نحوه عملکرد ابزارهای کارواش

برای شستن ماشین از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

تمیز نگه داشتن ماشین برای افرادی که به خودروی خود اهمیت می دهند از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و مراجعه به کارواش به صورت دوره ای باعث  افزایش عمر قسمت های مختلف خودرو می شود زیرا ماندن آلودگی ها روی بدنه و قطعات دیگر در طولانی مدت باعث خوردگی، زنگ‌زدگی و آسیب به آن سطح می شود. برخی از آلودگی ها مانند صمغ درختان و یا آثار حشرات می تواند بعد از گذشت زمان حتی باعث از بین رفتن رنگ آن قسمت از خودرو شود پس بهتر است که به تمیزی خودروی خود اهمیت داده و با مراجعه به کارواش های معتبر خودروی خود را همیشه تمیز و نو نگه دارید. 

امروزه مواد شوینده با کاربردهای مختلف برای هر قسمت از خودرو به صورت جداگانه تولید و طراحی شده است و شما می توانید با خیال راحت کلیه قسمت های ماشینتان را با مواد شوینده تخصصی تمیز و پاکیزه کنید. 

چرا برای شستن ماشین از مواد شوینده به صورت کف یا پودر استفاده کنیم؟

برای شستشوی ماشین در کارواش استفاده از مواد شوینده به صورت کف بهترین راه حل می باشد زیرا دیگر هیچ گونه علائمی از خط و خراش روی بدنه خودرو به هنگام شستن شاهد نخواهید بود. کف باعث می شود که ذرات آلودگی به آرامی در آن حل شده و هیچ گونه اثری از آن روی رنگ بدنه خودرو باقی نماند. بعد از پوشاندن سطح بدنه خودرو با استفاده از واترجت یا آب با فشار قوی می توانید به راحتی سطحی تمیز و پاکیزه را مشاهده کنید.

 

ابزارهای کارواش

 

 

برای شستن ماشین خود به بهترین نحو ممکن به سه چیز نیاز دارید:

 

مواد شوینده مناسب:

استفاده از مواد شوینده استاندارد برای تمیز کردن ماشین بسیار مهم است. مواد شوینده مخصوص کارواش می توانند به راحتی کلیه آلودگی ها و ذراتی که به بدنه ماشین چسبیده اند را در خود حل کرده و این ذرات در مقابل این شوینده ها هیچ گونه شانسی برای مقاومت نخواهند داشت. مواد شوینده می تواند به درزگیرهای ماشین و نقاط ریز و غیر قابل دسترس نفوذ کرده و کلیه نقاط ماشین را تمیز نماید. نسبت ترکیب آب به کف در روی دستورالعمل هر محصول درج گردیده است.

 

 

گان کف پش

 

تفنگ تورنادور یا لنس گان:

برای تبدیل مواد شوینده به کف و پودر می بایست آن را در مخزن تفنگ تورنادور و یا لنس گان ریخت. بعد از اضافه کردن مواد شوینده به مخزن می توان آن را روی بدنه خودرو پاشید در این مواقع این مواد با استفاده از فشار بر روی سطح پخش می شود. از تفنگ های تورنادور به همراه پمپ باد برای شستن داخل ماشین استفاده می شود که برخی از این تفنگ ها قابلیت مکش و پاشش مواد را به صورت همزمان دارا می باشند. از لنس گان به همراه واترجت  برای شستشوی بدنه خودرو استفاده می شود.

واترجت یا پمپ باد با فشار مناسب:

استفاده از واترجت با فشار مناسب باعث می شود که کف و قدرت تمیزکنندگی مواد شوینده چند برابر شود. میزان جریان آب نیز تاثیر زیادی در تمیز کردن سطح دارد اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما حداقل 7 تا 8 لیتر در دقیقه جریان آب داشته باشد. همچنین استفاده از شلنگ با طول مناسب حدود 8 تا 10 متر کار شما را آسان میکند. کافی است واترجت را با استفاده از یک آداپتور مناسب روشن کرده و شروع به کف پاشی روی بدنه خودرو نمایید. پمپ باد هنگام استفاده از تورنادور گان کاربرد دارد.

 

نکته مهم قبل از شستشوی ماشین:

قبل از اقدام به شستن ماشین اطمینان حاصل کنید که بدنه ماشین سرد باشد بهتر است کار شستشوی ماشین در اوایل صبح یا اواخر بعدازظهر انجام گیرد. این کار برای کند کردن زمان تبخیر کف پیشنهاد می شود.

