تشدید روند کاهش تولید؛ کمبود خودرو بر سر بازار خودروهای ۵٠ تا ٢٠٠‌ میلیون‌ تومانی چه خواهد آورد؟

صنعت خودروسازی و قطعه سازی با چالش ‌های جدی مواجه است و تحریم‌ های این دوره با دوره اخیر تفاوت‌ های بسیاری دارد. در اوج تحریم یعنی سال ۹۱، اختلاف قیمت قیمت خودرو در بازار و کارخانه فاصله ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان داشت اما در این دوره قیمت خودرو جهش ۷۰ میلیون تومانی دارد و مشخص نیست چه زمان رشد قیمت متوقف می‌ شود. کاهش تولید از دیگر مشکلات این صنعت است.
در شرایط فعلی بازار کاهش تولید، چندان محسوس نیست زیرا حجم بالایی از خودروهای صفر کیلومتر در سطح بازار، انبار تولیدکنندگان خودرو و نمایندگی‌ ها موجود است اما قطعا ادامه این روند باعث خواهد شد تا در سال آینده با مشکل کمبود خودرو به‌ خصوص در بازه قیمتی ۵٠ تا ٢٠٠‌ میلیون‌ تومان مواجه شویم‌.

صنعت خودرو و قطعه ‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که علی‌ رغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه های خودروسازی و قطعه‌ سازی وجود ندارد یا به کندی انجام می شود. نتیجه این وضعیت از یک سو نزولی شدن تیراژ تولید خودرو و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، در کف کارخانه‌ های خودروسازی مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد.
میزان تولید خودرو در شرکت ‌های خودروسازی طی دو ماه اخیر به‌ طور چشمگیری کاهش داشته است‌. به‌ عنوان مثال در دو ماه گذشته، تولید ایران‌ خودرو تا ۶۰ درصد کاهش را تجربه کرده است‌.
هرچند خودروسازان امید دارند تا با کمک از سوی دولت و تامین نقدینگی و دریافت وام، بار دیگر خطوط تولید احیا شوند و شرایط وخیم فعلی را پشت سر بگذارند اما واقعیت این است که به هرحال توان خریدار ایرانی کاهش یافته و در شرایط فعلی نیز شمار زیادی خودرو در بازار بی مشتری مانده است. بنابراین چنانچه روند نزولی تیراژ تولید متوقف نشود در تابستان سال آینده شاهد برهم‌ خوردن بیش از پیش تعادل تقاضا و عرضه به‌ دلیل کاهش شدید تولید خواهیم بود.

4 نظرات
  1. آقایی می گوید

    هیچی دیگه قیمت پراید میره برای ۲۵۰ تومن…

    1. احدیان می گوید

      پراید میشه ۲۵۰ تومن و اشتیاق مردم هم برای خرید بیشتر میشه

  2. رامین می گوید

    صنعت خودروسازیمون اگر جمع بشه بازار خودرو هم وضعیت بهتری پیدا میکنه

  3. درویشی می گوید

    کاهش تولید کجا بوده؟ روزی ۱۵۰۰ خودرو به ماشینای تهران اضافه میشه…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =