آیا می‌دانید علائم صفحه کیلومتر شمار چه چیزی را نشان می‌دهند؟

با تمام علائم موجود بر روی صفحه‌ کیلومتر شمار خود آشنا شوید

بر روی تمامی صفحه کیلومتر شمار خودروها، علائم بسیاری وجود دارد که اطلاع داشتن از آن‌ها حائز اهمیت است و می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین توجه به موقع به آن‌ها از بروز مشکلات بزرگ‌تری برای خودرو جلوگیری می‌کند. روشن شدن هر یک از این علائم موجود بر روی صفحه کیلومتر شمار، هشدار و یا نشانگر خرابی قسمت خاصی از خودرو است.

یکی از ملزوماتی که هر راننده باید با آن آشنایی داشته باشد، علامت‌های هشداردهنده در پشت آمپر خودروها است. در خودروهای قدیمی‌تر تعداد این علائم زیاد نبود و تقریبا همه با آن‌ علائم آشنایی کامل داشتند. اما با وجود تکنولوژی‌هایی که در صنعت خودرو سازی راه پیدا کرده‌اند و ماشین‌های پیشرفته‌ای که به بازار عرضه می‌شوند، می‌توان گفت که تعداد این علامت‌ها بر روی صفحه کیلومتر شمار افزایش یافته است. به طوریکه بسیاری از مردم با تعداد زیادی از آن‌ها آشنا نیستند و نمی‌دانند که روشن شدن هر یک، نشان‌دهنده‌ی هشدار در مورد کدامیک از قطعات خودر و است.

در ادامه، توضیحاتی راجع به تمامی این علائم جمع‌آوری شده است که دانست آن برای هر راننده‌ای مفید و الزامی است.

 

صفحه کیلومتر شمار

 

صفحه کیلومتر شمار چیست؟

اودومتر (کیلومترشمار یا مایلومتر) مسافتی را که یک خودرو حرکت کرده‌است نشان می‌دهد. این وسیله ممکن است الکتریکی، مکانیکی یا ترکیبی از هر دوی این‌ها باشد. لغت اودومتر از واژه‌های یونانی “hodos” به معنای راه یا دروازه و “metron” به معنای اندازه مشتق شده‌است.

صفحه  یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که اطلاعات بسیاری از خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. سیستم کنترل سرعت خودرو به دو دسته‌ی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شود. کیلومترشمار ماشین تقریبا مانند یک بخش داخلی از ساعت آنالوگ است که با یک میله‌ انعطاف پذیر (کابل هم‌محور) به هاب چرخ جلو متصل می‌ شود.

در خودروهای ابتدایی حداکثر عدد ۹۹۹۹۹ کافی بود، ولی با پیشرفت خودروها به یک رقم بیشتر احتیاج بود. وقتی که عدد نشان داده شده به بیشترین مقدار خود می‌رسد ادومتر دوباره از صفر شروع به کار می‌کند. در اکثر خودروهای امروزی یک مسافت سنج نیز موجود است. بر خلاف ادومتر، مسافت سنج در هر لحظه قابل صفر کردن است و بنابراین این امکان را می‌دهد تا مسافت طی شده در یک سفر یا در قسمتی از سفر را اندازه‌گیری کرد.

در گذشته اودومترها کاملاً مکانیکی بوده‌اند اما در اکثر خودروهای امروزی به صورت الکتریکی هستند. خودروهای لوکس معمولاً چند مسافت سنج دارند. اکثر مسافت سنج‌ها حداکثر مقدار ۹۹۹٫۹ را می‌تواند نشان دهند. با استفاده از مسافت سنج می‌توان مسافتی را که با هر باک بنزین خودرو می‌تواند طی کند اندازه گرفت. بدین ترتیب به راحتی می‌توان بازدهی انرژی خودرو را با دقت خوبی تحت نطر داست. یک استفاده رایج دیگر مسافت سنج این است که با صرفنطر کردن ان در هر مرحله از سفر می‌توان فهمید که چه موقع باید پیچید.

 

علائم صفحه کیلومتر شمار

 

علائم موجود در صفحه کیلومتر شمار نشانگر چیست؟

همانطور که ذکر شد روشن شدن هر کدام از این علامت‌ها، هشدار راجع به یک قسمت مخصوص خودرو است. در ادامه توضیح جداگانه برای هر کدام از آن‌ها آورده شده است:

 

هشدار روغن موتور

اگر این چراغ بر روی صفحه کیلومتر شمار خودرو روشن شد، نشان‌دهنده‌ی فشار کم روغن موتور است. این موضوع بدان معنی است که میزان روغن موتور کم میباشد و باید مخزن روغن پر شود. چشمک زدن این چراغ یعنی روغن موتور در سطح بسیار پایین و یا بحرانی قرار دارد. همچنین این چراغ عدم وجود فشار روغن موتور به میزان کافی و لازم را نیز هشدار می‌دهد.

