سایبرتایر ۵G پیرلی

سایبرتایر 5G پیرلی تولید شد

همانطور که می دانید هرروز قابلیت اتصال بی سیم درصنعت خودرو درحال گسترش می باشد. پیرلی اکنون به تولید تایری پرداخته است که می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد شرایط جاده و سایر معیارها دراختیار راننده خودرو قرار دهد. سعی پیرلی (Pirelli) بر این است که با آگاهی از ظرفیت‌های نهفته در این فناوری راه خود را برای به‌کارگیری آن هموار کند. نسل جدیدی از لاستیک‌ها موسوم به سایبرتایر (Cyber Tire) دارای یک دیسک به اندازه یک سکه است که در آن یک حسگر و پردازنده الکترونیک وجود دارد. این دیسک به صورت لحظه ای معیارهای بحرانی و خودروهای دیگر را رصد می کند و راننده را از آن آگاه می کند. توضیحات بیشتر در این زمینه را در ادامه مطلب بخوانید.

ممکن است در ابتدا توضیحی قانع‌کننده برای استفاده از این فناوری در لاستیک خودرو و ظرفیت‌های نهفته در آن نیابید؛ اما اولین لاستیک مجهز به ۵G در دنیا، پیرلی سایبرتایر، بسیار فراتر از انتظار آینده‌نگرانه و کاربردی می باشد.. این لاستیک هم‌اکنون تولید شده و در حال عبور از آزمایش‌های گوناگون است.

سایبرتایر5G

 

سایبر تایر می تواند علاوه بر فشار باد لاستیک و دمای لاستیک متغیر های دیگری را اندازه گیری کند، برای مثال این لاستیک می‌تواند وجود آب و یخ را تشخیص دهد و میزان شتاب طولی و جانبی و غلتشی را اندازه بگیرد. این اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای به واحد پردازنده‌ی خودرو (ECU) ارسال می گردد و هشدارهایی نظیر «جاده لغزنده است» و «جاده یخی است» و «خودرو بیش از وزن مجاز بار حمل می‌کند» به پردازنده کمک می‌کند وضعیت فنربندی و توان پیشرانه و سیستم کنترل کشش را تغییر و در جاده‌های لغزنده سرعت خودرو را کم کند.

سایبرتایر5G

آزمایش سایبرتایر ۵G

چندی پیش، پیرلی در ساختمان لینگوتو (Lingotto) در تورین ایتالیا، با برگزاری مراسمی اهداف آینده برای تولید سایبرتایر و نحوه‌ی عملکرد آن را مورد شرح قرار داد. در آزمایش طراحی‌شده‌ی این شرکت، یک دستگاه آئودی A8 که به سایبرتایر P Zero Trofeo مجهز شده، از مسیری که سطح آن را آب پوشانده اند عبور می کند. سایبرتایر با تشخیص آب در سطح جاده هشداری به برج ۵G V2X نصب‌شده در محل ارسال می‌کند و این برج با دریافت این هشدار و ارسال آن به آئودی Q8 حاضر در محل که اندکی عقب‌تر از A8 حرکت می‌کند، قبل از رسیدن Q8 به محل لغزنده، این خودرو را از وجود سطح لغزنده آگاه می‌ نماید.

سایبرتایر5G

توسعه این فناوری برای پیرلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در قراردادهای همکاری با خودروسازان مختلف احتمالا در آینده شاهد استفاده از این لاستیک‌ها در محصولات مختلف خواهیم بود. این شرکت اعلام کرد، سایبرتایر در گام نخست فقط در محصولات پرچم‌دار خودروسازان استفاده خواهد شد؛ به دلیل اینکه خودرو مجهز به سایبرتایر باید قابلیت استفاده از اطلاعات مخابره‌شده را داشته باشد. مثلا خودروهایی که به کروزکنترل تطبیق‌پذیر، سستم تعلیق فعال، ترمز اضطراری خودکار و سیستم‌های آیرودینامیک هوشمند مجهزند، بیشترین بهره را از سایبرتایر خواهند برد.

به دلیل هزینه‌ی کم تعویض Cyber Tire، در آینده‌ای نزدیک احتمال استفاده از این لاستیک‌ها در خودروهای میان‌رده بیشتر خواهد شد. در‌حال‌حاضر، پیرلی از سایبرتایر در مدیریت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌کند که در آن تشخیص اینکه لاستیک کدام کامیون به تنظیم باد یا تعویض نیاز دارد، خیلی راحت است.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    یعنی اون روزی می رسه ماهم ازین تکنولوژیا به چشم ببینیم !

  2. علی توکلی می گوید

    خیلی جالب بود که تکنولوژی دیگه به تایر خودروها هم رسیده. مرسی از مطالب به روزتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + نه =