چرا قبل از استارت زدن خودرو باید ۱۰ ثانیه مکث کرد؟

آیا می‌دانید دلایلی که تاکید بر این مکث 10 ثانیه‌ای دارند، چیست؟

احتمالا این جمله را که قبل از استارت زدن حتما ۱۰ ثانیه روی حالت باتری صبر کنید، برایتان آشنا است. خیلی از رانندگان این کار را بدون اطلاع از اهمیت این موضوع، انجام می‌دهند و بسیاری دیگر نیز این کار را بیهوده می‌پندارند.

چرا بارها و بارها شنیده‌اید که سوئیچ را به مدت چند ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمایید؟

دلیل این مکث چیست و چه رازی پشت این جمله نهفته است، موضوعیست که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم، اما قبل از آن لازم است قبل از آن باید بدانیم که چرا استارت زدن لازم است و با اساس کار آن آشنا شویم.

 

چرا قبل از استارت زدن صبر کنیم

 

چرا به استارت نیاز داریم؟

اول از همه باید بدانیم که وجود چهار عامل اصلی در موتور احتراق داخلی است که باعث روشن شدن خودرو می‌شود. این چهار عنصر عبارتند از:

۱- مخلوط هوا – سوخت قابل احتراق
۲- حرکت تراکم
۳- نوعی سیستم اشتغال
۴- حداقل دور راه اندازی لازم (در حدود ۱۰۰ دور بر دقیقه)

برای اتفاق افتادن ۳ عامل اولیه باید حتما حداقل دور راه‌اندازی تامین شود که این کار توسط استارت خودرو انجام می‌گیرد.

علاوه بر این ۸ عامل وجود دارند که توانایی دستیابی به این دور حداقل نیز خود تابع این چند عامل است:

۱- ولتاژ نامی سیستم راه اندازی
۲- حداقل دمای محتمل که باید بتوان موتور را در ان دما روشن کرد این دما را دمای حد راه اندازی می نامند
۳- مقاومت موتور گردانی . به عبارت دیگر گشتاور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی
۴- مشخصه های باتری
۵- افت ولتاژ بین باتری و استارت
۶- نسبت دنده استارت به دنده فلایویل
۷- مشخصه های استارت
۸- حداقل دور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی

استارت خودرو

 

اساس کار استارت خودرو چیست؟

استارت خودرو از جمله قطعات راه انداز خودرو محسوب می گردد که وظیفه به چرخش در آوردن اولیه موتور را برای روشن نمودن خودرو بر عهده دارد. استارت امروزی ، نوع پیشرفته ای از هندل های قدیمی در خودروهای اولیه محسوب می گردد که با به چرخش در آوردن اولیه موتور، باعث روشن شدن آن می‌گردد.

استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل و با استفاده از سیم‌پیچ‌های درون خود و زغال‌های بکار رفته در آن، با ورود جریان الکتریکی به آن، درون خود یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌نماید که این میدان باعث چرخاندن با سرعت ارمیچر درون استارت می‌گردد. این عمل باعث می‌شود چرخ دنده در جهتی که تنظیم شده است، به چرخش در آمده و همزمان موتور خودرو را نیز به چرخش دربیاورد و خودرو روشن شود.

معمولا استارت به نوعی طراحی می گردد که فقط در یک جهت قابلیت چرخش داشته باشد. این امر به آن جهت است که پس از روشن شدن خودرو، دور موتور خودرو باعث چرخش استارت در جهت معکوس و در نتیجه آسیب به قطعات استارت نگردد.

در یک استارت، برق از باتری گرفته شده و در طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ‌دنده‌های آن می‌گردد که این عمل باعث می شود، چرخ‌دنده‌های استارت با چرخ‌دنده‌های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند.

هنگامی که سوئیچ را می‌چرخانیم، انرژی الکتریکی از باتری به استارت ارسال شده و استارت با چرخاندن موتور، باعث روشن شدن خودرو می گردد.

 

اساس کار استارت خودرو

حال که مفهوم‌های اصلی و اولیه را راجع به استارت خودرو و اساس کارکرد آن بیان شد، نوبت پاسخ به سوال اصلی رسیده است:

 

چرا باید قبل از استارت زدن ۱۰ ثانیه صبر کنیم؟

به تمامی کاربران خودرو پیشنهاد می‌شود زمانیکه موتور خودرو سرد است و یا مدتی از خاموش کردن آن می‌گذرد حتما قبل از استارت زدن، در حالت باتری چند ثانیه‌ای مکث کنند. ۳ دلیل اصلی برای تاکید به این موضوع وجود دارد:

 

۱- اگر دقت کنیم همیشه پس از بازکردن سوئیچ صدایی از پمپ بنزین شنیده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی ارسال سوخت به سمت انژکتورها می‌باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع می‌گردد. این قطع شدن صدا نشان‌دهنده‌ی پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می‌گردد.

در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو، استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزایی برای زود روشن شدن خودرو دارد. در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

۲- در این چند ثانیه فرصتی به ECU خودرو داده می‌شود تا کلیه مدارها، قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از بوجود آمدن خطا در این سیستم جلوگیری شود. احتمال به وجود آمدن این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ECU و استارت زدن خودرو بیشتر است.

۳- در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشان‌دهنده آمپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نماید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است .

 

 

3 نظرات
  1. علی توکلی می گوید

    یه سری کارارو آدم انجام میده بدون اینکه دلیلشو بدونه، این مکث کردن هم جزو همونا بود. آدم چون شنیده انجام میده ولی نمیدونستم چرا ولی الان دیگه دلیل فنی رو فهمیدم

  2. صابر احمدی می گوید

    جالب بود انجام میدادم ولی دلیلشو نمیدونستم

  3. امیر داوری می گوید

    من فکر میکردم اینکه میگن باید قبل از استارت زدن صبر کرد یه باور اشتباهه و انجام هم نمیدادم ولی الان فهمیدم که اون مکث خیلیم کاربردیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =