لکه گیری رنگ ماشین

از بین بردن لکه و خط و خراش از روی بدنه خودرو

یکی از مشکلاتی که باعث نگرانی مالکان خودرو می شود، ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو و از بین رفتن زیبایی خودرو است. این مشکل علاوه بر ظاهر ماشین روی قیمت آن نیز تاثیر می گذارد. جهت رفع خط و خش های بزرگ و عمیق که در اثر ضربات و یا تصادفات شدید به وجود می آید، باید در نظر داشته باشیم که حتما به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنیم و خودمان هیچ گونه اقدامی انجام ندهیم. در صورتی که برای ترمیم خط و خش های سطحی و اصطلاحا لکه گیری رنگ ماشین، شخصا می توانیم با کمی دقت و آموزش مشکل ایجاد شده را رفع کنیم. در این مطلب راجع به لکه گیری رنگ ماشین توضیحاتی را ارائه می دهیم.

قیمت و خرید قلم خشگیر

 

نحوه انجام لکه گیری رنگ

لکه گیری رنگ ماشین امری بسیار ساده می باشد، البته زمانی که خسارات ایجاد شده در رنگ خودرو، عمیق نبوده و بدون ضربه زدن قابل ترمیم باشد. در صورتی که مقداری صبر و حوصله به خرج دهید، به سادگی و با ابزار مخصوص می توانید این کار را انجام دهید. برای انجام لکه گیری رنگ ماشین، مراحل زیر را طی کنید.

car wash شستشوی خودرو

  • شستشوی خودرو

ابتدا باید محل خراشیدگی را به خوبی و با دقت بشویید تا محل خسارت خورده از هر گونه آلودگی پاک شود. برای این منظور بهتر است خودرو را با شامپو مخصوص بدنه خودرو شسته و در صورت باقی ماندن آلودگی با خمیر کلی پاک نمایید.  در پایان سطح را با دستمال مایکروفایبر پاک نمایید.

قیمت و خرید خمیر کلی

 

car scratch sanding

  • سنباده زنی

بعد از این که محل خراشیدگی شسته و خشک کردید. با یک سنباده نرم، شروع به سایش محل خراشیدگی می کنیم تا محل خراش، با بقیه رنگ خودرو، یک دست شود. در صورتی که مقداری مایع ظرفشویی را در مقداری آب بریزید و سپس کاغذ سنباده را در آن فرو ببرید، باعث لیزتر شدن سنباده می شود و در نتیجه راحت تر روی بدنه خودرو به حرکت در می آید. بعد از اینکه عملیات سنباده زنی را شروع کردید، دقت کنید هر چند وقت یکبار، سنباده را در آب فرو ببرید تا نرم شود و به سایر نقاط بدنه، آسیب وارد نکند.

قیمت و خرید ورق سنباده

 

لکه گیری رنگ

  • لکه گیری

زمانی که سطح خراشیدگی با سایر نقاط خودرو یک دست شد، یک ابر کوچک، قلم یا گوش پاک کن را به مایع لکه گیری رنگ خودرو آغشته کرده و به آرامی محل خراشیدگی را با آن بپوشانید. این عمل را با چرخش دورانی انجام دهید و آنقدر تکرار کنید تا تمام سطح خراش ناپدید شود. قابل ذکر است که می توانید از قلم مخصوص لکه گیری رنگ ماشین نیز استفاده نمایید به دلیل اینکه کارایی بالایی دارد و می تواند به راحتی محل آسیب دیدگی را ترمیم کند. اما نکته مهم در انتخاب این له گیرها، کد رنگ هست. حتما قبل از خرید از یکی بودن کد رنگ خودرویتان با له گیر مطمئن شوید. کد رنگ هر خودرو در قسمت‌ متفاوت ممکن است باشد. جدول زیر می‌تواند در این راستا به شما کمک کند.