 

هشدار کاتالیزور

این چراغ به معنی پر شدن کاتالیک کانورتور است. در اصل مربوط به از کار افتادن یا نیاز به جایگزین کردن مبدل کاتالیزوری است.

 

هشدار باتری

همانطور که از عکس پیدا است این هشدار مربوط به باتری است. معمولاً با باز بودن سوییچ خودرو، این چراغ روشن می‌شود. وقتی چراغ روشن باشد به آن معنی است که تمام تجهیزات جانبی خودرو از برق باتری استفاده می‌کنند و اگر در حال روشن بودن خودرو همچنان روشن باشد به معنی نقص در سیستم برق‌رسانی یا مشکلی در باتری خودرو است.

 

هشدار کیسه هوا

این علامت مربوط به هشدار کیسه‌های هوا است. در بیشتر خودروها وقتی خودرو استارت می‌خورد روشن می‌شود تا شما را از بدون مشکل بودنشان مطلع کند. ولی اگر این چراغ به‌طور مداوم روشن بماند به معنی وجود مشکل در سیستم کیسه هوا خودرو می‌باشد و باید به‌زودی به مکانیک رجوع کنید.

 

هشدار نور بالا

این هشدار مربوط به فعال بودن چراغ‌های نوربالا دارد. این چراغ اخطار همیشه به رنگ آبی روشن قرارگرفته است. اگر این چراغ همیشه در حال درخشش باشد در حالی که نوربالا فعال نباشد، به احتمال زیاد نقضی در سیستم چراغ‌های خودرو وجود دارد.

 

هشدار نور پایین

این علامت نشان‌دهنده‌ی روشن بودن چراغ‌های نورپایین است. معمولاً رنگ آن سبز، زرد یا حتی قرمز است، اما هیچ‌وقت به رنگ آبی نیست، چون رنگ آبی مربوط به چراغ‌های نوربالا می‌باشد.

 

هشدار نور بالا فعال

هر وقت ایت چراغ بر روی صفخه کیلومتر شمار روشن شد، نشان‌دهنده فعال بودن خودکار نوربالا جلو می‌باشد. در حالت نوربالای اتوماتیک بر اساس فضای اطراف، خودرو به صورت خودکار تصمیم می‌گیرد آن‌ها را روشن یا خاموش کند. شاید حتی این چراغ در روز نیز روشن شود.

 

هشدار مه شکن جلو

زمانی که چراغ‌های مه‌شکن جلو فعال باشد این علامت بر روی صفحه پدید می‌آید و روشن می‌شود. این چراغ با شکل خط‌های عمودی و خط‌های کمی رو به پایین چراغ اخطار مه شکن عقب فرق می‌کند.

 

هشدار مه شکن عقب

این علامت به معنی روشن بودن چراغ‌های مه‌شکن عقب است. چراغ مه‌شکن عقب معمولاً به خاطر دید کم شرایط آب‌وهوای مانند مه، باران و برف استفاده می‌شود تا خودروهایی که از عقب در حال نزدیک شدن هستند از فاصله خودشان با پشت خودرو شما مطلع شوند.

 

هشدار رادیاتور

این علامت اخطار دمای مایع خنک کننده است و نشان دهنده کم بودن آب رادیاتور خودرو می باشد. معمولاً نشانگر وجود مشکلی در سیستم خنک کننده موتور خودرو است و باید به محض دیدن آن توقف کرد زیرا ممکن است به خودرو آسیب جدی وارد کند.

 

هشدار ترمز ABS

چراغ ABS در برخی خودروها نشان فعال بودن سیستم ضد قفل ترمزها می‌باشد. اگر همچنان روشن بماند، به احتمال زیاد یک عیب در سیستم ABS وجود دارد. چراغ آن می‌تواند زرد، نارنجی و قرمز باشد.

 

 

در این جا به بررسی تعدادی از علائم عمومی و مشترک بین تمامی خودروها پرداختیم. با توجه داشتن به این علامت‌ها می‌توانیم از بروز بسیاری از مشکلات برای خودرو جلوگیری کنیم.

4 نظرات
  1. مهرداد بانی می گوید

    آدم باید معنی همه ی این علامت ها رو بدونه تا اگر مشکلی برای ماشین پیش میاد، غیر قابل جبران نشه

  2. سینا برزگر می گوید

    واقعا خیلی واجبه دونستن این علامتا به نظرم تو آزمون تئوری گواهینامه رانندگی باید یه دوره آموزش این نکات اولیه ماشین باشه

  3. کامران کامیاب می گوید

    خیلی از این علائم رو آدم نمیدونه و بهش توجه نمیکنه ولی دونستنش واجبه واقعا

  4. هومن سزاوار می گوید

    آدم فقط چندتا از اینا رو میشناسه، دیگه با بقیش کاری نداره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =