روش صحیح شستشوی بدنه خودرو

برای شستن خودرو روش‌های متعددی وجود دارد؛ اما مناسب‌ترین آن کدام است؟

برای یک خودرو هیچ چیزی بهتر از بدنه‌ای براق و تمیز نیست. یکی از راه‌هایی که بیشتر افراد در مواقع بیکاری و یا در روزهای تعطیل خود انجام می‌دهند، شستشوی بدنه خودرو است. در کنار این افراد، برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا خودرو خود را به کارواش ببرند. البته باید همیشه این نکته را در نظر داشت که ماشین خود را به کارواش مطمئن ببرید. چرا که کارواش‌های ناشناخته ممکن است از مواد شوینده مناسب استفاده نکنند و یا در بین فرچه‌ها و دستمال‌های مورد استفاده آن‌ها سنگریزه و یا خاک وجود داشته باشد. همین موضوع باعث آسیب رساندن به بدنه خودرو و ایجاد خط و خش‌های ریز نیز می‌شود. بنابر دلایل متفاوتی اعم از طبیعی و غیر طبیعی، خط و خش‌هایی بر روی بدنه خودرو می‌افتد. اگر حواستان به لوازم و یا مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید نباشد، ممکن است این خط و خش‌ها را عمیق‌تر نمایید. پس بهتر است روش اصولی شستشوی بدنه خودرو را بدانید تا از این اتفاقات جلوگیری کنید.

 

روش صحیح شستن خودرو

زمان مناسب شستشوی خودرو

هر دو هفته یکبار، زمان مناسبی برای شستن خودرو می‌باشد. چرا که اگر لکه، آلودگی، اثر حشرات، صمغ و یا … بر روی بدنه خودرو قرار گرفته باشد، طولانی مدت بر روی بدنه نمی‌ماند و سریع از روی سطح پاک می‌شوند. و همین موضوع باعث می‌شود تا از آسیب رسیدن به رنگ بدنه جلوگیری شود. اگر با استفاده از مواد شوینده، این آلودگی از روی بدنه خودرو پاک نشدند، می‌توان از خمیر کلی، پاک کننده چربی، قیر و مواد چسبنده استفاده کرد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نزدیک دریا و یا مناطق برفی است که بیشتر اوقات، برای آب شدن برف‌ جاده‌ها نمک پاشی می‌شوند، باید نسبت به شستن زود به زود خودرو خود اقدام نمایید. چرا که ذرات نمک بر روی بدنه خودرو برای طولانی مدت می‌ماند و باعث پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. در نتیجه برای ممانعت و جلوگیری از این مشکل‌ها، باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری اقدام به شستن خودرو کرد. اگر از آن دسته از آدم‌ها هستید که بیشتر مواقع در مناطق روستایی و یا حاشیه‌ی شهرها که دارای محیط سبز بیشتری هستند رانندگی می‌کنید، باید بیشتر از دیگر رانندگان حواستان به خودرو باشد. زیرا احتمال آنکه خودرو با فضولات پرندگان آلوده شود، بسیار بالا است. این فضولات به علت اسیدی بودن نباید مدت زمان طولانی روی بدنه‌ی خودرو بمانند؛ این مورد برای حشرات، صمغ و شیره‌ی درختان نیز صدق می‌کند. در صورت مشاهده باید هرچه سریع‌تر نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کرد. اگر از خودرو به ندرت استفاده می‌کنید و یا در پارکینگ سرپوشیده از خودرو نگهداری می‌شود، می‌توان فاصله‌ی بین دفعات کارواش و یا شستشو را افزایش داد.

قیمت و خرید پاک کننده مواد چسبنده

 

زمان مناسب شستن خودرو

تجهیزات و لوازم شستشوی خودرو

برای شستشوی بدنه خودرو ابتدا آن را به مکان سرپوشیده و سایه و دور از تابش مستقیم نور خورشید منتقل نمایید. دومین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که از تجهیزات و لوازم ستاندارد استفاده کنید؛ تا هم به نتیجه‌ دلخواهتان برسید و هم به خودرو و بدنه‌ آن آسیبی وارد نشود. از جمله تجهیزات مورد استفاده برای شستشوی بدنه خودرو می‌توان به سطل شستشو، دستکش شستشو، دستمال مایکروفایبر، لنس گان، قلم دیتیلینگ، شامپو بدنه خودرو، برس صفرشویی و .. برای این منظور در ادامه با ما همراه باشید.