واترجت چیست؟

یک دستگاه و ابزار که در شستشوهای صنعتی، رسوب زدایی، زنگ زدایی و باز کردن منافذ استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده واترجت شامل موارد زیر می باشد:
موتور پمپ محرک، پمپ، گان، فوت ولو، نازل و اتصالات

موتور محرک:

برای حرکت و پمپاژ آب هر پمپی به یک نیروی محرک نیاز دارد. در پمپ های مدل پلانجری این نیرو از طریق یک موتور تامین می شود که در دو مدل الکتریکی و دیزلی موجود می باشند.

پمپ:

در سیستم های واترجت وظیفه تولید آب با فشار بالا بر عهده پمپ می باشد. آب زلال ورودی بعد از ورود توسط پمپ به سمت نازل خروجی تزریق میشود و فشار آن افزایش پیدا می کند. پمپ های پلانجری از نوع پمپ های دبی ثابت هستند.

گان واترجت:

گان یا تفنگ ابزاری است که برای هدایت و کنترل آب خروجی به سمت نقاط مورد نظر کاربرد دارد و برای شستشوی سطوح استفاده میشود و دارای فشار های متفاوتی می باشد.

برای شستشوی درون لوله ها و سطوحی که با گان امکان شستشوی آنها نیست از ابزار هایی همچون لنس، سورفیس کلینر، تانک کلینر Tank Cleaner و .. استفاده میکنند که لنس ها بر دو نوع ثابت و متحرک در بازار موجود هستند.

لنس:

برای شستشوی ماشین بهترین راه مراجعه به کارواش می باشد. دستگاهها و ابزارهای مختلفی در کارواش ها برای تمیز کردن خودرو وجود دارد که یکی از این ابزار ها لنس می باشد که به وسیله یک تفنگ یا گان به شلنگ کارواش متصل می شوند. جنس لنس باید به گونه ای باشد که فرد بتواند آن را در دست بگیرد اما کار اصلی پاشش آب را نازل انجام میدهد. در واقع لنس خروجی آب کارواش است اما خروجی اصلی آن نازل است که میزان پاشش آب را تعیین می کند. لنس ها نیز با دسته های بلند و کوتاه موجود هستند که دسته‌های بلند برای شستشوی ماشین های سنگین و دسته های کوتاه برای ماشین های سواری و فضاهای محدود مناسب می باشد.

شلنگ واترجت:

برای انتقال آب از پمپ به سمت گان یا نازل از شلنگ ها استفاده می شود. به دلیل فشار های خیلی بالا در واترجت شلنگ ها باید توانایی تحمل آن را داشته باشند. جنس شلنگ های واترجت به گونه ای است که توان تحمل آب تا فشار های بسیار بالا را دارند و دارای ابعاد و قطرهای مختلفی هستند. همچنین از شلنگ ها برای شستشوی درون لوله ها میتوان استفاده کرد.

فوت ولو و فوت سوئیچ واترجت:

فوت ولو وسیله ای است مکانیکی که میان پمپ با گان یا نازل قرار میگیرد و با گرفتن فرمان از اپراتور به صورت مکانیکی باعث قطع و وصل شدن جریان آب میگردد. همچنین فوت سوئیچ وسیله ای است که با گرفتن فرمان از اپراتور با ارسال فرمان الکتریکی به پمپ باعث قطع و وصل جریان آب میشود. تفاوت فوت ولو و فوت سوئیچ نیز در همین موضوع میباشد که فوت سوئیچ به صورت الکتریکی کار می کند اما فوت ولو به صورت مکانیکی و الکتریکی به طور همزمان باعث قطع و وصل جریان آب میگردد.

اتصالات واترجت:

پمپ های فشار بالا می بایست توسط اتصالاتی که توانایی تحمل فشار آن را داشته باشند مورد استفاده قرار گیرند. این اتصالات برای وصل کردن پمپ به شلنگ ، شلنگ به شلنگ ، شلنگ به گان ، شلنگ به نازل مورد استفاده قرار می گیرند. تنوع شلنگ ها و نازل و وجود اتصالات در دو طرف هر شلنگ و همچنین تنوع قطرها و نازل ها باعث تنوع زیاد در اتصالات شده است.

نازل

 

 

نازل واترجت:

برای شستشوی ماشین بهترین راه مراجعه به کارواش می باشد. دستگاهها و ابزارهای مختلفی در کارواش ها برای تمیز کردن خودرو وجود دارد که یکی از این ابزار ها لنس می باشد که به وسیله یک تفنگ یا گان به شلنگ کارواش متصل می شوند. جنس لنس باید به گونه ای باشد که فرد بتواند آن را در دست بگیرد اما کار اصلی پاشش آب را نازل انجام میدهد. در واقع لنس خروجی آب کارواش است اما خروجی اصلی آن نازل است که میزان پاشش آب را تعیین می کند. لنس ها نیز با دسته های بلند و کوتاه موجود هستند که دسته‌های بلند برای شستشوی ماشین های سنگین و دسته های کوتاه برای ماشین های سواری و فضاهای محدود مناسب می باشد.

