چرا آویزان کردن ماسک از آینه خودرو کار اشتباهی است؟

در شرایط همه‌گیری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ضروری است.

در حال حاضر چه در گفت و گو‌های روزمره و چه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از ویروس کرونا و استفاده از ماسک صحبت می‌شود. اینکه دنیا و زندگی ما توسط یک ویروس جدید اینطور به آشفتگی کشیده شود برای هیچکس قابل تصور نبود. امروزه همه‌گیری ویروس کرونا موجب گره خوردن سرنوشت افراد به هم شده است. کمترین بی‌توجهی در زنجیره ارتباطی، می‌تواند تهدید جدی برای جامعه تلقی شود.

با توجه به اینکه اطلاعی نداریم که در دسته افراد پرخطر قرار می‌گیریم یا کم خطر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای همه افراد ضروری است. ممکن است شما در گروه کم خطر قرار داشته باشید، اما انتخاب‌هایتان بدون شک روی زندگی افراد پر‌ریسک اثر می‌گذارد.

 

معضل کرونا

 

انتقال کرونا و راهکار‌های مقابله با آن:

ویروس‌های کرونا شامل گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی می‌شوند. این ناراحتی‌ها ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند. سرعت انتشار کرونا موجب تمایز این ویروس نسبت به ویروس‌های همه‌گیر قبلی شده است.

علاوه بر ضدعفونی کردن سطوح، باید توجه داشت که ویروس کرونا در هر تجمع بیشتر از دو نفر در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها و فاصله‌ها می‌تواند از طریق صحبت کردن، سرفه، عطسه و حتی غذاخوردن در مکانی سربسته منتقل شود. با وجود تلاش‌های بسیار هنوز راه‌حل پزشکی برای درمان این بیماری شناسائی نشده است. می‌توان گفت در حال حاضر راهکار‌های اجتماعی و فرهنگی، بهترین راه‌حل برای مقابله با شیوع این همه‌گیری است. قطع زنجیره‌های روابط میان افراد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست و شوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک بهترین اقدام برای کنترل این بیماری است.

 

ماسک و کرونا

 

این ویروس میتواند در هر مکانی، با توجه به جنس روی سطح تا مدت قابل توجهی باقی بماند. خودروی شخصی نیز از جمله مکان‌هایی است که زمان زیادی را در آن سپری میکنیم. ضدعفونی و تمیز کردن سطوح مختلف مانند شیشه، داشبورد و…  امری ضروری است. تنها باید در نظر داشته باشید که در کنار ضدعفونی کردن، از مواد محافظ سطوح نیز استفاده کنید. به عنوان مثال برای جلوگیری از خشک شدن بخش‌های چرمی خودرو می‌توان از لوسیون چرم استفاده کرد.

عادت‌های اشتباه و رایج در استفاده از ماسک:

امروزه با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا اکثریت مردم ماسک می‌زنند اما تنها درصد کمی به صورت اصولی از آن استفاده می‌کنند. با وجود گذشت چندین ماه از شروع همه‌گیری هنوز بسیاری از افراد ماسک را به طور کامل روی دهان و بینی خود قرار نمی دهند. بعضی هم اصلا از ماسک استفاده نمی‌کنند. آویزان کردن ماسک به آینه خودرو نیز صحنه‌ای است که این روز‌ها زیاد به چشم می‌خورد.

 

آویزان کردن ماسک از آینه خودرو

 

با توجه به گفته‌های مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا، استفاده غیر اصولی و آویزان کردن ماسک از آینه خودرو ویروس بیشتری را به خود جذب می‌کند و خطرناک است. از طرفی باید توجه داشت که همه ماسک‌ها قابلیت چند بار استفاده کردن را ندارند. ماسک‌های یکبار مصرفی که  ۳ الی ۴ ساعت استفاده شده باشند به هیچ عنوان قابل مصرف مجدد نیست. از آنجایی که کرونا به سرعت از طریق مخاط بینی و دهان منتقل می‌شود و می‌تواند روز‌ها بر روی سطح باقی بماند. نگهداری از ماسک در فضا‌های بسته به ویژه داخل خودرو میتواند سلامت سرنشینان را به خطر بیاندازد. برای خلاص شدن از کرونا لازم است که عادت‌های اشتباه خود را اصلاح کنیم.

نحوه استفاده صحیح از ماسک:

برای استفاده صحیح از ماسک در شرایط همه‌گیری میبایست به موارد زیر توجه داشته باشید:

– پیش از استفاده بهداشت دست‌ها را به خوبی رعایت کنید.

– از عدم وجود هرگونه شکاف بین صورت و ماسک اطمینان حاصل کنند.

– از لمس کردن آن بر  روی صورت خودداری کنید

– به محض مرطوب شدن باید آن را تعویض کنید.

– هنگام برداشتن ماسک از روی صورت، به هیچ وجه قسمت جلوی آن را لمس نکنید.

– از نگه داشتن ماسک استفاده شده در خودرو خودداری کنید.

– پس از دور انداختن آن، دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا با استفاده از الکل ضدعفونی کنید.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند در پیشگیری بیماری کرونا مؤثر باشد؟

بله، اما تنها در صورتی که ماسک را به درستی بر روی دهان و بینی قرار دهیم، بدون اینکه شکافی میان صورت و ماسک وجود داشته باشد.

راه‌های ضدعفونی کردن خودرو در شرایط کرونا چیست؟

برای بررسی راه‌های ضدعفونی کردن خودرو به https://ganjipakhsh.ir/pbXAO مراجعه کنید.

آیا نگه داشتن ماسک استفاده شده کار درستی است؟

خیر، از نگه داشتن ماسک‌های یکبار مصرف که بیشتر از ۴ ساعت استفاده شده است در فضای بسته به خصوص خودرو خودداری کنید.

راه‌های کنترل و پیشگیری کرونا چیست؟

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست و شوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک از جمله راه‌های کنترل کرونا است.

ویروس کرونا از چه طریقی منتقل می‌شود؟

امکان انتقال ویروس با عدم رعایت فاصله‌ میان افراد در زمان صحبت کردن، سرفه، عطسه و حتی غذاخوردن در مکانی سربسته وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 6 =