غلظت ۳ برابری گوگرد در بنزین داخلی چه عواقبی دارد؟

آلاینده‌های که از بنزین تولید می شود به دو صورت وارد هوا می‌شوند، انتشار از اگزوز خودرو و تبخیر از باک. بنزین‌های تولید شده دارای غلظت‌های مختلف گوگرد هستند. یکی از مشخصه‌های اصلی بنزین پاک، کاهش این پارامتر در بنزین است و کاهش گوگرد بنزین مستقیما باعث کاهش هردو آلاینده ذرات معلق سولفاته و دی-اکسیدگوگرد می‌شود. از طرف دیگر کاهش گوگرد در بنزین موجب کارکرد بهتر مبدل کاتالیستی (سیستم کنترل انتشار آلودگی در خودرو) می‌شود. درصورتی‌که گوگرد بالای بنزین باعث مسموم شدن مبدل اتالیستی و افزایش انتشار آلاینده‌هایی چون منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها و در نتیجه بیشتر شدن آلودگی هوا خواهد شد.

نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌های بنزین شامل بنزین سوپر و معمولی ۳ برابر حد مجاز اعلام شده است.

مطابق با اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها – شامل بنزین سوپر و معمولی – در پایتخت فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش بر میلیون بود که از حد مجاز یورو ۴ فراتر بوده؛ البته در فصل تابستان اندکی کاهش در نتایج مشاهده می‌شود.

آلودگی هوا

از آنجا که آلاینده بحرانی هوای تهران عمدتاً ذرات معلق با اندازه کوچک‌تر از ۲/۵ میکرون است، لازم است توجه ویژه‌ای به این آلاینده معطوف شود. آلاینده ذرات معلق عمدتاً ناشی از احتراق ناقص، احتراق دیزل، واکنش‌های شیمیایی اتمسفریک و نهایتاً منشأ طبیعی است که بخش عمده‌ای از این ذرات از احتراق دیزل حاصل می‌شود.

مسئله شرایط غیر استاندارد گوگرد در بنزین و گازوییل موجود در کشور، البته به غیر از تشدید آلودگی هوا، عواقب دیگری نیز دارد. خراب شدن نشیمنگاه سوپاپ در خودروهای دوگانه سوز، تشدید آلایندگی خودروهای دیزلی و پُر شدن بسیار سریع کاتالیزور در خودروهای مدرن از جمله مشکلات وضعیت غیر استاندارد سوخت است.

عجیب تر آنکه در سال ۹۶، طرحی توسط مهندسین شیمی و متخصصان دانشگاهی کشورمان مطرح شد که براساس آن قابلیت حذف گوگرد از سوخت و بهبود خواص دیگر گازوییل و بنزین وجود داشت اما متاسفانه تاکنون این طرح ها اجرایی نگردیده است.

3 نظرات
  1. مرادی می گوید

    سوخت بی کیفیت
    ماشین بی کیفیت
    حمل و نقل همگانی بی کیفیت
    اونوقت مقصر میشن مردم که با وسیله شخصی میان بیرون هوا آلوده میشه.

  2. بردیا می گوید

    غلظت گوگرد بنزین تهران سه برابر حد مجاز اعلام شده بعد تو اخبار میخونیم قراره حق الزحمه جایگاه داران تصویب بشه…یعنی پاداش بدیم بابت آلودگی که وارد ریه هامون میشه

  3. کمالی می گوید

    بیچاره ریه هامون!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 − 2 =