سازمان امور مالیاتی برای مبارزه با دلالان خودرو مالیات دریافت خواهد کرد

مطابق آمار رسمی بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان پول تولیدکننده طی هشت ماه امسال به جیب دلالان رفته است. فروش خودروسازان در این مدت، ۳۲/۶ هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین نسبت سود دلالان به این رقم، ۲۸ درصد می باشد. سود دلالی در بازار خودرو طی سال ۹۶، نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که به‌ دلیل رها شدن فنر قیمت در بازار آزاد و کاهش تیراژ، رشدی ۵۵۵ درصدی را در هشت ماه امسال تجربه کرده است.
براساس سازکاری که در دست اجراست، وزارت امور دارایی و اقتصاد به ماجرای تحویل خودروهای معوق خودروسازان ورود کرده و از کسانی که با هدف کسب درآمد و فروش، در فروش اینترنتی خودروسازان شرکت کرده اند، مالیات خودرو می‌گیرد.
با توافق انجام شده میان خودروسازان و وزارت صنعت قرار شده خریدارانی که زمان تحویل خودروهای آنها اول شهریور ماه تا ۳۰ دی ماه است خودروهای خود را با قیمت قبل دریافت کنند .یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی در همین ارتباط گفته است: اجرای ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تحویل خودروهای ثبت نامی به مردم با قیمت‌های گذشته باعث می‌شود خریداران به دلیل تفاوت قیمت بازار آزاد و خودروهای ثبت نامی، سود قابل توجهی را کسب کنند.

در شرایطی که به دلیل نوسانات ارزی بسیاری از معاملات بازار خودروهای خارجی و داخلی محدود شده و از حجم کلی معاملات بازار کم شده است، بعضی از محصولات کماکان دارای تقاضای بالایی بوده و موجب سود کلان دلالان بازار شده است.

وی افزود: در این بین اشخاصی هستند که بیش از یک خودرو ثبت نام کرده و به نوعی مصرف کننده نهایی خودرو نیستند و هدفشان کسب درآمد و سود بوده و با این هدف در طرح های فروش اینترنتی شرکت نموده اند.
این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی با بیان اشاره به توافق‌های اولیه میان وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی گفت: مطابق این توافق فهرست، کدملی و مشخصات متقاضیانی که در طرح های پیش فروش شهریور تا دی ماه خودروسازان شرکت کرده اند، از سوی وزارت صمت در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار می‌گیرد تا مطابق آن، خریدارانی که بیش از یک دستگاه خودرو خریداری کرده‌اند مشمول پرداخت مالیات از محل کسب درآمد از این محل شوند. در واقع به خریدارانی که بیش از یک دستگاه خودرو خریداری کرده‌اند مالیات خودرو تعلق خواهد گرفت.
تعداد زیادى از افرادی که در ماه های گذشته خودرو پیش خرید یا خرید کرده اند، با هدف کسب سود این اقدام را انجام داده و مصرف کنندگان واقعی ناچار شده اند از بازار آزاد با قیمتی بالا خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: نابسامانی ماه‌های اخیر بازار خودرو، باعث شده تا عده ای سودجو برای کسب سود و درآمدهای کاذب روی این موج سوار شده و به خرید و فروش خودرو روی  آورند. این اقدام در نگاه نخست یک ناهنجاری اقتصادی به شمار می‌آید که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود اما تا آن زمان، سازمان امور مالیاتی به این حوزه ورود کرده و از فعالان آن مالیات خودرو دریافت خواهد کرد. البته دیگر اطلاعات مالی این افراد نیز بررسی می شود تا در صورت انجام اقدامات مشابه، ملزم به پرداخت مالیات شوند.

هنوز از سوی سازمان امورمالیاتی کشور، جزییات شیوه اخذ مالیاتی جدید اعلام نشده است و مسلما پس از نهایی شدن طرح مذکور، نحوه و شرایط اخذ مالیات بر خرید و فروش خودرو رسانه ای خواهد شد.

4 نظرات
  1. ناظمی می گوید

    دلالم میاد پول مالیاتو میکشه رو سودش ، و ضررشو از جیب مردم جبران میکنه

  2. بادرودی می گوید

    سازمان امور مالیات دنبال کسب درآمد خودشه وگرنه بازار خودرو مهم نیست…

  3. وارسته می گوید

    بیاین بگید هر کی هر کاری میکنه سهم ماروهم بده، این طرحارم کلا جمع کنین…

  4. سامانی می گوید

    برای مبارزه با دلالان یا پر کردن جیب خودش؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =