرو با الکل

اولین و بهترین راه ممکن برای ضدعفونی کردن سطوح داخل خودرو، استفاده از مواد الکلی بالای ۷۰% است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید این مواد، به صورت مستقیم به سطح برخورد کنند. بهتر است برای انجام این کار مواد را به دستمال بزنید و بعد آن را به سطح مورد نظر خود بکشید. چرا که امکان دارد رنگ سطح را از بین ببرد.

همچنین از استفاده از مواد شیمیایی مانند سفید کننده‌ها، پراکسید هیدروژن و محصولات مبتنی بر آمونیاک برای ضد عفونی کردن خودرو خودداری کنید، زیرا امکان آسیب رساندن به فضای داخلی خودرو را دارد. همچنین سعی کنید به سراغ محلول‌هایی بروید که حساسیت‌زا نباشند و با بدنه خودرو واکنش شیمیایی نشان ندهند. باید از سیال‌های بی خطر و مناسب برای تمام سنین و تمام افراد استفاده کنید.

محلول الکلی حاوی حداقل الکل اتانول ۷۰ درصد، یکی از قوی ترین مواد از بین برنده ویروس کروناست که البته به علت سرعت اشتعال بالای آن باید با احتیاط بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرد. حتما در هنگام استفاده، شیشه‌های اتومبیل را پایین داده تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد.

راه‌حل دیگری که وجود دارد، استفاده از دستمال مرطوب‌های الکلی است. برای استفاده از این دستمال‌ها نیز بهتر است آن‌هایی را انتخاب کنیم کخ درصد الکل بکار رفته در آن‌ها از ۷۰% به بالا است.

پیشنهاد می‌شود تا جاییکه امکان دارد، از وایتکس استفاده نشود، چرا که قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و امکان دارد باعث آسیب دیدگی و یا از بین رفتن رنگ سطوح شود.

از طرفی انتخاب آنتی باکتریال هواکش خودرو نیز می‌تواند مناسب باشد. به اینگونه که سیستم تهویه خودرو را تا چند دقیقه روشن بگذارید و اجازه دهید تا چند دقیقه کار کند و هوا را در داخل کاببن به چرخش در بیاورد.

در نظر داشته باشید که پس از تمیز کردن سطوح داخلی، از مواد محافظ سطوح نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، سطح چرم امکان دارد خشک شود، پس استفاده از لوسیون چرم فراموش نشود. به همین ترتیب برای بقیه سطوح از جمله داشبورد، پلاستیک و … نیز این نکته را در نظر داشته باشید.

ضدعفونی کردن داخل خودرو

 

در صورت دسترسی نداشتن به مواد ضدعفونی

در این مواقع می‌توانید از پارچه‌های مایکروفایبر استفاده کنید. طراحی فیبری انشعابی آن‌ها، سطح بیشتری را برای از بین بردن میکروب ایجاد می‌کند. به علاوه، بار مثبت خالص تولید شده هنگام استفاده باعث جذب آلودگی و میکروارگانیسم‌هایی با بار منفی می‌شود. از پارچه‌های مایکروفیبر می‌توان به طور خشک یا مرطوب استفاده کرد و در بسیاری از مواقع این پارچه‌ها قابل شست‌وشو و استفاده مجدد هستند.

 

در نظر داشته باشید که:

  • حتما همیشه داخل خودرو، ژل بهداشتی و تعدادی ماسک و دستکش به همراه داشته باشید.
  • پیش از آغاز انجام عملیات ضد عفونی خودرو و پس از پایان آن، حتما دست ها را با رعایت اصول بهداشتی شست‌وشو دهید.
  • در زمان شست‌وشوی، حتما از دستکش استفاده کنید. در زمان اسپری کلی محلول بر سطوح مختلف ماشین، حتما ماسک به صورت داشته باشید.
  • اگر مواد ضدعفونی کننده در دسترس نیست، می توانید از محلول آب گرم و صابون برای ضدعفونی سطوح داخلی خودرو و دستگیره ها استفاده کنید.
  • پس از پایان، با دستمالی تمیز، سطوح را به طور کامل خشک کنید؛ چرا که مواد ضدعفونی کننده در صورت باقی ماندن بر سطوح چرمی، پلاستیکی و.. ممکن است در طول زمان آسیب‌های مختلفی نظیر تغییر رنگ، ترک و… ایجاد کنند.

 

 

سوالات متداول پیرامون ضدعفونی کردن خودرو در زمان کرونا :

آیا می‌دانید کدام سطوح در خودرو، بیشتر در معرض آلودگی هستند؟

می‌توان گفت که فرمان خودرو، دنده، دستگیره‌ها و ضبط قسمت‌هایی هستند که بیشتر با دست ما در تماس هستند در نتیجه امکان تجمع ویروس در این قسمت‌ها بیشتر است.

آیا ضدعفونی کردن سطوح خودرو، با مایع‌های شوینده دست‌ساز می‌تواند راه امنی برای از بین بردن ویروس باشد؟

هنوز هیچ مدرک علمی دال بر کارا بودن این محصولات دست‌ساز، ارایه نشده است؛ پس بهتر است در این زمان، ریسک نکنیم و از مواد مطمین استفاده کنیم.

بهترین راه برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف خودرو چیست؟

اولین و بهترین راه ممکن برای ضدعفونی کردن سطوح داخل خودرو، استفاده از مواد الکلی بالای ۷۰% است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید این مواد، به صورت مستقیم به سطح برخورد کنند. بهتر است برای انجام این کار مواد را به دستمال بزنید و بعد آن را به سطح مورد نظر خود بکشید. چرا که امکان دارد رنگ سطح را از بین ببرد.

محصول جایگزین الکل برای از بین بردن ویروس چیست؟

راه‌حل دیگری که وجود دارد، استفاده از دستمال مرطوبهای الکلی است. برای استفاده از این دستمال‌ها نیز بهتر است آن‌هایی را انتخاب کنیم کخ درصد الکل بکار رفته در آن‌ها از ۷۰% به بالا است.

فضای داخل کابین را چگونه ضدعفونی کنیم؟

انتخاب آنتی باکتریال هواکش خودرو می‌تواند برای ضدعفونی کردن فضای کابین مناسب باشد. به این صورت که سیستم تهویه خودرو را تا چند دقیقه روشن بگذارید و اجازه دهید تا چند دقیقه کار کند و هوا را در داخل کاببن به چرخش در بیاورد.

5 نظرات
  1. بهزاد صابری می گوید

    ممنون از گنجی مگ تا حالا خیلی ریز نشده بودم راجع به ضد عفونی کردن داخل ماشین

  2. کیوان هاشمی می گوید

    ممنون از مطلبتون، تو این دوران دونستن این نکات لازمه

  3. ایمان احدی می گوید

    توضیحات کامل بود. ضدعفونی کردن خودرو هم واقعا تو این دوران مهمه

  4. بابک رفیعی می گوید

    خیلی مفید بود تو این اوضاع دونستنش برای همه لازمه

  5. آرمان الیاسی می گوید

    خیلی از افراد اصلا به ضدعفونی کردن داخل ماشین اهمیت نمیدن فکر میکنن تمیزه اما خیلی باید دقت کرد چون از جایی که آدم فکرشو نمیکنه ویروس منتقل میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =