زمان و جزییات طرح زوج و فرد سال ۹۸ اعلام شد

با توجه به تردد بیش از انتظار وسایل نقلیه موتوری زندگی در کلان شهر ها با خطراتی مواجه شده است، از این رو، نهاد های ذیربط بدنبال آن هستند تا بتوانند از شدت خسارات بکاهند و زندگی آسوده تر و سالم تر برای شهروندان، فراهم آورند.
میزان آلاینده ها در کلان شهرها، ناشی از تردد افراطی خودرو ها در مسیر های مشخصی است، از این رو مسئولان ذیربط از جمله پلیس راهور و شهرداری، به دنبال چاره اند که بتوانند تردد و ترافیک خودرو ها را کنترل کنند. از این رو پس از مطالعات متعدد، تصمیم بر این شد که، در مسیر ها و محور ها و خیابان های خاصی، طرحی به نام طرح زوج و فرد در نظر گرفته شود.
دبیرخانه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در خصوص طرح جایگزین طرح زوج و فرد اعلام کرد:

طرح جایگزین طرح زوج و فرد از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ آغاز خواهد شد و بر اساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده کنترل آلودگی هوا شناخته می‌شود.

مطابق با طرح جدید، هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) مجاز به تردد خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند.

بدین ترتیب، دیگر چیزی به نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. برای خودروهای با پلاک غیر تهران تعداد روزهای مجاز ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود. این طرح (در محدوده کنترل آلودگی هوا) در روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا خواهد شد.
شهرداری تهران در لایحه تقدیمی به شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد کرده که نرخ عوارض برای روزهای مازاد بر ۲۰ روز استحقاقی، به نصف نرخ عوارض طرح ترافیک کاهش یابد.

برای افراد ساکن در محدوده زوج و فرد (محدوده کاهش آلودگی) نیز تخفیف ۵۰ درصدی برای پرداخت عوارض در نظر گرفته شده، همچنین ایشان می توانند هر روز صبح یکبار قبل از ساعت ۸٫۳۰ از محدوده طرح خارج شده و پس از ساعت ۱۷ به محدوده طرح بازگردند.
همچنین رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا مدارک مورد نیاز جهت اعتراض به قبوض جرایم رانندگی را اعلام کرد.
سرهنگ کرمی اسد گفت: بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و اعتراضات قبوض جرایم رانندگی ٢ مرحله‌ای انجام می‌شود.

کرمی افزود: بر این اساس در مرحله اول رسیدگی غیرحضوری در واحدهای پلیس +١٠ انجام می‌شود و در مرحله بعدی در صورت درخواست مجدد اعتراض، متقاضی باید به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی در سراسر کشور مراجعه کند.
رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا تصریح کرد: شناسنامه خودرو، کارت خودرو و حضور مالک یا نماینده قانونی برای اعتراض به قبوض جرایم رانندگی الزامی است. از سوی دیگر مراجعین حتما باید جهت اعتراض به تخلفات ساکن یا بومی منطقه باشند و یا پلاک خودرو آنها متعلق به استان مربوطه باشد.

2 نظرات
  1. زمانی می گوید

    عالیه، روش جدید تولید درآمد از جیب مردم!!! این کشور پر از ثروته بخدا، راه های دیگه درآمد زایی هم هست… چرا یکم تمرکز نمیکنن رو صنعت توریست… کل درآمد ترکیه از همین راهه دستشم تو جیب شهرونداش نیس

  2. nasimi می گوید

    کم کم باید پول تردد تو خیابونم پرداخت کنیم، حتی پیاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × سه =