با داشتن بودجه لازم برای خرید پراید چه انتخاب هایی در بازار جهانی خودرو خواهید داشت؟

5 خودرو ارزان قیمت تر از پراید در بازار جهان کدام خودرو ها هستند...

قیمت پراید این روزها در بازار خودرو به فراتر از ۵۰ میلیون تومان رسیده و روز به روز شاهد افزایش قیمت این ارابه اقتصادی در بحران اقتصادی این روزهای کشور هستیم، اما سوال مهیج این است که در صورت آزاد بودن واردات خودرو مانند سایر کشورهای منطقه، با داشتن بودجه لازم برای خرید پراید (چیزی در حدود ۴۰۰۰ دلار) مشتریان ایرانی چه انتخاب های دیگری داشتند؟

سابقه حضور پراید در ایران به حدود ۲۵ سال قبل یعنی سال ۱۳۷۲ باز می گردد. این خودرو در کره جنوبی در مدل های DM و FS تولید می شد و بتا مدل سدان این خودرو نام داشت. پراید نخست به عنوان محصول مشترک مزدا و فورد ارائه شد و سپس امتیاز تولید آن در اختیار کیاموتورز کره جنوبی قرار گرفت اما اتفاق بزرگ برای این خودرو پس از واگذاری امتیاز تولید آن به سایپا روی داد و حالا بعد از پیکان ارزان قیمت ترین خودرو موجود در بازار ایران پراید می باشد.

در اوایل دهه ۸۰ شمسی پس از خروج پیکان، تولید پراید قرار بود به آرامی متوقف شود و با ورود محصول تندر٩٠، این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود اما با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر ۹۰، شاهد افزایش سرسام آورتیراژ تولید پراید بودیم و تیراژ تولید سالانه آن به عدد بیش از ۴٠٠ هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات صنعت خودرو ایران رسید. سود سرشاری از طریق پول پراید نصیب سهام داران شد و سایپا پس از شرکت های نفتی به عنوان یکی از قوی ترین شرکت های ایران تبدیل شد.
شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در داخلی سازی خودروی پراید نمود و آن را با نام های نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.
اما حالا بازار خودرو در کشورمان با نوسان شدیدی روبه رو شده است، به گونه ‌ای که در همین هفته جاری، بهای پراید به حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
اما سوال این است که با این قیمت در کشور های دیگر چه خودرو های کارکرده ای را می توان خریداری کرد؟
در ادامه به بررسی ۵ مورد از این خودروها پرداخته شده است. این خودروها کارکرده بوده و وضعیت بدنه و شرایط دقیق آن ها مشخص نیست.

۱-نیسان ورسا SV مدل ۲۰۱۲ با قیمت ۳۷۰۰ دلار

این یک واقعیت است که نمی توان رقیب چندانی را برای پراید در بازار خودروهای صفر کیلومتر، متصور بود. یکی از دلایل این است که براساس قوانین روز صنعت خودروسازی (حتی در کشوری مانند هند) نیز تولید خودرویی با چنین مشخصات ایمنی ضعیفی امکان پذیر نیست و خودروهای ایمن تر اساسا گران قیمت تر از پراید تمام می شوند. برای مثال نسخه ارزان قیمت رنو کوئید با هیچ ستاره ایمنی، در حدود ۴۷۰۰ دلار قیمت دارد اما نسخه ایمن تر از این خودرو گران قیمت تر تمام می شود.

اما شرایط در بازار خودروهای دست دوم، به کلی متفاوت است. نیسان ورسا به عنوان یک خودروی سدان ارزان قیمت از این سازنده ژاپنی شناخته می شود و از نظر فنی اشتراکاتی با محصولات داچیا (نوادگان تندر ۹۰) دارد. نیسان ورسا یکی از خودروهای ارزان و البته ایمن در بازار امریکا است. نیرو محرکه این خودرو یک موتور ۱٫۶ لیتری ۱۰۹ اسب بخاری است که این نیرو به چرخ های جلو منتقل می شود. نیسان ورسا با این هدف ساخته و طراحی شده که با توجه به قیمت پایین قابلیت های بالایی همچون مصرف سوخت پایین و جادار بودن داشته باشد و می ­توان گفت که این خودرو در کلاس خودش سر آمد دیگر خودروها است. قیمت در نظر گرفته شده برای مدلی با کارکرد حدود ۶٢ هزار مایل در حدود ۳۷۰۰ دلار آمریکا (در حدود ۴۰ میلیون تومان) است.