سطل مخصوص شستن خودرو

در ابتدا شما برای تمیز کردن خودرو تنها به دو سطل احتیاج دارید، اولی شامل شامپوهای مخصوص و مواد پاک کننده است و دیگری تنها دارای آب است و برای شست‌وشوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به خاطر داشته باشید که در هر دو سطل از فیلتر خاک برای جدا سازی آلودگی‌ها از آب و کف استفاده نمایید. این فیلتر وسیله‌ای است که استفاده از آن به شدت توصیه می‌شود. زیرا این فیلترها باعث‌شوند که سنگریزه و یا هر چیزی که ناخواسته موجب ایجاد خط و خش می‌شود، وارد آب نگردد. همچنین استفاده از کارواش‌های خانگی هم برای شستشوی و یا آبکشی بدنه نیز مناسب است. اگر شما صاحب مرکز دیتیلینگ خودرو هستید، پیشنهاد می‌شود برای تمیز کردن بهتر در کمترین زمان از لنس گان استفاده نمایید. لنس گان‌ها ترکیب آب و شامپو را به صرت کف در آورده و با سرعت زیاد روی سطح بدنه خودرو پخش می‌کنند.

قیمت و خرید سطل شستشوی خودرو

شستوشوی صحیح خودرو

 

دستکش و اسفنج مخصوص شستشوی بدنه خودرو

برای شستن بدنه بهتر است از اسفنج و یا دستکشی استفاده کنید که پوست بره و یا مایکروفایبر هستند. این دستکش‌ها به راحتی بر روی بدنه حرکت کرده و تمام آلودگی‌ها را از بین می‌برد. همچنین خیالتان از بابت خط افتادن بر روی بدنه راحت و آسوده است. بعد از استفاده از آن‌ها نیز می‌توانید مطمئن باشید که ردی از خودشان به جای نمی‌گذارند. استفاده از دستکش‌های ضد آب می‌تواند کار شما را بسیار آسانتر نماید.

قیمت و خرید اسفنج و دستکش شستشو

شامپو مخصوص بدنه خودرو

برای شستن بدنه خودرو بایستی ازشامپو مخصوص آن استفاده کنید. بهترین محصول برای این منظور نوعی است که دارای PH خنثی است. در این میان انواع مختلفی از شامپو برای بدنه خودرو عرضه می‌شوند که با توجه به نوع کاربرد می‌توان انتخاب نمود. از جمله مهمترین آنها می‌توان به شامپوی خودروی سرامیک شده، شامپو واکس، شامپو آبگریز کننده، شامپو براق کننده و … اشاره نمود. برای خودروهایی که دارای پوشش نانو سرامیک هستند، توصیه می‌شود که از شامپوی مخصوص خودرو با پوشش نانو سرامیک استفاده شود.

قیمت و خرید شامپو بدنه خودرو

 

وسایل مناسب برای شستوشوی خودرو

 

استفاده از شیشه‌ پاک کن مناسب

کثیفی و آلودگی شیشه خودرو امری طبیعی است که در هر موقعی از سال به خصوص پاییز و زمستان که بارش زیاد است، اتفاق می‌افتد. در این زمان بهترین انتخاب داشتن یک شیشه پاک کن مناسب است. با توجه به اینکه تنوع تعداد محصولات در زمینه‌ نظافت و نگهداری خودرو رو به افزایش است، انتخاب یک شیشه پاک کن از بین آن‌ها کار ساده‌ای نیست. اما نکته‌ قابل توجه، انتخاب یک محصول مناسب است که تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها را بدون آسیب رساندن، از روی شیشه پاک کند و کار شستن شیشه خودرو را به راحتی انجام دهد.

قیمت و خرید شیشه‌ پاک کن

رینگ شوی و فرچه مخصوص رینگ

برای شستشوی رینگ خودرو حتما از فرچه مناسب استفاده کنید تا بر روی رینگ خطی ایجاد نشود. برس‌های دیتیلینگ نیز از دیگر محصولاتی هستند که می‌توان از آن‌ها برای تمیز کزدن رینگ و لاستیک نیز می‌توان استفاده کرد. مواد شوینده مخصوص رینگ و همچنین ریموور ذرات لنت ترمز محصولی مناسب برای از بین برندن کثیفی و الودگی روی رینگ خودرو هست. توجه نمایید که از دستمال مشترک برای بدنه خودرو و رینگ استفاده نکنید. بعد از آن نیز می‌توانید از اسپری مشکی کننده و تمیزکننده لاستیک نیز استفاده کنید. این محصولات هم از سطح لاستیک خودرو محافظت کرده و هم جلوه زیبا به آن میدهند.

