توجه: چند نکته در مورد رانندگی در هوای بارانی

نکات و مهارت های بسیار مهم و ریزی وجود دارد که از اتفاقات و خطرات حین رانندگی در هوای بارانی جلوگیری می‌کند...

نکات و مهارت های بسیار مهم و ریزی وجود دارد که از اتفاقات و خطرات حین رانندگی در هوای بارانی جلوگیری می‌کند مثل: مهارت‌ های رانندگی، تست و سلامت خودرو و تمام اجزا، قدرت بینایی و دید و تطابق دادن خود با شرایط جوی و رانندگی که در این مقاله این نکات را برای شما ذکر خواهیم کرد.

سالانه هزاران نفر جان خود را در جاده های لغزنده از دست می دهند. اما با رعایت چند نکته می توانید در هوای بارانی و جاده های خیس جان سالم به در ببرید. با ما همراه باشید…

خودروی خود را تمیز نگه دارید

۱-شیشه ها را تمیز کنید

دید کافی و کامل داشتن نکته مهمی برای جلوگیری از خطرات است و این موضوع زمانی که در زیر باران هستید اهمیت چند برابر پیدا می کند. کوچک ترین لکه ها که در شرایط معمول چندان به چشم نمی آیند به راحتی و با کوچکترین بارندگی، دید شما را به شدت کاهش می دهند و شما بدون اینکه متوجه این موضوع شوید و فکر می کنید که این کاهش دید تنها به دلیل بارندگی است و با دید کم و با خطر بالا به رانندگی خود ادامه می دهید. حال اگر پیش از بارندگی شیشه ها را تمیز کنید، دید چند برابر بهتری خواهید داشت. برخی نکات برای تمیز کردن شیشه ها به شکل زیر است.

همیشه هم از داخل و هم از خارج، شیشه های خودرو را از آلودگی، لکه، دود، جرم و … تمیز کنید.

هنگام بخار کردن داخل خودرو که به دلیل تفاوت دمای داخل و بیرون خودرو ایجاد شده است، فن و یا کولر را روشن کنید تا این تفاوت دمای داخل و بیرون را از بین ببرید. می توانید از گرم کننده شیشه ها و یا از بین برنده بخار شیشه ها استفاده کنید. در نهایت در صورت در دسترس نبودن هیچ یک مقداری شیشه ها را پایین بدهید.

۲- چراغ های خودرو را تنظیم کنید

کمتر کسی قبل از قطع شدن چراغ ها به متخصص برای تنظیم چراغ ها مراجعه کند. اما باید بدانید که در اثر گذر زمان و لرزش و حرکت ها، جهت لامپ ها از جهت درستی که برایشان در نظر گرفته شده است خارج شده و حال به نقطه ای که باید بتابند، نمی تابند. حل این مشکل از اذیت کردن و مختل کردن دید راننده هایی که از روبه رو رانندگی می کنند هم جلوگیری می کند.

اگر هر یک از چراغ های خودرو از چراغ جلو و عقب گرفته تا چراغ راهنما و هشدار، با هر گونه قطعی مواجه شدند در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن ها اقدام کنید.

تمیز نگه داشتن کاور و قاب چراغ ها نقش بسزایی در قدرت روشنایی دارد. پس مرتبا آن ها را تمیز و نظافت کنید.

۳- توجه ویژه به تایر ها

تایر ها از دو مورد قبلی مهم ترند. با از بین رفتن شیار ها و آج تایرها شما شانس اندکی برای کنترل خوب خودروی خود در شرایط بارندگی دارید.

قطر و ضخامت آج در تایر و لاستیک های مختلف متفاوت است، ولی به صورت میانگین و استاندارد هر تایر چیزی حدود ۱۰/۳۲ اینچ ضخامت آجش است که در صورتی که این ضخامت به کمتر از ۴/۳۲ اینچ برسد باید تایر تعویض شود و ضخامت کمتر از ۲/۳۲ اینچ یک خطر جدی برای رانندگی در هر شرایطی به حساب می آید.

تنظیم باد لاستیک ها فراموش نشود! فشار و باد تایر ها در شرایط دمایی مختلف متفاوت است که با تغییر فصول باید تغییر کند.

