کدام کشورها ارزان ترین بنزین را ارائه می دهند؟

بنزین در ونزوئلا عملا رایگان است. ایران رتبه سوم ارزانترین بنزین را در جهان به خود اختصاص داده است.

پس از بحران مالی در ونزئلا، شما می توانید هشت هزار لیتر سوخت بنزین را با کوچکترین سکه رایج ملی ونزوئلا خریداری کنید.

به طور میانگین، یک ماشین سواری گنجایش ۵۰ لیتر سوخت دارد. برای اتومبیل های بزرگتر این عدد به  ۱۰۰ لیتر هم می تواند افزایش یابد. اگر قیمت های بازار سیاه را در نظر بگیرید، با یک دلار آمریکا می توانید ۱۱ میلیون لیتر سوخت خریداری کنید. به همین علت، هزینه سوخت در ونزوئلا تقریبا رایگان است. یک شهروند روسی ساکن کاراکاس در این خصوص گفت: “در واقع، در این کشور برای حدود سه ماه می توانید رایگان بنزین دریافت کنید. صد لیتر بنزین بسیار ارزانتر از یک فنجان قهوه است. بنابراین، کافیست آن پولی را که برای چای می دهید، پرداخت می کنید، معمولا با این پول می توانید ۲۰ تا ۳۰ لیتر بنزین دریافت کنید. اما اگر پولی نداشته باشید، شما می توانید بگویید که پول نقد ندارید و به هر حال باک بنزین شما پر می شود”.

شایان ذکر است، میانگین قیمت بنزین در سراسر جهان ۱٫۱۱ دلار در هر لیتر است. این قیمت ها در بیین کشورهای مختلف دارای اختلاف می باشد. به عنوان مثال، کشورهای ثروتمند قیمت های بالاتری دارند و کشورهای فقیر و کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت با قیمت های پایین تر بنزین را عرضه می کنند. تنها استثناء، ایالات متحده آمریکا، یک کشور توسعه یافته اقتصادی با قیمت پایین بنزین است. تفاوت قیمت در کشورهای مختلف به دلیل مالیات و یارانه های مختلف برای بنزین بدست می آید. همه کشورها به قیمت های مشابه نفت در بازارهای بین المللی را دارند اما مالیات های مختلفی را اعمال می کنند. در نتیجه، قیمت بنزین متفاوت است.

برای مثال قیمت یک لیتر بنزین در ونزوئلا ۰٫۰۱ دلار، در سودان ۰٫۱۳ دلار، در ایران ۰٫۲۹ دلار، در کویت ۰٫۳۴ دلار، در الجزیره ۰٫۳۵ دلار است، هنگ کنگ با قیمت ۲٫۰۴ دلار برای هر لیتر بنزین گران ترین کشور ارائه دهنده بنزین است.

6 نظرات
  1. بابک می گوید

    راجب به قیمت اتومبیل ها در کشورها و راجب به دستمزد کارگرا هم خوب بود در کنار این مطلب توضیح میدادید تا با یک حساب سرانگشتی مشخص بشه بنزین زیادم ارزون نیست…

  2. کارمند می گوید

    دلار رو چند در نظر گرفتی که ایران در زمره ارزونترین هاس؟هر سال که میخوان گرونش کنن شروع میکنن به مقایسه ما با یه کشور بدبخت تر که بگن ما بهتریم

    1. ذاکری می گوید

      احتمالا نویسنده با دلار جهانگیری منظورش بوده

  3. ابی می گوید

    باشه ما هم که قانع شدیم الکی….بنزینم گرون کنید بره ….

  4. کامیار می گوید

    توی نرخ تورم، نرخ بیکاری، نرخ امید به زندگی چندمیم؟

  5. حسنی می گوید

    ایران ارزان ترین کشور دنیاست و دلفین ها هم پرواز میکنن…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 7 =