اصول تمیز کردن شیشه خودرو و از بین بردن خطوط روی آن

شیشه خودرو هم مانند قسمت‌های دیگر آن برای تمیز کردن نیازمند اصول خاصی است.

امروزه با توجه به پیشرفتی که صنعت خودروسازی داشته است، می‌توان به وضوح تغییرات بسیاری را در این خصوص مشاهده کرد. به عنوان مثال، شیشه خودرو به خصوص شیشه‌ی جلو، از استحکام بیشتری برخوردار است و در هنگام وقوع حادثه، خورد نمی‌شود. همانطور که می‌دانید، شیشه‌ها نقش بسیار مهمی در تامین امنیت سرنشینان دارد؛ هر چقدر که تمیزتر و عاری از هر گونه خط و خش باشند، وضوح دید راننده و در نتیجه امنیت سرنشینان بالا می‌رود. تمیز کردن شیشه‌های اتومبیل اگر روی اصول و همچنین با استفاده از مواد استاندارد باشد، هیچگونه خط و خشی بر روی سطح آن ایجاد نمی‌کند.

خط و خش به راحتی بر روی شیشه خودرو ایجاد نمی‌شوند، اما از طرفی هم نمی‌توان منکر آن شد که در بعضی از مواقع، عوامی باعث به وجود آمدن خطوط بر روی شیشه و یا آینه‌ها می‌شوند. با این وجود، دیتیل کردن این سطوح با استفاده از مواد استاندارد و مناسب، بسیار راحت و آسان، امکان‌پذیر می‌شود. تمیز کردن آن‌ها نه تنها باعث بهتر به نظر رسیدن شکل ظاهری ماشین می‌شود، بلکه به رانندگی کردن امن نیز کمک می‌کند.

 

شیشه خودرو و دیتیل کردن آن

وجود آمونیاک در شیشه شوی‌ها

آمونیاک ماده‌ای است که در اکثر شیشه‌شوی‌ها وجود دارد؛ این ماده بهترین راه‌حل برای از بین بردن چربی‌ها و کثیفی‌های موجود بر روی سطوح شیشه‌ای و یا آینه‌ها است. اما در عین حال، زمانی‌که صحبت استفاده از آن بر روی خودرو است، می‌توان گفت که یک سری مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارند.

  • آمونیاک، گاز خطرناکی را آزاد می‌کند که در صورت استنشاق آن ممکن است باعث ناراحتی تنفسی شود؛ به خصوص اگر در محیط سر بسته‌ای، مانند داخل خودرو قرار داشته باشید.
  • در شهرهایی که آفتاب شدید است، بیشتر کاربران خودرو، برای کم‌تر داغ شدن سطوح داخلی خودرو، به دودی کردن شیشه‌ها روی می‌آورند. توجه داشته باشید در این مواقع نمی‌توان از شیشه‌شوی‌های حاوی آمونیاک استفاده کرد؛ چرا که این ماده سطوح شیشه‌ای رنگی را خراب می‌کند.
  • در حالت کلی اگر آمونیاک بر روی سطوح پلاستیکی، چرمی و لاستیکی بریزد، باعث خشکی این سطوح می‌شود.

توجه: در بیشتر شیشه‌شوی‌های خانگی از آمونیاک استفاده شده است؛ دقت کنید که از آن‌ها برای تمیز کردن شیشه خودرو استفاده نکنید.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که از آب ساده برای تمیز کردن شیشه‌ها استفاده کنند. این راه در عین حال که ساده و امن است، برای از بین بردن کثیفی‌ها و چربی‌ها کافی نیست. اگر چه استفاده از یک دستمال مایکروفایبر نیز کمک بسیاری می‌کند اما در نهایت به نتیجه دلخواه نخواهند رسید.

آب دارای مواد معدنی است و در صورتی که بر روی سطوح بمانند، تبخیر شده و این مواد معدنی بر روی سطوح باقی می‌مانند. همین موضوع باعث ایجاد رد و یا لکه‌های سفید رنگی بر روی سطوح می‌شود. اگر قطرات آب و به تبع لکه‌های حاصل از آن‌ها به مدت طولانی بر روی سطوح بماند، تمیز کردن و پاک کردن آن‌ها سخت‌تر می‌شود. بهترین کار برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌ها، خشک کردن خودرو هر بار شست‌وشوی و یا خیس شدن آن است.

بهترین و برترین راهکار برای از بین بردن لکه‌های آب، استفاده از خمیر کلی می‌باشد. این خمیر بدون آسیب رساندن و یا ایجاد خط و خش بر روی شیشه و یا آینه، تمامی لک‌ها و رد آب را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌برد.

قیمت و خرید انواع خمیر کلی

برای از بین بردن رد و یا خطوط بر روی شیشه خودرو و یا براق و شفاف کردن آن، استفاده از پولیش شیشه مانعی ندارد. شما می‌توانید پولیش را با دست و یا دستگاه پولیشر اعمال کنید. اما توجه داشته باشید که سرعت دستگاه را پایین تنظیم کنید. به عنوان مثال ۱۰۰۰-۱۲۰۰ دور در دقیقه در دستگاه روتاری و یا چرخشی، مناسب است. دقت داشته باشید که اصلا فشاری بر روی شیشه در هنگام انجام پولیشکاری، اعمال نکنید. پد پولیش فشار مورد نیاز را برای از بین بردن خطوط می‌آورد. هنگامیکه پولیش شروع به خشک شدن کرد، دست از آن بکشید و با یک دستمال و یا حوله مایکروفایبر، پولیش باقی مانده بر روی شیشه را پاک کنید.

بعد ازپولیشکاری شیشه خودرو، بهتر است که از یک واکس و یا سرامیک مناسب برای شیشه استفاده نمایید. این محصولات باعث شفاف و براق شدن شیشه شده و از همه مهم‌تر خاصیت آبگریزی را برای شیشه به همراه خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود که آلودگی و یا قطرات آب بر روی سطوح باقی نمانند.

به عنوان مثال، استفاده از سرامیک واکس‌ها برای شیشه نیز پیشنهاد می‌شود.

 

پولیش کردن شیشه خودرو

تمیز کردن گرد و خاک از روی شیشه خودرو

برای از بین بردن حجم زیادی از گرد و خاک انباشته شده بر روی شیشه‌ها باید با نهایت دقت و حوصله انجام گیرد. در ایتدا بهتر است با استفاده از آب تمیز، گرد و خاک را از ببرید.

در قدم بدی از یک دستمال مایکروفایبر برای برداشتن خاک باقی مانده اقدام کنید. در مرحله‌ی بعد بهتر است که از یک شیشه پاک‌کن مناسب و فاقد آمونیاک استفاده کنید.

در نهایت نیز با استفاده از یک دستمال و یا حوله مایکروفایبر برای تمیز کرد نهایی شیشه بپردازید.

توجه: دستمال و یا حوله‌ای که استفاده می‌کنید، حتما باید از جنس مایکروفایبر و استاندارد باشد، تا در هنگام برداشتن گرد و غبار از روی شیشه، باعث ساییده شدن ذرات غبار بر روی شیشه و همچنین ایجاد خطوط ریز بر روی آن نشود.

قیمت و خرید حوله و دستمال مایکروفایبر

شیشه پاک کن خودرو

تیغه‌های برف پاک‌کن را فراموش نکنید!

بخشی از تمیز و سالم نگه داشتن شیشه‌های خودرو، به تیغه‌های برف پاک‌کن بر می‌گردد. لاستیک به کار رفته در آن‌ها باید دارای کربن باشد تا به راحت لغزیدن بر روی سطح کمک کند. اگر این تیغه‌ها بر روی شیشه گیر کنند یا کثیفی را بر وی سطح پخش کنند، خود باعث آسیب رساندن  و ایجاد خط و خش بر روی شیشه خودرو می‌شوند. پس در نظر داشته باشید به محض آن که برخورد تیغه‌ها با شیشه خودرو صدا ایجاد کرد، زمان تعویض آن رسیده است. با تمیز کردن و شست‌وشوی منظم تیغه‌ها و یا شیشه، می‌توانید طول عمر آن‌ها را افزایش دهید.

از طرف دیگر از شیشه‌شویی که در مخزن خودرو میریزید، مطمئن باشید که فاقد آمونیاک و استاندارد است.

قیمت و خرید تیغه برف پاک‌کن

تیغه برف پاک کن

چگونگی دیتیل کردن شیشه خودرو

  • دقت داشته باشید که برای دیتیل کردن خودرو، شیشه آن، آخرین قسمتی باشد که تمیز می‌شود تا در روند شست‌وشوی خودروف شیشه دوباره آلوده نشود و در نهایت تمیز باقی بماند.
  • حتما از شست‌وشوی شیشه خودرو در زیر نور مستقیم خورشید و یا هوای بسیار گرم پرهیز کنید؛ چرا که آفتاب باعث تبخیر شدن سریع مایع شیشه‌شوی شده و رد آن بر روی سطح باقی می‌ماند.
  • در هنگام تمیز کردن شیشه‌ها، آن را تا نیمه پایین آورده و لبه‌های بالایی شیشه را نیز به طور کامل تمیز نمایید.
  • همیشه تمیزی شیشه‌ها دفعه اول به طور کامل انجام نمی‌شود و این موضوع به طور کامل به اینکه چه نوع آلودگی بر روی شیشه قرار دارد، وابسته است. برای تمیز کردن شیشه، دقت و حوصله به خرج دهید. از استفاده چند باره شیشه پاک‌کن مناسب بر روی شیشه نترسید.

برای خرید انواع شیشه‌شوی مناسب خودرو می‌توانید با کلیک کردن بر روی دکمه زیر، اطلاعات مربوط به هر شیشه‌شوی را ببینید و به راحتی خرید خود را انجام دهید.

قیمت و خرید شیشه‌شوی

دیتیلینگ شیشه خودرو

 

سوالات متداول پیرامون اصول تمیز کردن شیشه:

آیا وجود آمونیاک در شیشه شوی‌ها مناسب است؟

آمونیاک ماده‌ای است که در اکثر شیشه‌شوی‌ها وجود دارد؛ این ماده بهترین راه‌حل برای از بین بردن چربی‌ها و کثیفی‌های موجود بر روی سطوح شیشه‌ای و یا آینه‌ها است. اما در عین حال، زمانی‌که صحبت استفاده از آن بر روی خودرو است، می‌توان گفت که یک سری مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارند.

آیا آب ساده برای تمیز کردن شیشه‌ها کافی است؟

آب دارای مواد معدنی است و در صورتی که بر روی سطوح بمانند، تبخیر شده و این مواد معدنی بر روی سطوح باقی می‌مانند. همین موضوع باعث ایجاد رد و یا لکه‌های سفید رنگی بر روی سطوح می‌شود. اگر قطرات آب و به تبع لکه‌های حاصل از آن‌ها به مدت طولانی بر روی سطوح بماند، تمیز کردن و پاک کردن آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

برای از بین بردن لکه‌ی آب از روی شیشه‌های خودرو از چه محصولی می‌توان استفاده کرد؟

بهترین و برترین راهکار برای از بین بردن لکه‌های آب، استفاده از خمیر کلی می‌باشد. این خمیر بدون آسیب رساندن و یا ایجاد خط و خش بر روی شیشه و یا آینه، تمامی لک‌ها و رد آب را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌برد.

آیا برای از بین بردن خط و خش روی سطوح شیشه‌ای می‌توان از پولیش استفاده کرد؟

برای از بین بردن رد و یا خطوط بر روی شیشه خودرو و یا براق و شفاف کردن آن، استفاده ازپولیش شیشه مانعی ندارد. شما می‌توانید پولیش را با دست و یا پولیشر اعمال کنید. اما توجه داشته باشید که سرعت دستگاه را پایین تنظیم کنید. به عنوان مثال ۱۰۰۰-۱۲۰۰ دور در دقیقه در دستگاه روتاری و یا چرخشی، مناسب است

آیا در صورت خراب بودن تیغه‌های برف پاک کن، به شیشه آسیبی وارد می‌شود؟

اگر این تیغه‌ها بر روی شیشه گیر کنند یا کثیفی را بر وی سطح پخش کنند، خود باعث آسیب رساندن  و ایجاد خط و خش بر روی شیشه خودرو می‌شوند

7 نظرات
  1. وحید داوودی می گوید

    مطلب بسیار کاملی بود ممنون، من برای تمیز کردن شیشه خودرو و حتی منزل از شیشه پاک کن نانوتیس استفاده کردم. خیلی خوب تمیز میکنه

  2. سهراب صانعی می گوید

    سرامیک واکس برای شیشه بسیار عالیه تا مدت ها شیشه تمیز میمونه

  3. محمد صبوری می گوید

    برچسبای نانو برای آینه بغل ماشین هم خیلی خوبه من از فروشگاه گنجی پخش خریدم

  4. فرهاد رستمی می گوید

    بعضی از خط و خش ها رو فقط پولیش از بین می بره

  5. یاسر ملکی می گوید

    اگر به مراکز تخصصی مراجعه کنید هم مواد مرغوب استفاده میکنن و هم نتیجه بهتری میگیرید از هزینه ای که میکنید

  6. هادی ساعدی می گوید

    مطلب کامل و خوبی بود. اما در بعضی از موارد دیگه واقعا هیچ کدوم از اینا کارساز نیست باید کل شیشه رو عوض کرد

  7. علی فرمانی می گوید

    من شیشه ماشینمو سرامیک کردم تا مدت ها راحتم از تمیز کردنش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 10 =