رنگ خودرو در وقوع تصادف رانندگی موثر است

امروزه خودروها در کنار سازه های بهتر و پیشرفته تر، به انبوهی از سیستم های ایمنی مجهز شده اند تا از وقوع سوانح و احتمال تصادف برای آنها کاسته شود. اما آیا می دانستید که در کنار این فاکتورها، رنگ خودرو نیز می تواند جزو عوامل دخیل در تصادف یک خودرو باشد؟

رنگ مشکی سانحه خیزتر است

تاکنون تحقیقات مختلفی درباره نقش رنگ خودرو در افزایش احتمال تصادف خودروها انجام شده است. نتایج بیشتر این تحقیقات که داده های آنها از حدود ۸۵۰ هزار سانحه ترافیکی و پایگاه های اطلاعاتی پلیس استخراج شده، نشان می دهد که خودروهای مشکی رنگ بیش از بقیه تصادف می کنند.

این مساله به این علت است که خودروهایی که رنگ مشکی دارند، در شرایط نوری گوناگون سخت تر دیده می شوند. طبق نتایج یکی از جدیدترین تحقیقات، در طول روز احتمال تصادف خودروهای مشکی تا ۱۲ درصد بیشتر از خودروهای سفید است. این رقم در زمان طلوع و غروب خورشید و همچنین در طول شب به ۴۷ درصد افزایش می یابد که میزان قابل توجهی است.

رنگ نقره ای که بر اساس آمار کمپانی Kelley Blue Book محبوب ترین رنگ خودرو در جهان به شمار می رود، نتایج متناقضی وجود دارد. یک تحقیق در نیوزیلند، این رنگ را به عنوان امن ترین انتخاب کرده است؛ حال آنکه تحقیقی دیگر ادعا می کند احتمال تصادف خودروهای نقره ای تا ۱۰ درصد و احتمال تصادف خودروهای خاکستری تا ۱۱ درصد بیشتر از بقیه است.

رنگ خودرو

شاید علت چنین تناقضی با برداشت های متفاوتی که از طیف رنگ خاکستری و نقره ای وجود دارد، در ارتباط باشد. با این حال تردیدی نیست که امکان دیده شدن طیف های تیره از خاکستری یا نقره ای مثل رنگ مشکی دشوارتر بوده و احتمال تصادف آنها نیز بیشتر است.

احتمال تصادف کمتر با رنگ خودرو روشن

با در نظر گرفتن فاکتور دیده شدن، حال بهتر می توان متوجه شد که چرا طبق آمار اکثر تحقیقات خودروهایی با رنگ روشن کمترین تصادف را دارند. همانطور که اشاره کردیم در تحقیق اخیر احتمال تصادف اتومبیل های سفید ۱۲ درصد کمتر از مدل های مشکی رنگ برآورد شده است. خودرو های قرمز و آبی هم در مقایسه با مدل های سفید تا ۷ درصد بیشتر در معرض تصادف هستند.

خودرو های سبز کمی امن تر از رنگ خودرو قرمز و آبی تشخیص داده شده اند، اما از آنجایی که در دامان طبیعت این اتومبیل ها به راحتی با پس زمینه خود ترکیب می شوند، تشخیص آنها برای دیگر رانندگان دشوارتر می گردد.

این تحقیق خرید اتومبیل های طلایی و نارنجی را به مشتریان پیشنهاد می دهد، اگر هم فردی بیش از هر چیزی به بحث ایمنی اهمیت بدهد، باید به سراغ خودرویی با رنگ زرد برود، زیرا این رنگ به عنوان مطمئن ترین انتخاب شده است. هر چند تحقیق دیگری نشان می دهد که رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ بدنه خودرو در دنیا محسوب می‌شود و بیشترین متقاضی را دارد.

5 نظرات
  1. شهیدی می گوید

    کاملا موافقم، من هم ماشین سفید داشتم و هم مشکی، با مشکیه خیلی تصادف میکردم داخل شهر، شاید یکی از علتاش همین بوده

  2. بهرنگ می گوید

    خودروی سفید هم نماش بهتره و هم اینکه دیگه این داستانارو نداره

  3. رحمانی می گوید

    واقعا رنگ مشکی توی شب باعث بروز تصادف میشه، مخصوصا تو جاده های کم نور

  4. محسن می گوید

    ماشین مشکی خیلی زود رنگ بدنش آسیب میبینه و نیاز به مراقبت و نگداری بیشتری هم داره…

  5. سعید یاری می گوید

    چقدر جالب که رنگ خودرو هم تو تصادف نقش داره! آدم اصلا فکرشو نمیکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 6 =