ده توصیه حقوقی هنگام خرید و معامله خودرو

ده توصیه حقوقی که باید هنگام خرید خودرو به آن توجه کنید. با ما همراه باشید...

خرید خودرو از جمله تصمیماتی است که نیازمند دقت خاصی می باشد. گاهی افراد تمایل به خرید خودروهای دست دوم داشته و عده ای نیز خرید خودرو فابریک کارخانه را ترجیح می دهند. در این مطالعه قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم تا در انتها یک وسیله نقلیه قابل قبول در اختیار شما قرار بگیرد.

۱- قصد خرید از هر شرکت خودروسازی که دارید پیش از خرید به شرکت ها و نمایندگی های معتبر آن ها مراجعه کنید. شرکت هایی که دارای طرح های پیش فروش خودرو هستند باید از اداره کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مجوز کسب کرده باشند. لیست این شرکت‌ها توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می ‌شود.

نمایشگاه های اتومبیلی که خودروهای مختلفی در معرض دید مشتریان و خریداران قرار می دهند باید از اتحادیه صنفی پروانه کسب اخذ کرده و دارای پروانه معتبر باشند.

۲- اگر قصد خرید خودروی کارکرده را دارید حتما قبل از خرید با یک فرد خبره مشورت کرده و خودرو را به کارشناسان و حتی تعمیرکاران خودرو نشان دهید.

۳- سند مالکیت و اسناد مختلف خودرو را مورد بررسی قرار داده و از اعتبار و اصالت مدارک مطمئن شوید. خودروی فروشی باید به نام فروشنده باشد. اگر در این زمینه تخصص ندارید از فردی ماهر کمک بگیرید.

۴- در هنگام تنظیم مبایعه ‌نامه/ قولنامه شماره موتور، شاسی و پوسته سر سیلندر را با شماره‌هایی که در سند، کارت خودرو و برگه سبز آن است مطابقت دهید. گاهی سودجویان از سهل انگاری خریداران سواستفاده کرده و بر خلاف قانون، خودرویی را ارائه داده و در هنگام تنظیم قرارداد مشخصات یک خودرو معیوب را درج ‌می کنند. گاهی شماره شاسی یا پوسته سیلندر خودرو اصطلاحا دست ‌کوب است یا شماره شاسی از خودرویی دیگر بریده شده و بر روی شاسی خودروی موردنظر شما جوشکاری شده است. در این مورد حتما دقت کنید.

۵- دقت کنید که فروشنده ممنوع المعامله نباشد. گاها دیده شده که عده ای پیشنهاد دادن وکالت و ارائه وکالت نامه برای تعویض پلاک را مطرح می کنند. لازم است بدانید در صورت ممنوع المعامله بودن فروشنده، وکالت نامه مذکور وجه قانونی ندارد.

۶- بخش مالی که مهم ترین بخش است نیازمند دقت خاصی است. به هیچ وجه بدون در اختیار داشتن حداقل قولنامه کتبی، پولی به فروشنده پرداخت نکنید. دریافت پول با گرفتن وکالت از فروشنده دو مبحث متفاوت است. ممکن است که شما در ازای پرداخت پول وکالت نامه در اختیار داشته باشید، اما باید بدانید که فروشنده می تواند ادعا کند که مبلغی را دریافت نکرده است.

۷- اگر قرار است پولی جابه‌جا شود فقط به شخص صاحب سند پرداخت شود. از دخیل کردن شخص سوم اجتناب کنید.

۸- بهترین روش این است که مباینه نامه (قولنامه) را در محل تعویض پلاک تنظیم نمایید و از داد و ستد مبلغ، در روزهای پیش از مراجعه به تعویض پلاک خودداری فرمایید. زیرا در صورت داد و ستد بیعانه و تنظیم قولنامه، زمینه برای برخی سو استفاده ها پیش از حضور در مرکز تعویض پلاک فراهم می شود و ممکن است در صورت انصراف هریک از طرفین معامله، مشکلاتی برای طرف مقابل ایجاد شود.

۹ -جهت تشخیص رنگ خودرو مراجعه به نقاشان حرفه ای مفید است اما استفاده از خدمات کارشناسی رنگ با دستگاه راهی مطمئن تر است و پیشنهاد می کنیم قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک از خدمات این مراکز استفاده نمایید.

۱۰- پیش از خرید راجب مدل خودرو انتخابی تحقیق کنید. رانندگی با خودرو مذکور یا موارد مشابه می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. حتی در صورت تمایل به خرید خودروهای صفر کیلومتر نیز می توانید به عنوان مشتری به سراغ خودروهای دست دوم مشابه رفته و عملکرد خودرو مورد نظر را در شرایط رانندگی بررسی نمایید. کیفیت سواری، دقت تعویض دنده، صدای وارد شده به کابین، و…مواردی هستند که هرگز توسط فروشندگان به شما گوشزد نمی شوند.

چند نکته حاشیه ای …

هیچ‌ سند یا قراردادی را نخوانده امضا نکنید.

کارت سوخت ارائه شده را با کارت سوخت خودرو مطابقت دهید.

اگر خودروی اقساطی خریداری می کنید دقت کنید برگه های تسویه حساب را از فروشنده دریافت کرده و تکلیف مابقی قسمت های پرداخت نشده را در مبایعه نامه روشن کنید.

اگر می خواهید خودروی اقساطی خود را بفروشید، حتماً سابقه بانکی خریدار را بررسی کنید.

تهیه دو برگ از مبایعه نامه و یا قولنامه بین طرفین الزامی است. یکی از برگ ها در اختیار فروشنده و دیگری در اختیار خریدار قرار می گیرد تا در صورت عدم انجام تعهدات از یک طرف، طرف دیگر به مشکل برنخورد.

هرچقدر بیعانه کمتر پرداخت کنید در صورت فسخ معامله و یا ایجاد دردسر، خسارت و ضرر کمتری متحمل می شوید.

فقط در صورتی که سند رسمی مورد معامله به نام شما زده شده باشد کل مبلغ را پرداخت کنید. حداقل مبلغ یک میلیون تومان از کل مبلغ معامله تا تنظیم سند قطعی نزد خریدار باقی بماند.

و سخن آخر این که تا حد امکان پرداختی‌ها به وسیله چک تضمینی انجام شود که اگر فروشنده منکر دریافت وجه شد، ابزاری برای اثبات پرداخت وجود داشته باشد.

آیا برای شما هم چنین مشکلاتی پیش آمده؟…نظرات خود را با ما در میان بگذارید…

2 نظرات
  1. ali می گوید

    سلام، یک توصیه هم از من به شما اینکه به هیچ وجه قولنامه ای و یا وکالت نامه ای خرید نکنید، چون ممکنه قبل از شما ماشین به شخص دیگه ای فروخته شده باشه

  2. زانیار می گوید

    سلام، کارشناسی رنگ بدنه خودرو و فنی و مکانیکی خودرو قبل از خرید فراموش نشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − چهار =