۲-مزدا ۳ مدل ۲۰۰۸ با قیمت ۳۸۰۰ دلار

مزدا ۳ خودرو سواری کامپکت جذابی است که از سال ۲۰۰۳ در شرکت مزدا موتور تولید می‌شود. مزدا ۳ از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بهره می‌ برد که قادر است ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور و ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید کند. کارکرد این خودرو با قیمت ۳۸۰۰ دلاری در حدود ۱۰۸ هزار مایل است.
مزدا ۳ در بازار ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است. به طوری که هنوز هم با گذشت چندین سال از تولید آخرین نمونه، مدل‌های دست دوم آن در بازار به راحتی خرید و فروش می‌شوند. اما قیمت این خودرو در بازار ایران بالا بوده و در شرایط فعلی باید ارقامی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان را برای خرید یک مزدا ۳ دست دوم کنار بگذارید.

۳-آئودی A3 مدل ۲۰۰۹ با قیمت ۳۹۰۰ دلار

این خودرو دارای موتور ۱٫۸ لیتری توربوشارژر است که ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور و ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.
قیمت اعلام شده برای خودرویی با گیربکس اتوماتیک و با کارکرد ۱۱۰ هزار مایل است، در واقع با رقمی کمتر از ۴ هزار دلار (در حدود ۴۸ میلیون تومان) یکی از جذاب ترین خودروهایی که می توانید خریداری کنید، یک هاچ بک ده ساله با کیفیت ساخت مثال زدنی آلمان هاست.

۴-دوج دارت SXT مدل ٢٠١٣ با قیمت ۳۹۹۵ دلار

دوج دارت یکی از خودروهای شرکت کرایسلر که عنوان پرفروش ‌ترین خودرو کوچک دنیا را نیز از آن خود دارد و به عنوان یکی از ایمن ترین خودروهای ارزان قیمت جهان شناخته می شود.
این مدل دارای پیشرانه ‌ای ۲ لیتری چهار سیلندر بوده که می‌ توانند ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنند.
این قیمت برای مدلی با گیربکس اتوماتیک و با کارکرد حدودا ۱۳۳ هزار مایل تعیین شده است.

۵-بى ام و ۳۲۸ سدان مدل ۲۰۰۷ با قیمت ۴۰۰۰ دلار

شاید خرید یک ب ام و نه چندان قدیمی با پول پراید کمی دور از انتظار به نظر برسد، اما واقعیت این است که خودروهای نسبتا سریع ب ا م و در بازار دست دوم، افت قیمت قابل توجهی را تجربه می کنند و به همین دلیل است که بعد از ۱۲ سال، امکان خرید یک سری سه شش سیلندر با موتوری ۲۵۸ اسب بخاری با قیمتی در حدود ۴۰۰۰ دلار وجود دارد. این در حالیست که قدرت موتور پراید که این روزها فراتر از ۴۵۰۰ دلار قیمت می خورد به ۸۰ اسب بخار هم نمی رسد. بی ام و سری ۳ پرفروش ترین مدل کمپانی بی ام و است به طوری که حدود ۳۰% از تولید سالیانه خودرو های این شرکت از این سری است. این خودرو دارای موتوری ۶ سیلندر با حجم ۳ لیتر است.
کارکرد این خودرو ۱۵۸ هزار مایل است و این خودرو نیز دارای گیربکس اتوماتیک است.

نظر شما چیست؟

6 نظرات
  1. سوریان می گوید

    بر اساس قوانین روز صنعت خودروسازی تولید خورویی (پراید) با چنین مشخصات ایمنی ضعیفی ممنوعه، بعد ما میایم اسمشو میذاریم رونق تولید …

  2. قهرمانی می گوید

    تا وقتی که سرمونو گرم کردن با حمایت از کالای ایرانیو، رونق تولید و این حرفا، مجبوریم پراید سوار بشیم بجای آئودی A3

  3. بادرودی می گوید

    آخه کی دوج سوار میشه تا وقتی محصولات سایپا از جمله: ۱۳۲،۱۳۱، ۱۴۱، هوپ، ۱۵۱ و … تولید میشه…

  4. قبادی می گوید

    انقد پرایدو مسخره نکنین وگرنه پرایدم شمارو مسخره میکنه و میشه ۱۵۰ میلیون به جای ۵۰ میلیون

  5. کرمانی می گوید

    ما اگه بودجه خریدمون ۴ برابر این مبلغم باشه بازم میریم ۴ تا پراید ثبت نام میکنیم…

  6. فاضلی می گوید

    کشورای دیگه حساب و کتاب دارن مثل اینجا نیست…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 4 =