واکس کارناوبا بهتر است یا سینتتیک؟

آیا می‌دانید این دو نوع واکس چه فرقی با یکدیگر دارند؟

وقتی صحبت از انتخاب واکس برای بدنه‌ی خودرو می‌شود، شما در دو راهی انتخاب واکس کارناوبا و سینتتیک می‌مانید. استفاده از واکس، ارزانترین و راحت‌ترین راه برای محافظت از بدنه خودرو است. عوامل محیطی، بدترین دشمن رنگ بدنه خودرو می‌باشند و در صورت عدم محافظت و رسیدگی، امکان دارد آسیب‌هایی به رنگ، وارد کنند؛ پس استفاده از محصولات محافظت و نگهداری از خودرو را فراموش نکنید. استفاده از واکس کارناوبا، راه‌حل قدیمی‌تری هست اما این روزها قدرت محافظ مهم‌تر از میزان براقیت حاصل هست. در همین راستا محصولات بسیار متنوعی، روانه‌ بازار شده‌اند. ما در این مقاله شما را با تفاوت انواع واکس بدنه خودرو سینتتیک و کارناوبا اشنا خواهیم کرد.

مشاهده قیمت و خرید انواع واکس بدنه خودرو

تفاوت واکس سینتتیک با کارناوبا

واکس کارناوبا

واکس کارناوبا حاوی مومی هست که از درخت نخل کارناوبا در برزیل استخراج می‌شود. روش استخراج به این صورت است که برگ‌های درخت را بریده و به مدت سه روز خشک می‌کنند و سپس می‌کوبند. سپس موم را به راحتی از برگ‌ها جدا می‌کنند. واکس کارناوبا استخراج شده را کف اتاق ریخته و در پایان هر روز جمع‌آوری و ذوب می‌نمایند. از حجم ۱۹ لیتر موم پودر شده، کمتر از یک لیتر موم مذاب بدست می‌آید. هر درخت نخل کارناوبا سالانه حدود ۹۰ گرم واکس تولید می‌کند. می‌توان گفت واکس کارناوبا اولین محصولی بوده است که برای مراقبت از بدنه خودرو ارائه شده است، این محصول به دلیل ایجاد براقیت زیاد همچنان طرافداران زیادی دارد.

کاربرد موم کارناوبا

  • صنایع داروسازی: برای ساخت کپسول‌های دارویی و فرمولاسیون داروها کاربرد دارد.
  • صنایع آرایشی و بهداشتی: در ساخت کرم‌ها، رژ لب، ریمل، کرم لب و پودرهای صورت کاربرد دارد.
  • صنایع چوب: در صنایع چوب از کارناوبا واکس برای ضد آب کردن کف‌پوش‌ها و پارکت‌ها استفاده می شود.
  • صنایع مرکب چاپ: در مرکب‌های چاب از کارناوبا به عنوان ورنی چاپ ، افزودنی‌های مرکب استفاده می‌کنند.
  • صنایع لاستیک: جهت افزایش مقاومت سطوح لاستیکی و تایر ها در مقابل ترک برداشتن توسط نور خورشید کاربرد دارد.
  • صنایع غذایی: کارناوبا واکس در صنایع غذایی برای پوشش روی پنیر، بستنی، اسمارتیز، سوسیس، شکلات و میوه‌ها کاربرد دارد.
  • صنایع شوینده: در صنایع شوینده جهت تولید شامپو ها و صابون های مایع از کارناوبا واکس جهت محافظت و جلا دادن سطوح استفاده می کنند.
  • صنایع بسته بندی: به دلیل غیر سمی و بی ضرر بودن، کارناوبا واکس در صنایع بسته بندی مواد غذایی در ساخت کارتن ها و فویل ها جهت محافظت مواد غذایی از بخارات آب، نفوذ اکسیژن و محافظت از بو گرفتن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صنایع اتومبیل و سطوح فلزی رنگ شده: کارناوبا واکس کاربرد فراوانی در فرمولاسیون و ساخت پولیش واکس و واکس های جلا دهنده و براق کننده سطوح رنگ آمیزی شده دارد و بعد از نقاشی اتومبیل بر روی لایه نهایی رنگ جهت افزایش زیبایی و براقیت اعمال می شود.