نازل ها به انتهای لنس وصل می شوند و مدل های مختلفی دارند. مخزنی که حاوی مایع شوینده است بین لنس و گان قرار می گیرد و که لنس وظیفه مکش مایع شوینده را بر عهده دارد. نحوه عملکرد نازل به این صورت است که با ثابت ماندن فشار آب و کاهش سطح مقطع سرعت پاشش، قدرت و فشار آب می شود. جنس نازل باید از آلیاژ با کیفیت بالا باشد تا هنگام شستشو آسیب نبیند.

 

گان کفپاش

 

 

انواع نازل در مدل های معمولی، کاردکی، چرخشی، قابل تنظیم، لوله باز کن، سندبلاست تقسیم بندی می شود.

نازل کاردکی:

نازل کاردکی آب را مثل کاردک و با زاویه مشخص می پاشد و سرعت کار با این نازل بالا می رود اما قدرت آن کمی کاهش می یابد. از این کاردک با زاویه های مختلف استفاده میکنند و هر چه زاویه کوچکتر باشد سطح پاشش کمتر و قدرت پاک کردن بیشتر می شود و هرچه زاویه بزرگتر باشد پاشش آب بیشتر می شود. این نوع نازل برای تمیز کردن آلودگی های سرسخت مناسب نمی باشد.

نازل معمولی:

نازل معمولی یا سوزنی آب را به صورت متمرکز در یک نقطه می پاشد. با استفاده از این نازل بیشترین قدرت پاشش آب را تجربه خواهید کرد و به دلیل سطح پاشش کمی که دارد کمی زمان انجام شستشو طولانی می شود. این نوع نازل برای تمیز کردن آلودگی های سرسخت در سطح بسیار کم بسیار مناسب می باشد.

نازل چرخشی:

نازل چرخشی برای تمیز کردن سطوح بسیار آلوده گزینه خوبی به حساب می آید. قدرت بالا و سطح پاشش زیاد و قابلیت استفاده آب از دمای 5 تا 100 درجه سانتی گراد این نازل را بسیار کاربردی کرده است. این نوع نازل با جنس مرغوب قابلیت تنظیم سرعت چرخش را نیز دارند.

نازل قابل تنظیم:

نازل قابل تنظیم می تواند زاویه پاشش آب را تغییر دهد و در بازار به نام لانس قابل تنظیم معروف می باشد. تغییر زاویه پاشش با چرخاندن قطعه مورد نظر روی نازل انجام می شود.

نازل لوله بازکن:

این نوع نازل برای باز کردن و شستن لوله های فاضلابی استفاده می شود.

نازل سندبلاست:

نازل سندبلاست دارای یک ورودی برای ماسه می باشد به دلیل اینکه این نازل با فشار آب و ماسه سطوح را تمیز می کند. ورودی مربوط به ماسه به کمک یک شلنگ به یک جعبه ماسه وصل می شود. این نازل برای شستن و تمیز کردن کامل سطوح زنگ زده صنعتی و ساختمانی مناسب است.

استفاده از ابزارهای کارواش به صورت تخصصی و انتخاب بهترین گزینه برای شستن ماشین می تواند هم از رنگ بدنه خودروی شما محافظت کند و هم یک نتیجه فوق العاده را برای شما به ارمغان آورد.

 

سوالات پیرامون نحوه عملکرد ابزارهای کارواش:

علت اصلی استفاده از تورنادورو گان کفپاش چیست؟

استفاده از مواد شوینده به صورت کف یا پودر باعث می شود هیچ گونه آسیبی به بدنه خودرو وارد نشود و در زمان شستشوی ماشین نیز صرفه جویی می شود.

تفاوت اصلی تورنادورگان با لنس گان چیست؟

تورنادورگان مواد را به صورت پودر و گان مواد را به کف تبدیل میکند، از تورنادور برای شستن داخل ماشین استفاده می شود و از لنس گان برای شستن بدنه خودرو استفاده می شود.

برای پاشش مواد شوینده به شکل های متفاوت چه راه حلی وجود دارد؟

استفاده از نازل ها با سری های مختلف فشار آب و مواد و زاویه پاشش آنها را تغییر می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + دو =