۵ نکته راجع به نگهداری خودرو

با رعایت این نکات خودروی شما همیشه صفر باقی می‌ماند.

یکی از دغدغه‌های همیشگی مالکین و رانندگان، نحوه نگهداری از خودرو است. این مسئله برای کسانی که به‌ تازگی اقدام به خرید خودرو نموده‌اند، بسیار مهم‌تر است، چراکه تجربه چندانی از رانندگی و تعمیر و نگهداری خودرو نداشته و ممکن است به مشکلاتی در این زمینه برخورد نمایند.

برای ظاهر خودرو چه داخل چه خارج آن لوازم و محصولات متعددی در جهت مراقبت و نگهداری به بازار عرضه شده‌اند. ولی در این بخش نکات مهمی در رابطه با نگهداری خودرو به صحیح‌ترین شکل ممکن آورده شده است تا با استفاده از آن، عمر خودرو و قطعات آن را افزایش داده و مدت‌ها بدون نیاز به تعمیر و تعویض قطعات از خودرو خود استفاده شود.

خودروهای امروزی هر چقدر هم که با کیفیت و مطمئن باشند، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. وجود انواع سیستم‌های الکترونیکی، قطعات ثابت و متحرک زیاد و همچنین فشارهای وارده به بخش‌های مختلف در طول زمان ایجاب می‌کند که مالکان برای جلوگیری از خرابی وسیله نقلیه خود هر از چند گاهی قسمت‌های اصلی را بازدید نموده و در صورت مشاهده برخی علایم به تعمیرگاه مراجعه کنند.

نگهداری از خودرو

 

نکاتی که در ارتباط با نگهداری خودرو همیشه باید به یاد داشته باشید:

 

۱- اولین نکته و مهم‌ترین بخش به صاحب خودرو مربوط می‌شود، اگر شما فردی خوش‌سلیقه و منظم باشید بدون شک خودرو شما نیز همیشه سالم و باکیفیت خواهد بود. بنابراین باید در این امر بسیار با سلیقه عمل شود. دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید. چرا که هر خودرو دستورالعمل منحصر به فرد خود را دارد.

 

۲- در صورت امکان با خودرو خود وارد جاده‌های خاکی و بی‌کیفیت نشوید و اگر مجبور به رانندگی در این جاده‌ها هستید با دقت و سرعت کم حرکت کنید و ناهمواری‌ها را با سرعت کم رد کنید. به خصوص قبل از رسیدن به سرعت‌گیرها ترمز کنید.

ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﭘﺪﺍﻝ ﺗﺮﻣﺰ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻫﺎ بسیار آسیب رسان است. ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻓﻨﺮﺑﻨﺪﯼ ، ﺍﮐﺴﻞ ﻭ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺮﻣﺰ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﻭﺍﺭﺩ میﮑﻨﺪ. ﻧﺤﻮﻩ ﺻﺤﯿﺢ ﺭﺩ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﺳﺮﻋﺖ کم شده باشد ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ‌ﺍﻧﺪﺍﺯ، ﺗﺮﻣﺰ ﺑﻪ هیچ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ.

 

۳- بدنه خودرو شما برای سالم ماندن باید همیشه تمیز باشد، وجود آلودگی و گرد و غبار باعث لطمه زدن به رنگ بدنه خودرو می‌شود. برای پاکسازی بدنه از دستمال و مواد پاک کننده با کیفیت و مناسب استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برای نگهداری از رنگ خودرو، همیشه خودرو خود را در محیط‌های دربسته و با روکش‌های پارچه‌ای بپوشانید.

به‌طورکلی، آفتاب مستقیم، باران و گردوغبار سبب فرسوده‌ شدن رنگ و آفتاب‌سوختگی آن خواهد شد. به خصوص در شهرهای شلوغ معمولاً شاهد بارش باران‌هایی با درصد کمی اسیدی هستیم که در طول زمان می‌تواند به رنگ خودرو صدمه وارد کند.

 

۴ – چند روز یکبار باید سطح روغن در مخزن روغن ترمز بازدید گردد.

از دیگر موارد مصرفی خودرو، روغن‌ها می‌باشند، روغن‌موتور، روغن ترمز، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک و سایر روغن‌ها، ازجمله مواردی هستند که حتماً باید در زمان مناسب نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود. در غیر این صورت باعث خرابی در قطعات موتور و سایر قطعات گردیده و گاهی نیز باعث خورد شدگی و شکستگی دنده‌ها نیز می‌گردد که خسارات سنگینی به خودرو وارد خواهد شد. تعویض به‌موقع روغن‌ها باعث افزایش طول عمر قطعات خودرو نیز می‌گردد.

 

۵- به دودی که از اگزوز خارج می‌شود توجه کنید. دود سیاه نشان‌دهنده ترکیب نادرست میزان سوخت و هوا است. (دود سیاه‌رنگ می‌تواند نشانه‌ای از ایراد در سنسور اکسیژن باشد). در موتورهای بنزینی تنظیم مجدد موتور می‌تواند این ایراد را رفع کند،اما در موتورهای دیزلی این مسئله نیازمند بررسی بیشتر است.

دود خاکستری می‌تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد؛ مثل مشکل در سر سیلندر و نشت روغن یا آب به درون محفظه احتراق و همچنین شکستگی دریچه تهویه کارتر (PCV). رفع این ایراد نیز می‌تواند هزینه زیادی روی دوش مالک خودرو بگذارد. چنانچه در مورد خروج دود از اگزوز خودروی خود تردید دارید، می‌توانید با یکی از دوستان خود این مسئله را کنترل کنید؛ البته گه گاه چنانچه میزان دود خروجی زیاد باشد، می‌توان با دقت در آینه‌ها آن را مشاهده کرد.

4 نظرات
  1. محسن قناعت می گوید

    توجه به روغن فکر میکنم یکی از مهمترین موارده که باید همیشه بهش توجه داشت

  2. نوید عظیم زاده می گوید

    نکات خوبی بود. ممنون از گنجی مگ
    من خودم به رنگ دود خودرو خیلی توجه میکنم و فکر میکنم خودش خیلی کمک میکنه به اینکه بفهمیم خودرو مشکل پیدا کرده است

  3. سامان ناظمی می گوید

    چک کردن روغن موتور و روغن ترمز بسیار مهمه و نباید از چک کردن مرتبش ساده رد شد

  4. سامان قاسمی می گوید

    متاسفانه کم پیش میاد که ادم به دودی که از اگزوز خارج میشه توجه کنه، مگه اینکه احساس کنه بوی دود توی ماشین پیچیده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + نوزده =