کاربرد واکس کارناوبا در صنعت مراقبت و نگهداری از خودرو (Car Care)

در صورتی‌ که واکس کارناوبا بر روی بدنه‌ خودرو اعمال شود، براقیت بسیاری را با خود به همراه دارد. در صورت عدم محافظت از بدنه خودرو، به مرور زمان می‌تواند سبب صدمه و خسارت‌ باشد که منجر به خرج کردن مبلغ هنگفتی جهت بر طرف کردن آناست. پس همانطور که همیشه گفته می‌شود، پیشگیری بهتر از درمان است. بهتر است قبل از آن که به این مرحله برسیم، به فکر نگهداری درست از خودرویمان باشیم.

اعمال واکس کارناوبا علاوه بر آن‌ که از بدنه‌ خودرو در برابر عوامل محیطی همچون باران اسیدی، فضولات پرندگان، صمغ درختان و … محافظت می‌کند، براقیت بسیاری را برای بدنه خودرو نیز با خود به همراه دارد. پس با توجه به آن‌که قیمت خودرو روز به روز رو به افزایش است، استفاده از این نوع محصول‌ها، برای بسیاری از کاربران توصیه می‌شود. ماندگاری که این محصولات دارند بین 2 تا 4 هفته است. البته شرایط آب و هوایی در ماندگاری این نوع واکس بسیار تاثیرگذار است و برای استفاده به صورت متداول پیشنهاد می‌شود. چراکه اغلب بعد از هر بار شستشوی بدنه خودرو از بین رفته و نیاز به تمدید مجدد دارد.

واکس کارناوبا

واکس سینتتیک

واکس سینتتیک لایه‌ای از پلیمر است که به سطح رنگ بدنه می‌چسبد و پیوند محکمی را برقرار می‌کند. به طور معمول این واکس،به عنوان نوعی محافظ بدنه‌ خودرو شناخته می‌شوند که از مواد غیرطبیعی و شیمیایی ساخته شده‌اند. با اینکه این نوع از واکس در مقایسه با کارناوبا جدیدتر است، اما در مدت زمان کوتاه‌تری توانسته جای خود را در میان دوستداران خودرو پیدا کند. دلیل اصلی این محبوبیت، ماندگاری و قدرت محافظت بالاتری است که نسبت به کارناوبا دارد.

کاربرد واکس سینتتیک در صنعت Car Care

بسیاری از کاربران خودرو به دنبال همیشگی کردن براقیت برای بدنه خودرو هستند. در همین راستا بسیاری از مهندسین صنعت دیتیلینگ به دنبال یافتن راهی در این جهت بوده‌اند. واکس سینتتیک علاوه بر آنکه مانند لایه‌ای سخت و محافظ بر روی بدنه‌ی خودرو عمل می‌کند، براق کننده نیز می‌باشد. ماندگاری که این نوع از محافظ‌ها دارند از 1 تا 6 ماه است. در مقایسه با کارناوبا، برای افرادی که بیشتر از خودرو استفاده می‌کنند و زمان بیشتری را در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌گذرانند، اعمال این نوع واکس‌ها مناسب‌تر است. اعمال این نوع واکس‌ها نیز بسیار راحت است. در بیشتر مواقع آن‌ها به شکل مایع هستند و به راحتی بر روی سطح اسپری شده و با استفاده از دست و یا دستگاه پولیش نیز قابل اعمال هستند. 

واکس کارناوبا بهتر است یا سینتتیک؟

انتخاب اینکه واکس کارناوبا بهتر است و یا سینتتیک، در وهله‌ اول به ترجیح فرد بستگی دارد؛ به این‌صورت که ماندگاری بیشتر مد نظر است و یا براق شدن بدنه خودرو.

  1. اگر در نظر شما براقیت هر چه بیشتر بدنه‌ خودرو مهم است، استفاده از واکس کارناوبا پیشنهاد می‌شود.
  2. اگر به دنبال ماندگاری بیشتر از بدنه‌ خودرو هستید، شک نکنید که جواب شما، واکس سینتتیک می‌باشد.