مهارت ها و نکات رانندگی در باران

۱- مراقبت و تمیز کردن برف پاک کن

پا به پای تمیز شدن شیشه ها باید برف پاک کن های خودرو را نیز تمیز کرد. در صورت هر گونه مشکل از قبیل ترک و یا چسبندگی در لاستیک برف پاک کن یا اتصالات آن، پیش از مواجه با شرایط استفاده از آن هر یک را برطرف کنید.

کارشناسان خودرو معتقدند باید هر سال اقدام به تعویض برف پاک کن ها کنید، چرا که به مرور زمان و با استفاده مکرر از آن ها و البته خاصیت خورندگی باران در جاده ها کارای لازمشان از بین خواهد رفت.

هنگام تهیه لاستیک برف پاک کن ها بهتر است از نوع hydrophobic یا آبگریز آن تهیه کنید و یا از شیشه شوی هایی کمک بگیرید که خاصیت آبگریزی داشته، تا دید بهتری در بارندگی داشته باشید.

۲- آهسته برانید

همیشه سرعت خودرو را با شرایط محیطی تطبیق دهید. شک نکنید با کاهش سرعت به هنگام رانندگی در آغاز بارندگی، رانندگی شما مورد تحسین سایر رانندگان حرفه ای قرار خواهد گرفت. پس با افزایش سرعت به هنگام بارش شما شجاعت و یا مهارتی را به رخ هیچ کسی نمی کشید. با کاهش سرعت ریسک سر خوردن خودرو کاهش می یابد. در هنگام رانندگی با سرعت بالا در هنگام بارش خاصیتی با نام hydroplaning به وجود می آید که سطح تماس تایر با جاده بسیار کاهش پیدا میکند و به راحتی کاهش توانایی کنترل خودرو را در پی خواهد داشت.

۳- تمرکز و دقت بیشتر

به هنگام بارندگی تمام حواس و دقت خود را برای در کنترل داشتن کامل خودرو به کار ببندید. حال این شما نیستید که ممکن است موجب ایجاد سانحه شوید بلکه باید توانایی کنترل خودروی خود به هنگام مواجه با دیگر سوانح را نیز داشته باشید.

حرکات و خودرو های اطراف خود را زیر نظر داشته باشید.

رادیو و .. را خاموش و برای مدتی از گوشی و گجت ها فاصله بگیرید.

از بحث های بی مورد، خوردن، خواندن و یا هر مورد دیگری که باعث حواس پرتی شود باید اجتناب کرد.

۴- چراغ های خود را روشن کنید

جالب است بدانید که در بسیاری از ایالات آمریکا و برخی دیگر کشور های خاموش بودن چراغ ها به هنگام رانندگی در باران جرم محسوب می شود و شما جریمه خواهید شد. اما هدف از روشن کردن چراغ ها چیست؟

در زیر باران بهتر دیده می شوید. از سوی دیگر معمولا به هنگام بارش شاهد مه و کاهش دید بیشتر هستیم که با روشن شدن چراغ ها دید شما افزایش چشمگیری خواهد داشت.

۵- با هر دو دست رانندگی کنید

به صورت معمول و استاندارد دستان شما باید به صورت ساعت ۹ و ۳ ای ساعت، روی فرمان خودرو قرار بگیرید. این امر موجب شده سرعت عمل شما در مواجه با خطرات و سوانح افزایش یابد و سریع تر واکنش نشان دهید. حال که ریسک اتفاق افتادن این سوانح چند برابر می شود پس استفاده و به کار بردن هر دو دست به هنگام رانندگی امری اجتناب نا پذیر برای رانندگی ایمن است.

به گفته برخی افراد نگه داشتن دستان به صورت عقربه ساعات ۱۰ و ۲ بر روی فرمان در صورت باز شدن ایربگ احتمال وجود صدمه را بیشتر میکند هرچند این مورد به صورت تجربی است و علمی ثابت نشده است.

۶- فاصله ایمن ۵ ثانیه ای را رعایت کنید

در شرایط جوی معمول شما باید فاصله سه الی چهار ثانیه ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا میکند. با این کار علاوه بر داشتن زمان کافی برای عکس العمل در جاده لغزنده از پاشیده شدن آب جاده بر روی خودروی شما هم که موجب حادثه میشود، جلوگیری به عمل می آید.

