حذف یارانه نقدی مالکان خودروهای ۲۰۰ میلیونی!

بعد از گذشت حدود پنج سال از اجرایی شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، سرانجام دولت و سایر مسئولین امر تصمیم گرفته اند که یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه را حذف کرده و یارانه را به افراد نیازمند تر اختصاص دهند و بدین شکل بخش “هدفمندی” را در شرایط تخصیص عمومی یارانه ها به کل شهروندان اجرایی کنند، اما فارغ از مباحث کلان اقتصادی مربوط به این طرح پرحاشیه، اکنون به نظر می رسد که معیارهای در نظر گرفته شده برای تشخیص افراد مرفه (سه دهک بالای جامعه از نظر درآمد) می تواند زمینه ساز حاشیه های جدیدی گردد.

مطابق با تازه ترین مصاحبه حسین میرزایی سخنگوی ستاد یارانه تبصره ۱۴، می توان اطلاعات جدیدی را در این خصوص بدست آورد. به گفته ایشان «مجموع ارزش خودروی بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ خانوار از ۱۷۰ هزار خانواری که در این مرحله یارانه آنها حذف شد، بالای ۵۰۰ میلیون تومان و مجموع ارزش خودروی بیش از ۴۲ هزار خانوار بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بود.

کل اطلاعات خودرو بر اساس آخرین آمار قیمت گذاری شده است. معاملات مسکنی و مسکن نیز به توان مالی برمی گردد، حقوقی که برای افراد ثبت شده است، رتبه فرد از نظر تمول مالی در زمینه سفر خارجی نیز در اولویت حذف یارانه است اما سفرهای زیارتی، اجاره بها و مسکن استیجاری نیز از اولویت کسر گردیده است.

یارانه

شاخص های حذف یارانه ها

میرزایی گفت: همچنین شاخص بانک مرکزی می گوید اگر یک خانوار ۴ نفره ۸ میلیون تومان درآمد داشته باشد در سه دهک بالای درامدی قرار می گیرد که برای بررسی از تراکنش های بانکی نیز استفاده شده است.

همچنین مجموع ارزش املاک خانوار و خودروها، سفرهای خارجی، ارزش سهام، حقوق حکمی و هر اطلاعاتی که نشان دهد یک فرد درآمدی دارد و هزینه ای، که در مجموع تعداد شاخص ها به میزان توانانی افراد تقسیم می شود و اولویت بندی ها بر اساس مرکز آمار و بانک مرکزی انجام می شود و افراد را بر این اساس در سه دهک بالای جامعه قرار دادیم که یارانه انها را حذف کردیم. »

البته سرپرست خانوار می تواند از طریق مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان دولت نسبت به اشتباهات احتمالی در حذف یارانه نقدی اعتراض کند، اما پرسشی اصلی این است که با توجه به نوسان شدید قیمت خودرو طی شش ماه گذشته، آیا معیار قرار دادن قیمت خودرو می تواند روش صحیحی برای تشخیص افراد مرفه از طبقه متوسط جامعه باشد یا خیر؟

به خصوص آنکه با توجه به تغییرات وسیع قیمت دلار و شرایط اقتصادی در طول سال ۹۷، برخی از افراد نسبت به تبدیل دارایی های خود به خودرو اقدام کرده اند اما این دسته لزوما از شرایط اقتصادی مرفهی برخوردار نمی باشند، همچنین بسیاری از خودروهایی که اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند در سال های قبل به صورت اقساطی خریداری شده اند و نمی توانند به عنوان سنگ محکی برای درامد بالای رانندگانشان تلقی شوند، از این رو به نظر می رسد که به جای استفاده از روش های پر حاشیه بهتر است که ریشه نگاه سرمایه ای به خرید خودرو را در وضعیت عجیب و بهت آور اقتصاد کلان جستجو کرد.

5 نظرات
  1. معتمدی می گوید

    اینا بهانست برای مراحل بعدی…
    در مرحله بعدی هدفمندی میگن هر کی نون شب داره بخوره یارانه نباید بگیره

  2. بهزاد می گوید

    با نهایت احترام کار بجاییه… کسی که ماشین ۲۰۰ میلیونی سوار میشه نیازی به ۴۵ تومن یارانه نداره

  3. ثریا می گوید

    هدف اصلی یارانه ها این بود که هر ایرانی به عنوان یک شهروند ایرانی بتونه از این همه سرمایه ای که تو کشور هست یه سهم کوچیکی داشته باشه، حالا اینکه طرف خودروی ۲۰۰ میلیونی داره یا نه چه ملاکیه؟

  4. رحمانی می گوید

    چرا تو کشور ما فقط مردم باید جواب پس بدن؟ طرف اختلاس میکنه راحت فرار میکنه، قتل انجام میده آزاد میشه، سر ما رو هم گرم کردن با ۴۵ تومن یارانه

  5. فرخی می گوید

    کاش مشکل یارانه بود، این ۴۵ تومن چه کمکی به مردم میکنه که حذف یا دادنش اهمیت داشته باشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 19 =