واکس سینتتیک

تفاوت ماندگاری این دو نوع واکس

این‌که بخواهیم زمان ماندگاری دقیقی را برای این واکس‌ها مشخص کنیم، مقداری سخت به نظر می‌رسد؛ چرا که با توجه به شرایط آب و هوایی، نحوه شستن خودرو و موادی که از آن استفاده می‌شود، مدت ماندگاری آن‌ها تغییر می‌کند. در حالت کلی، شما می‌توانید از یک واکس کارناوبای خوب، توقع داشته باشید که دو تا ۴ هفته با توجه به شرایطی که خودرو در ان قرار دارد، ماندگاری داشته باشد. از واکس‌های سینتتیک انتظار می‌رود که از 1 تا 6 ماه ماندگاری داشت باشد.

هر چند وقت یک‌بار خودرو را واکس بزنیم؟

تعداد دفعات استفاده از واکس سینتتیتک بستگی به میزان ماندگاری آن روی بدنه خودرو دارد. هر زمان که واکس ماندگاری خود را از دست داد، می‌توانید مجدداً آن را تمدید نمایید. تجه نمایید که در صورت نگهداری از خودرو در شرایط مناسب می‌توانید ماندگاری آن را افزایش دهید.

نحوه‌ اعمال واکس به چه صورت است؟

برای اجرای واکس بر روی بدنه‌ خودرو باید به نوعی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه کنید و با توجه به دستورالعمل مورد استفاده محصول، آن را اعمال نمایید. اما به طور معمول، با استفاده از دستگاه پولیش و یا دست امکان‌پذیر است. برای اعمال آن با دست، می‌توانید از پد مخصوص اجرای واکس و یا دستمال‌های مایکروفایبر که معمول‌تر هستند، استفاده نمایید. این روش بسیار راحت بوده و نیاز به وسیله‌ گرانی ندارد. فقط کافی است مقداری از واکس را با اسفنج به صورت حرکات دورانی روی سطح اعمال کنید و در پایان باقی مانده مواد را با دستمال مایکروفایبر پاک نمایید. دقت داشته باشید که برای اجرای واکس با استفاده از پولیشر، باید متخصص باشید تا باعث آسیب رسیدن به رنگ بدنه‌ خودرو نشوید. اگر چه این روش سریع‌تر عمل می‌کند، اما نیازمند وسایل گران‌تر و مهارت بیشتری می‌باشد.

مشاهده قیمت و خرید انواع واکس

واکس بدنه خودرو

سوالات پیرامون تفاوت واکس کارناوبا با سینتتیک:

چند نوع واکس برای اعمال بر روی بدنه وجود دارد؟

در حالت کلی دو نوع واکس کارناوبا و سینتتیک در بازار وجود دارد.

برای براق‌تر شدن بدنه خودرو از چه نوع واکسی استفاده کنیم؟

واکس‌هایی که شامل کارناوبا هستند، براقیت بیشتری را با خود به همراه دارند.

ماندگاری کدام واکس بیشتر است؟

واکس سینتتیک نسبت به کارناوبا دارای ماندگاری و قدرت محافظتی بیشتری است.

محافظت از بدنه‌ خودروی سینتتیک ببیشتر است و یا کارناوبا؟

قدرت محافظتی واکس سینتتیک به دلیل داشتن پلیمر در ترکیبات خود، بیشتر است.

هر چند وقت یک بار باید بدنه خودرو را واکس زد؟

هر زمان که واکس قبلی ماندگاری خود را از دست داده باشدف می‌توانید آن را مجدداً شارژ نمایید.

4 نظرات
  1. یاشار توکلی می گوید

    واکس هایی که الان در بازار موجود هستند بیشتر کارناوبا هستن. البته براقیتشون حرف نداره، مثل همین سوناکسی که تو عکس هستش

  2. جعفر یوسفی می گوید

    عرض ادب و خسته نباشید
    ممنون بابت مطالب مفیدتون
    و کار درجه یکتون

  3. ساسان احدی می گوید

    کارناوبا واقعا براق کننده خوبیه!

  4. سروش دهقانی می گوید

    موندگاری که واکس های سینتتیک داره قابل توجهه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 4 =