برای محاسبه فاصله زمانی خود با خودروی جلویی یک تابلوی جاده ای را نشان گذاشته و به محض اینکه آن خودرو آن تابلو را رد کرد شروع به شماردن کنید تا خود به آن علامت یا تابلو برسید. این فاصله زمانی شماست.

نکته مهم اینجاست که به هنگام ترافیک های سنگین همیشه فضا برای فرار از خطرات برای خود متصور شوید. به عنوان مثال همیشه سعی کنید در سمت خالی و باز شانه جاده به ادامه مسیر ادامه دهید و چیزی حدود نیم الی یک متر با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا در صورت بروز حادثه هایی مثل آتش سوزی و غیره برای خود موقعیت فرار از محل حادثه داشته باشید.

۷- صحیح ترمز بزنید

هنگام بارندگی درست ترمز کنید. از ترمز گرفتن انفجاری و ناگهانی جدا پرهیز کنید و همچنین از ترمز های پشت سر هم و کوتاه هم بپرهیزید. در هر دو مورد با توجه به خیس شدن لنت ها، احتمال ضعف در عملکرد بیشتر می شود.

به طور کلی هنگام باران به جای ترمز زدن سعی کنید با برداشتن پا از روی پداگال گاز خودروی خود را کنترل کنید.

۸- در صورت نیاز، ایمن توقف کنید

در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر برای نجات جان خود و جلوگیری از حوادث به صورت ایمن و بارعایت نکات به آرامی در مکانی ایمن خودرو را متوقف کنید.

بارندگی به حدی شدید است که برف پاک کن ها توانایی ایجاد دید مناسب را ندارند.

به هر دلیلی ازجمله مه با کاهش دید شدید مواجه شدید.

هرگاه احساس کردید بنا به هر دلیلی توانایی کنترل خودروی خود را به صورت معمول ندارید.

هنگام توقف از راهنما استفاده کنید واین کار را با دقت انجام دهید

عکس العمل های اضطراری

۱- به داخل حجم زیاد آب جمع شده نروید 

سعی کنید از داخل آب های با حجم زیاد در خیابان رد نشوید. این کار دلایل مختلفی دارد :

خیس شدن قطعات حساس همچون لنت ها و یا سایر قطعات الکترونیکی خوردو و آسیب به آن ها.

مزاحمت و پاشیده شدن آب بر روی سایر خودرو ها و ایجاد سانحه.

از دست دادن کنترل خودرو در مواجه با حجم زیاد آب های روان و ساکن.

۲- عکس العمل هنگام مواجهه با مشکل hydroplane

در این حالت و با رانندگی سریع در باران سطح تماس تایر با جاده بسیار کاهش پیدا می کند و به راحتی کاهش توانایی کنترل خودرو را در پی خواهد داشت. حتی در سرعت های ۵۰ الی ۶۰ کیلومتر در ساعت هم می تواند اتفاق بیفتد، که توانایی کنترل خودرو بسیار کاهش می یابد. در این حالت معمولا با کوچکترین حرکت فرمان کنترل عقب خودرو از دست میرود و خودرو شروع به چرخیدن می کند، در هنگام مواجه با این شرایط:

از چرخاندن فرمان خودرو ممانعت کنید.

پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

به آرامی و به صورتی که کم کم کنترل را در دست بگیرید خیلی آرام شروع به فشردن پدال گاز کنید.

خونسردی امری مهم در هنگام مواجه به این شرایط است.

۳- عکس العمل به هنگام سُر خوردن خودرو

اولین نکته حفظ خونسردی و آرامش است.

پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

هرگز ترمز نزنید به آرامی فرمان را به سمت مکانی که میخواهید خودرو را متوقف کنید بچرخانید.

به هیچ عنوان ترمز های کوتاه و سبک نزنید.

برای جلوگیری از سُر خوردن خودرو همیشه پیش از رسیدن به پیچ ها از سرعت بکاهید و ترمز بزنید.

3 نظرات
  1. تور مشهد می گوید

    لطفا توجه کنید واقعا خطرناکه.

  2. نگار می گوید

    بله لطفا خیلی دقت کنید، مخصوصا الان که فصل زمستونه و بارندگی زیاده….

  3. جوان می گوید

    ممنون از سایت خوبتون، یک نکته هم اینکه حتما فاصله ایمنی رو با خودروی جلویی تون رعایت کنید که در صورت نیاز بتونید عکس العمل مناسب انجام بدین..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − پنج =