قیمت و خرید رینگ شوی

 

شستن رینگ و لاستیک خودرو

 

آبکشی نهایی و خشک کردن بدنه خودرو

بعد از شستن کامل خودرو می‌توانید با آب پر فشار تمامی سطوح خارجی خودرو را آبکشی نمایید. دقت داشته باشید که مواد شوینده بر روی سطوح باقی نماند. پس از آبکشی با دستمال مایکروفایبر خشک کن بدنه خودرو را خشک نمایید تا لک قطرات آب بر روی آن باقی نماند. قطرات آب دارای مواد معدنی هسند. اگر بدنه خودرو خشک نشود، این مواد معدنی پس از خشک شدن آب، بر روی بدنه می‌مانند و از خود رد به جای می‌گذارند. البته اگر به دنبال خشک کردن سریع بدنه خودرو هستید، پیشنهاد می‌شود از دمنده خشک کن استفاده نمایید.

قیمت و خرید حوله و دستمال مایکروفایبر

 

تمامی لوازم مربوط به مراقبت و نگهداری از خودرو در سایت گنجی پخش موجود است و شما می‌توانید به مراجعه به سایت، هر آنچه که لازم دارید را به راحتی تهیه فرمایید.

 

سوالات متداول پیرامون روش صحیح شستشوی خودرو:

زمان مناسب برای شستن خودرو چه زمانی است؟

به طور کلیدو هفته یک بار برای شستن خودرو زمان مناسبی است. اما با توجه به استفاده از خودرو می‌توان مدت آن را افزایش داد.

وسایل مناسب شستشوی مناسب خودرو کدامند؟

در پله‌ اول در نظر داشته باشید که به هیچ وجه زیر نور مستقیم آفتاب، خودرو را نشویید. دومین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که از وسایل استاندارد استفاده کنید.

چه نوع دستکشی مناسب شستن بدنه خودرو است؟

برای شستن بدنه بهتر است از دستکشی استفاده کنید که ضد آب بوده و پوست بره و یا مایکروفایبر هستند. این دستکش‌ها به راحتی بر روی بدنه حرکت کرده و تمام آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

چرا باید حتما بعد از شستشوی، خودرو را خشک کرد؟

قطرات آب دارای مواد معدنی هسند. اگر بدنه خودرو خشک نشود، این مواد معدنی پس از خشک شدن آب، بر روی بدنه می‌مانند و از خود رد به جای می‌گذارند.

برای خشک کردن خودرو چه راه‌هایی پیشنهاد می‌شود؟

برای خشک کردن خودرو راه‌های متفاوتی از جمله استفاده از دستمال مایکروفایبر وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید به دنبال خشک شدن سریع هستید، استفاده از دمنده خشک کن توصیه می‌شود.

9 نظرات
  1. بهزاد صابری می گوید

    ممنون از گنجی مگ مقاله هاتون عالی هستن

  2. حسین عزیزی می گوید

    به نظرم اگه ماشینتون نو هست از شامپوی با PH خنثی استفاده کنید

  3. رضا انصاری می گوید

    جنس اسفنج واقعا مهمه، اگه خوب نباشه خط میندازه روی بدنه

  4. محمد رفیعی می گوید

    مقاله بسیار کاملی بود ممنون

  5. محمدرضا کریمی می گوید

    شامپو و اسفنج خیلی مهمن
    من یک بار از یه شامپو از برند ناشناخته استفاده کردم، بع از شستوشو انگار رنگ بدنه مات شده بود

  6. فرید عابدی می گوید

    برای مراقبت از بدنه ماشین حتما باید به صورت دوره ای ماشین شسته بشه

  7. علی توکلی می گوید

    برای تمیز کردن رینگ و لاستیک، من از بس دیتیلینگ استفاده میکنم عالیه

  8. آرمین نبوتی می گوید

    مطلب کاملی بود. مخصوصا بخش سوالات متداولی که اضافه کردید خیلی خوبه

  9. حمید شفیعی می گوید

    حتما باید ماشین به صورت دوره ای شسته بشه چون بعضی لکه ها بمونن به رنگ ماشین آسیب میزنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − هشت =