سازنده خودرو محل قرارگیری کد رنگ خودرو
ایران خودرو محفظه موتور – روی سینی فن – روی پلاک فلزی
سایپا محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
پارس خودرو محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی

قیمت و خرید لکه گیر رنگ

 

لیسه گیری با ایر براش fix scratch with air brush

لکه گیری حرفه‌ای

 در بالا لکه گیری به روش خانگی و با قلم آموخته شد. اما راهکار دیگری نیز وجود دارد که تخصصی تر بوده و نیاز به تجهیزات و مهارت دارد. این روش، لکه گیری با پیستوله رنگ پاش مینی یعنی ایر براش می‌باشد. ایر براش در سایز کوچک با سوزن‌های ظریف به بازار ارائه می‌شود. سوزن ظریف ایر براش، لکه گیری حرفه‌ای رنگ را میسر می‌کند. فقط کافی است رنگ را داخل مخزن کوچک پیستوله ریخته و بر روی خراش و لک به آرامی بپاشید. این کار باعث می‌شود که لکه‌ها و خش‌های عمیق تر به طور کامل پوشانده شوند. سپس باید ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا این رنگ خشک شده و سپس لایه ای دیگر را روی آن اسپری کنید. به دلیل ظرافت پاشش رنگ، لکه گیری در پایان اصلا مشخص نمی‌شود. مجدداً ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس در صورت نیاز، رنگ را بار دیگر اسپری کنید.

قیمت و خرید ایر براش

 

پولیشکاری

پولیشکاری

گاهی اوقات میزان خطو خش و لکه موجود بر روی سطح ماشین از کیلر رنگ عبور نکرده است. در این مواقع، این آسیب قابل رفع با پولیشکاری بوده و نیازی به لبسه گیری نمی‌باشد. اما در صورتی که لکه گیری کردید، پولیشکاری می‌تواند سبب بازیابی براقیت اولیه در آن بخش گردد. برای اینکار به مراکز دیتیلینگ مراجعه نمایید. اما در صورتی که خود به اینکار آشنا هستید، می‌توانید با مایع و پد پولیش نرم به کمک پولیشر اوربیتال سطح را پولیش نمایید. اینکار را ابتدا با سرعت کم آغاز کرده و سپس سرعت را افزایش دهید. در پایان باقی مانده مواد روی سطح را با دستمال مایکروفایبر پاک نمایید.

قیمت و خرید دستگاه پولیش

 

محافظت

بعد از ترمیم سطح می‌توانید از واکس بدنه خودرو برای بازیابی براقیت سطح استفاده نمایید.  البته در صورتی که تمایل به مراقب از سطح برای جلوگیری از ایجاد خط و خش دارید، بهتر است از پوشش نانو سرامیک ضد خش همچون سرامیک 10H نانوتیس استفاده نمایید. این سرامیک قابلیت ضد خش و ضد آتش دارد که آن را از سایر محصولات مشابه خود، متمایز کرده است.

قیمت و خرید سرامیک بدنه خودرو نانوتیس

 

سوالات متداول پیرامون لکه گیری رنگ خودرو

چرا قبل از لکه گیری رنگ، خودرو را باید شست؟

زیرا اینکار باعث تمیز شدن سطح و مشخص شدن عمق و طول خط و خش‌ها بر روی سطح می‌گردد.

آیا استفاده از خمیر کلی اجبار است؟

بله، خمیر کلی به خوبی باقی مانده آلودگی‌ها از سطح را به خود جذب می‌کند.

لکه گیری به چند روش قابل اجرا است؟

این روزها روش‌های مختلفی برای لکه گیری رنگ وجود دارد، اما ما متداول ترین آنها را در این پست ذکر کرده‌ایم.

نکته مهم در لکه گیری با قلم آماده چیست؟

قبل از خرید، حتما به کد رنگ کالا توجه نمایید. تفاوت در رنگ سبب نمایان شدن بخش ترمیمی می‌گردد.

چرا باید از ایر براش برای لکه گیری رنگ استفاده نمود؟

ایر براش به دلیل ظرافت و تراکم پاشش خود، سطح را بهتر ترمیم می‌کند. بطوری که قابل تشخیص نباشد.

6 نظرات
  1. احسان نظری می گوید

    خیلی مفید بود ممنون از گنجی مگ

  2. هادی قبادی می گوید

    پولیش و واکس خیلی مهمه واسه رسیدن به بهترین نتیجه

  3. میلاد سلامی می گوید

    لکه گیری کار حرفه‌ایه، ولی اگر سطح خراشیده کم باشه میشه راحت از قلم خشگیر استفاده کرد

  4. حسین سعادتی می گوید

    به نظرم کار حساسیه باید تخصص انجامشو داشته باشی

  5. علی جهان آبادی می گوید

    استفاده از سمباده واقعا تخصص لازم داره

  6. نیما طاهری می گوید

    خیلی کار تخصصی هست و به نظرم هر کسی نمیتونه تمیز انجامش بده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =