رانندگی در برف

آیا خودروتان برای رانندگی در برف آماده است؟!

تقریبا دیگر چیزی به فصل زمستان باقی نمانده است و باید خودمان را برای برف و سرما آماده کنیم. در برخی از شهرهای کشور قبل از زمستان بارش برف آغاز شده است. از این رو توجه شما را به مقاله رانندگی در برف جلب می‌کنیم. تحقیقات موسسه AAA بر روی ایمنی ترافیک خوردو نشان می‌دهد، که برف و کولاک زمستان، یخبندان، آب و هوای نامناسب و شرایط شلوغ جاده عامل تصادفات در هر زمستان است. هر زمستان بیش از نیم میلیون تصادف و بیش از ۲۰۰۰ مرگ جاده‌ای با خود همراه دارد. موسسه AAA خواستار احتیاط در رانندگی در برف و هوای نامناسب زمستان است. قبل از هر چیزی بهتر است بگوییم حتما دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کرده و بهتر است در داشبورد خودرو همراه داشته باشید.

در سال ۹۷ طی سخرانی رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام شد، آمار تصادفات خودرو هر سال روند صعودی دارد. کشورهای جهان سوم بیشترین تعداد حوادث جاده‌ای را در دنیا شامل می‌شوند. در کشورهای جهان سومی همچون ایران تعداد خودروها زیاد و کیفیت بسیار پایین است. در ایران بیشترین حوادث جاده‌ای توسط خودرو بی کیفیت پراید می‌باشد. آقای بدری اعلام کردند با وجود سخت‌تر شدن جریمه‌های رانندگی، آمار تصادفات افزایش پیدا کرده‌است!!! حال اگر قرار بر رانندگی در برف و کولاک باشد، شرایط بدتر و خطرناکتر می‌شود.

نکات رانندگی در برف و یخبندان زمستان :

تقریبا هیچکدام از ما به هنگام دریافت گواهینامه، نکات و تجربیات ایمنی رانندگی در برف را نمی‌دانیم. همه ما یکسری آموزشهای کلی در مورد رانندگی در برف یاد گرفته‌ایم و در صورت قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی نامناسب و سرما و برف به مشکل بر‌می‌خوریم. از این رو رعایت نکات رانندگی در برف و شرایط جوی نامناسب در زمستان بسیار مهم است چرا که علاوه بر جان خود، جان مسافران و سرنشینان سایر خودروها نیز در دستان ما است.

  • لاستیک‌

قبل از هر چیزی به سراغ لاستیک خودرو خود بروید و ببینید آیا مناسب فصل زمستان هست؟! ما در بازار انواع لاستیک فصلی تابستانه زمستانه و لاستیک چهار فصل داریم. لاستیکهای چهار فصل دارای علامت M+S بر روی خود هستند. اگر بارش برف در محل زندگی شما نسبتا کم است ، می‌توانید از این نوع استفاده کنید. نوع دیگر لاستیک زمستانه هست که بر روی خود علامت سه قله دارند. اگر بارش برف در محل زندگی شما زیاد است، بهتر است در زمستان از این نوع لاستیک استفاده کنید. لاستیکهای زمستانه چسبندگی بهتری دارند. حتما لاستیکهای خود را با شوینده مخصوص تمیز نگه دارید. در تصویر زیر تفاوت آرم و عاج این دو لاستیک قابل مشاهده است.

توجه: استفاده همزمان از چند نوع لاستیک با فصلهای مختلف بسیار خطرناک می‌باشد!!!

قیمت و خرید تمیزکننده لاستیک

لاستیک فصلی

حال وقت این است که باد لاستیک را چک کنید. فشار باد مناسب خودروتان را از روی پلاکارد که داخل درب صندوق عقب، روی ستون در یا روی رکاب قرار دارد، می توانید پیدا کنید. و یا می‌توانید به دفترچه راهنما خودروتان مراجعه نمایید. در فصل زمستان باد لاستیک را کمی کمتر از حد اعلامی تنظیم می‌کنند تا با افزایش عرض تایر، اصطحکاک آن زیاد شود.

تنظیم باد لاستیک در زمستان

  • برف پاک کن

خودروسازان می‌گویند بهتر است برف پاک‌کن خودرو هر ۶ ماه یکبار تعویض شود. اگر برف پاک‌کن خودروتان فرسوده شده و یا گژگژ می‌کند، حتما تعویض کنید. برف پاک‌‌کن خراب هم روی شیشه خودرو را خط و خش می‌اندازد و هم دید راننده را بدتر می‌کند. از استفاده آن بر روی شیشه یخ زده یا خشک خودداری کنید.

قیمت و خرید برف پاک کن خودرو قیمت و خرید ترمیم‌کننده برف پاک‌کن

پیشنهاد می‌شود برای محافظت از نازل برف پاک‌کن و موتور شیشه شوی از شیشه شوی ضد یخ استفاده کنید. اسپری ضد بخار شیشه مانع بخار شیشه داخل خودرو شما می‌شود. یکی از موارد مهم برای بهبود دید راننده به هنگام رانندگی در برف سلامت برف پاک‌کن می‌باشد.

قیمت و خرید ضد بخار شیشه خودرو  قیمت و خرید شیشه شوی ضد یخ

شیشه شوی ضد یخ

  • چراغ خودرو

حتما چند روز یکبار از سالم بودن چراغ‌های داخلی و خارجی، مه شکن و چراغ ترمز و فلاشر مطمئن شوید. در شب ،جهت نور چراغ‌ها را چک کنید، در صورت عدم تنظیم بودن، به مراکز مناسب جهت اصلاح مراجعه کنید. یکی از موارد مهم برای رانندگی در برف ، دید راننده می‌باشد که توسط چراغهای سالم و تنظیم شده میسر می‌گردد.

قیمت و خرید پولیش چراغ خودرو قیمت و خرید لامپ چراغ خودرو

سلامت چراغ خودرو در برف

  • اگزوز

اگزوز به دلیل قرار گیری در پایین‌ترین قسمت خودرو همواره در معرض برخورد با سطوح و آب می‌باشد. از این رو همواره احتمال آسیب به اگزوز می‌باشد که سبب اختلال عملکرد و نشت گاز منوکسید کربن می‌باشد. منوکسید کربن گازی بی‌بو، بی‌مزه و بیرنگ می‌باشد. نشت این گاز یکی از دلایل آتش سوزی خودرو می‌باشد. بعضی از خودروها مجهز به سنسور نشت منوکسید می‌باشند. علائم مسمومیت با این گاز سردرد ، سرگیجه ، ضعف ، حالت تهوع ، استفراغ ، درد قفسه سینه و سردرگمی می‌باشد.

قیمت و خرید انژکتور شوی و مکمل سوخت خودرو

اگزوز خودرو در رانندگی در برف

  • ترمز

از سالم بودن لنت و دیسک ترمز مطمئن شوید. مدت زمان عکس العمل خودرو در هنگام ترمز گرفتن امری مهم می‌باشد، بخصوص اگر سطح جاده برف و یخبندان باشد. از این رو حتما آنها را قبل از زمستان بازدید کرده و در صورت خراب بودن، تعویض نمایید.

توجه: از خرید لنت و دیسک ترمز فیک و چینی خودداری کنید!

قیمت و خرید لنت ترمز خودرو قیمت و خرید روغن ترمز خودرو

  • باتری

عمر باتری خودرو محدود است. منتظر نباشید که وسط راه خراب شود و شما را سرگردان نگه دارد. می توانید با استفاده از تستر شارژ باتری ، وضعیت باتری ، استارت و کل سیستم شارژ را بررسی کنید.

تست شارژ باتری خودرو در زمستان

تجمع خوردگی در پایه های باتری و ترمینال‌ها می تواند باعث ایجاد مشکل در هوای سرد شود و از شارژ مجدد باتری سیستم شارژ شما جلوگیری کند. ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت را جدا کنید. پایه‌های ترمینال باتری را با استفاده از ابزار تمیز کردن باتری یا برس سیمی تمیز کنید. سپس پایانه‌های کابل را تمیز کنید. با استفاده از حوله کاغذی ، تمام چربی و باقی مانده اسید را از بالای باتری پاک کنید. سپس ترمینال کابل مثبت و به دنبال آن کابل منفی را دوباره نصب کنید.

با اسپری محافظ ترمینال باتری ، خوردگی ترمینال باتری را در آینده کاهش دهید. پس از تمیز شدن و نصب مجدد ترمینال‌های باتری ،از اسپری محافظ ترمینال باتری استفاده کنید.

رانندگی در برف

  • روغن کاری

فلزات در سرما منقبض می‌شوند، از این رو باید بخشهای فلزی همچون درز شیشه‌های جانبی ، قفل درب، فرمان،کاپوت،صندوق،زاپاس و … باید روغن‌کاری شود. در صورتی که قفلها روغن زده نشود، احتمال شکستن کلید داخل آن می‌باشد. قبل از رانندگی در برف از روغن کاری غافل نشوید.

قیمت و خرید اسپری روان‌ساز چندکاره

روغن کاری خودرو در زمستان

  • فیلتر هوا

شاید به نظر اغلب صاحبان خودرو تعویض فیلتر هوا امری مهم نمی‌باشد. اما یک فیلتر هوای مسدود شده می‌تواند جریان هوا را از طریق بخاری در کابین به طور چشمگیری کاهش دهد، موتور بخاری را تحت فشار قرار دهد و مقاومت موتور دمنده را بیش از حد گرم کند.

امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد. و در پایان باید بگوییم همیشه در زمستان لباس گرم، تجهیزات ایمنی، خوراکی، چراغ قوه، زنجیر چرخ، شارژر فندکی خودرو و … همراه داشته باشید. امیدواریم در هنگام رانندگی در برف تجربه بدی برایتان ماندگار نشود و از زیبایی طبیعت لذت ببرید.

قیمت و خرید تجهیزات سفر با خودرو قیمت و خرید شارژر فندکی خودرو

برای مشاهده جدیدترین محصولات خودرو به وبسایت گنجی پخش مراجعه نمایید و یا در اینستاگرام و تلگرام ما عضو شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =