رئیس سازمان محیط زیست؛ الزام استفاده ازخودروهای داخلی و بنزین، آلودگی هوا را رقم زده است

یکی از ملموس‌ ترین معضلات زیست‌ محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران آلودگی هوا ‌است.

آمارها نشان می ‌دهد که شمار بیماران تنفسی در روزهای تشدید آلودگی هوا تهران، تا ۶۰ درصد افزایش می‌ یابد. افزایش آلاینده‌ های دی‌ اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌ های سیستم قلبی، عروقی و ریوی است. آلودگی هوا در تهران به‌ طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ ها شده‌ است.
عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در مراسم اختتامیه جشنواره آب و خاک گفت: ایران نزدیک به هفت هزار سال سابقه تمدن دارد و شاید ما ثروتمند ترین نسل تا به حال بوده ‌ایم ولی متاسفانه ما این حق را به خود داده‌ ایم که منابع را هدر دهیم.
کلانتری افزود: متاسفانه تنها سازمانی که باید از نسل‌ های آینده حفاظت کند سازمان محیط زیست است که عملکرد ضعیفی در این زمینه دارد.

استفاده از فناوری ‌های امروز علیه پوشش گیاهی و خاکی استفاده کرده ‌ایم و امروز فرسایش خاک ما بیش از ۱٫۲ کیلومتر مربع در سال است.
به گفته کلانتری منابع آبی در بدترین شرایط استفاده می‌ شود و حداکثر مجاز برای برداشت از آب‌ های زیر زمینی طبق استانداردهای جهانی ۴۰ درصد از آب‌ های تجدیدپذیر است که ما سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد از این منابع را استفاده کردیم.
وی اظهار کرد: ۶۰ سال پیش در خطه شمالی کشور ۲٫۸ میلیون هکتار جنگل داشتیم و در حال حاضر این عدد به ۱٫۳ میلیون کاهش یافته است و ما از تکنولوژی به صورت برعکس استفاده کرده‌ ایم.
افتخار می‌ کنیم آب‌ های زیرزمینی در شرایط خطرناکند.
وی با بیان اینکه بالای دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به روش آبیاری تحت فشار آبیاری می‌ شود گفت: متاسفانه ما افتخار می‌ کنیم که باعث شده ایم آب‌ های زیرزمینی در شرایط خطرناکی قرار گیرد.

وی افزود: برداشت آب ما در سال آبی ۹۶-۹۷، ۹۰ میلیارد مترمکعب بود و در این شرایط محیط زیستی باقی نمی‌ ماند.
کلانتری ادامه داد: جانداران هم به شدت در معرض خطر قرار گرفته اند و شاید ما هنوز از ظرفیت‌ های لازم برای استفاده از تکنولوژی بهره‌ مند نشده ‌ایم و متاسفانه مرجع مناسبی برای استفاده از فناوری نداریم.
رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: تا دیروز بسیاری از پیمانکاران به بسترسازی می‌ پرداختند و امروز به فکر برداشت آب‌ های زیرزمینی هستند.
رتبه اول جهان برای هدر دادن آب و خاک
او ادامه داد: ما در سال‌ های گذشته منابع درازمدت را در نظر نگرفتیم و به همین دلیل اکنون رتبه اول جهانی را برای هدر دادن خاک و آب داریم.
کلانتری همچنین گفت: با فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل‌ ها گوشت تولیدی عشایر ۱۰ ها برابر گرانتر از قیمت جهانی است.

وی افزود: امروز استان‌ های حاصل خیز ما به استان‌ های کویری تبدیل شده‌اند و بهره‌ وری آب در خراسان رضوی ۱۳۲ درصد از آب‌ های تجدید پذیر است.
رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد حفظ محیط زیست تنها شعارگونه بوده است و متاسفانه تعریف درستی از محیط زیست نشده است و این باعث شده که شرایط امروز به وقوع بپیوندد.
کلانتری افزود: الزام استفاده از خودروهای داخلی و بنزین تولید داخل، موجب آلودگی هوای شهرهای بزرگ از جمله تهران شده است وما حتی در چنین شرایطی حاضر نیستیم از تولیدات خارجی برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست استفاده کنیم.

نظرشما چیست؟

2 نظرات
  1. reza می گوید

    بوی رانت برای واردات بنزین میاد…. برای طبیعی جلوه دادن قضیه ربطش دادن به بیماری ریوی و آلودگی هوا !!!!

  2. کریمی می گوید

    رئیس سازمان محیط زیست دو روز دیگه برکنار می شه بخاطر این حرفش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + هفت =