درخشش خودروسازان چینی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت

این روزها توجه تمامی علاقه مندان و رسانه های فعال در حوزه حمل و نقل به نمایشگاه خودرو فرانکفورت (IAA) جلب شده است. برخلاف سال های گذشته که این نمایشگاه با شور و حال ویژه ای برگزار می شد، امسال نام های بزرگ زیادی غایب بوده و خبری از خودروسازانی چون استون مارتین، سیتروئن، فراری، رولزرویس، آلفارومئو، ولوو و تویوتا نیست.

اما در کنار غیبت کمپانی های مطرح، شاهد حضور پر رنگ برندهای چینی در این دوره از نمایشگاه خودروی فرانکفورت هستیم. چینی ها امسال دست پر به فرانکفورت آمده و برخی از جدیدترین محصولات خود را در برابر دیدگان مشتریان اروپایی قرار داده اند.

در این دوره ازIAA، چین با ۷۹ شرکت خودروساز و تامین کننده قطعه، بیشترین نماینده را در بین کشورهای خارجی دارد. در این مطلب قصد داریم نگاهی گذرا به برخی از مهم ترین خودروهای چینی رونمایی شده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت امسال داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب گنجی مگ را همراهی نمایید.

یکی از خودروسازان نوظهور چینی بایتون است که نسخه نهایی کراس اوور M-Byte را در فرانکفورت به نمایش گذاشته است. شاخص ترین ویژگی کابینM-Byt ، نمایشگر عریض ۴۸ اینچی موجود روی داشبورد است. صفحه دیجیتال ۷ اینچی نصب شده در قسمت مرکزی فرمان و نمایشگر ۸ اینچی موجود روی کنسول میانی هم فضای داخلی این کراس الکتریکی را بیش از پیش پیشرفته و مدرن نشان می دهند.

فرانکفورت

مدل پایه بایتون M-Byte به صورت دیفرانسیل عقب عرضه می شود. پیشرانه این نسخه توانایی تولید ۲۶۸ اسب بخار قدرت را دارا بوده و انرژی خود را از پک باتری ۷۲ کیلووات ساعتی دریافت می کند. با این پک امکان پیمایش مسافت ۳۶۰ کیلومتری با یک بار شارژ وجود دارد.

فرانکفورت

پیشرانه نسخه قوی تر M-Byte از دو موتور الکتریکی تشکیل یافته و ۴۰۲ اسب بخار قدرت تولید می کند. برای این نسخه دو دیفرانسیل پک باتری ۹۵ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده و می تواند تا ۴۳۵ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی کند.

فرانکفورت

بایتون قول داده تولید M-Byte را از اواسط سال ۲۰۲۰ در سرزمین مادری شروع کند، هر چند با توجه به تکمیل نشدن کارخانه ها، باید با دیده تردید به این مساله نگاه کرد. تاکنون ۵۰,۰۰۰ سفارش برای M-Byte از سرتاسر جهان ثبت شده است. قیمت مدل پایه این خودرو در اروپا از ۴۵,۰۰۰ یورو شروع می شود.

فرانکفورت

دیگر برند چینی ایویز (Aiways) است که با کراس اوور برقی E5 در فرانکفورت حضور دارد. مهندسین این کمپانی در اقدامی جالب با استفاده از دو دستگاه E5 فاصله تقریبا ۱۵ هزار کیلومتری چین تا فرانکفورت را در سفری ۵۳ روزه و از طریق مسیر جاده ابریشم طی کرده اند.

فرانکفورت

ایویز E5 با طی این مسافت، نام خود را در گینس ثبت کرده و عنوان طولانی ترین سفری که با یک اتومبیل الکتریکی ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

فرانکفورت

شاسی بلند E5 در واقع نسخه تولیدی کانسپتی به همین نام است. پیشرانه این خودروی دیفرانسیل جلو می تواند ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید کند. وظیفه تامین انرژی را هم پک باتری ۶۳ کیلووات ساعتی بر عهده دارد.

فرانکفورت

ایویز E5 قادر است مطابق با استاندارد NEDC تا ۴۶۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. چینی ها تاکید می کنند کیفیت ساخت این کراس اوور در سطح بالایی قرار داشته و از آوریل ۲۰۲۰ در اروپا عرضه خواهد شد.

فرانکفورت

کمپانی پر سر و صدای جیلی به صورت غیر مستقیم در این دوره از نمایشگاه خودروی فرانکفورت حضور پیدا کرده است. این شرکت متمول چینی که مالک برند London Electric Vehicle Company (به اختصار LEVC) محسوب می شود، یک ون جدید در فرانکفورت به نمایش گذاشته است.

فرانکفورت

این ون بر اساس تاکسی های معروف لندن ساخته شده و از پیشرانه های هیبریدی بهره می برد. موتور بنزینی ۱٫۵ لیتری به کار رفته در این خودرو از ولوو امانت گرفته شده و در واقع نقش افزایش دهنده مسافت را بر عهده دارد. به عبارت دیگر این موتور با تولید الکتریسیته، موتور برقی نصب شده در عقب خودرو را تغذیه می کند.

فرانکفورت

برای ذخیره سازی انرژی یک پک باتری ۳۱ کیلووات ساعتی تعبیه شده است. به گفته سازنده با همکاری موتور درون سوز و برقی، این ون می تواند تا ۶۰۷ کیلومتر مسافت را طی کند. در صورت حرکت با انرژی ذخیره شده در باتری، این رقم معادل ۱۲۰ کیلومتر می شود.

شرکت LEVC می گوید کیفیت سواری این ون مشابه مدل های رده بالا است و از سیستم های ایمنی فعال زیادی سود می برد. عرضه این ون برای سال آینده پیش بینی شده است.

فرانکفورت

دیگر نماینده چینی ها در نمایشگاه خودروی فرانکفورت برند لوکس و تازه تاسیس وِی (Wey) به شمار می رود. این برند که در سال ۲۰۱۷ توسط گریت وال پایه گذاری شده، دو کراس اوور کانسپت S و X را در غرفه خود به نمایش گذاشته است.

فرانکفورت

کانسپت وی S پیش نمایشی از نسل آتی VV5 را ارائه داده است. این کانسپت طراحی جوان پسندی داشته و در نمای روبرو عبوس و خشن است.

فرانکفورت

چراغ های LED باریک، جلوپنجره عریض و بزرگ، سپر عضلانی، دستگیره های در مخفی و رینگ های ایرودینامیک برخی از مشخصه های ظاهری کانسپت وی S به شمار می روند.

فرانکفورت

در داخل کابین با فضایی پیشرفته و دیجیتال روبرو هستیم؛ فناوری تشخیص چهره و ژست های حرکتی، مسیریاب مبتنی بر واقعیت افزوده و همچنین فناوری خودران سطح ۴ از ویژگی های کابین کراس اوور مفهومی وی S هستند.

فرانکفورت

نیروبخش وی S پیشرانه ای تمام الکتریکی است که توانایی تولید ۳۴۹ اسب بخار قدرت را دارد. گفته می شود با تکیه بر این پیشرانه کانسپت S شتابی صفر تا صد را در عرض ۴٫۹ ثانیه محقق نموده و می تواند تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را با باتری پر طی کند. درباره باتری این خودرو اطلاعاتی در دست نیست.

کانسپت وی X در رده ای بالاتر از S جای می گیرد، چرا که در کنار طراحی جذاب تر، چینی ها ادعا می کنند این خودرو به سطح پنجم از فناوری خودران مجهز است. کراس اوور مفهومی X در قسمت عقب و جلو خود دارای نمایشگرهای دیجیتال است. این نمایشگرها برای تبادل اطلاعات با عابرین پیاده یا سایر رانندگان کاربرد دارند.

فرانکفورت

فرانکفورت

درهای وی X همانند کانسپت S خلاف جهت هم باز می شوند. صندلی های کابین این کانسپت به صورت ۲ + ۲ چیده شده و فاکتورهایی مثل کنسول میانی یکپارچه با صفحه دیجیتال، شکل خاص فرمان و داشبوردی که ظاهرا تمام عرض آن یک نمایشگر بزرگ است، حس مدرنیته را القا می کنند.

فرانکفورت

فرانکفورت

درباره مشخصات پیشرانه X اطلاعات چندانی در اختیار نداریم، اما می دانیم که شتاب صفر تا صد آن ۴٫۵ ثانیه بوده و حداکثر سرعتش نیز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. این کراس اوور چینی با یک بار شارژ تا ۵۱۰ کیلومتر مسافت را پشت سر می گذارد.

فرانکفورت

ابر اتومبیل هونگ کی S9 را می توان ستاره چینی ها در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ نامید. این ابر اتومبیل فیبر کربنی طراحی عجیب و غریبی داشته و به گفته رئیس هیئت مدیره FAW (مالک برند هونگ کی) از پیشرانه ای هیبریدی با کد V8T بهره می برد.

فرانکفورت

این پیشرانه ۱۴۰۰ اسب بخاری در عرض تنها ۱٫۹ ثانیه S9 را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند؛ همچنین در صورت اصرار بر شتاب گیری دستیابی به نهایت سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت میسر خواهد بود. اگر این ارقام شگفت انگیز رنگ واقعیت به خود بگیرند، باید به تحسین صنعت خودروی چین پرداخت. آنطور که اعلام شده S9 از سال ۲۰۲۱ و با قیمت پایه ۲ میلیون یورو تولید می شود.

فرانکفورت

شاسی بلند کانسپت E115 دیگر مدل موجود در غرفه هونگ کی است. جلوپنجره این شاسی بلند لوکس بسیار بزرگ طراحی شده و تا حدودی رولزرویس کالینان را در ذهن تداعی می کند. شباهت های این چنینی چندان هم بی راه نیست، چرا که چندی پیش گیلز تیلور مدیر بخش طراحی رولزرویس به هونگ کی عزیمت کرد.

فرانکفورت

مفهومی هونگ کی E115 نیروی خود را از پیشرانه ای تمام الکتریکی دریافت می کند. درباره مشخصات پیشرانه این خودرو هم اطلاعات زیادی در دست نیست، اما گفته شده E115 با تکیه بر آن قادر است در عرض ۴ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت رسانده و تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد. این خودرو به سطح چهارم از فناوری خودران مجهز شده است.

فرانکفورت

در کنار برندهای چینی نامبرده شده، برند تایوانی سن یوان (San Yuan) نیز با یک خودروی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت حاضر شده است. این خودروی عجیب الخلقه ترکیبی از کراس اوور و کوپه دو در بوده و بعید است کسی بتواند با ظاهر ناهمگون آن کنار بیاید!

فرانکفورت

تایوانی ها به پیشرانه به کار گرفته شده در این خودروی کانسپت اشاره ای نکرده اند، اما با توجه به وجود محدوده قرمز در دورسنج موتور، به احتمال زیاد از موتوری درون سوز در این کانسپت استفاده شده است.

3 نظرات
  1. رضایی می گوید

    آفرین به چینی ها که کل بازار دنیا رو گرفتن و تو هر زمینه ای حرفی برای گفتن دارن

  2. رضازاده می گوید

    نمایشگر روی داشبورد بسیار جالب بود، خصوصا برای من که سفرهای طولانی میرم و جاده خسته کننده میشه، این آپشن خیلی جذاب خواهد بود

  3. مرتضی می گوید

    سن یوان چقدر چقر و بد فرمه?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =