دانستنی های جالب درباره ی رنگ بدنه خودرو

نکاتی که درباره‌ی رنگ بدنه خودرو و محافظت از آن باید بدانید.

امروزه با توجه به پیشرفت‌های بسیاری که در صنعت خودرو سازی داشته‌ایم، تعداد تولید خودروها و همچنین کاربران آن رو به افزایش است. بعد از انتخاب نوع خودرو با توجه به امکانات به کار رفته و قیمت متناسب با بودجه، رنگ بدنه‌ی خودرو نکته‌ی بعدی است که هر خریدار به آن توجه ویژه‌ای می‌کند. به لطف پیشرفت‌های متعدد دیتیلینگ، ابزار و محصولات متنوعی در جهت مراقبت و نگهداری رنگ بدنه به بازار عرضه شده‌اند که کارایی بسیاری دارند.

رنگ بدنه خودرو، یکی از مهم‌ترین عوامل در زیبا به نظر رسیدن اتومبیل است. به همین خاطر محافظت و نگهداری از رنگ، اهمیت بسیاری دارد. همچنین برای رانندگانی که عاشق ماشین‌های خود هستند، همیشه تمیزی و براق بودن رنگ بدنه بسیار مهم است.

نگهداری مناسب خودرو، باعث تثبیت کیفیت رنگ و همچنین افزایش ارزش فروش مجدد آن می‌گردد. البته عوامل محیطی، تاثیر زیادی بر روی رنگ خودرو دارند، در واقع رنگ خودرو بعنوان اولین لایه دفاعی در مقابل شرائط جوی می‌باشد، لذا حفاظت بهتر از رنگ سبب افزایش عمر مفید این پوشش می‌گردد، یکی از راه‌های مهم حفظ رنگ خودرو، شست‌وشوی آن به صورت متناوب و البته درست و اصولی می‌باشد. علاوه بر آن برای براق شدن رنگ بدنه می‌توان از واکس نیز استفاده کرد. بیشتر واکس‌ها با ایجاد یک لایه، از رنگ بدنه در برابر اشعه‌ی مضر خورشید محافظت می‌کند.

در ادامه نکاتی در رابطه با رنگ بدنه‌ی خودرو و راهکار‌های ویژه‌ای جهت محافظت از آن ارائه می‌شود.

 

محافظت از رنگ بدنه خودرو

 

وجود عوامل طبیعی و تاثیر آن بر روی رنگ بدنه

تمیز بودن بدنه خودرو و براق بودن رنگ آن از جمله عواملی است که برای بیشتر رانندگان مهم است. اما همیشه عوامل طبیعی و یا غیرطبیعی وجود دارند که باعث کثیفی خودرو می‌شوند. در این بخش به بررسی عوامل طبیعی در محیط زیست می‌پردازیم:

فضولات پرندگان:

امروزه تعداد کاربران خودرو در حال افزایش است و به طبع ترافیک بیشتر و کمبود جای پارک را به دنبال دارد. بنابراین در این مواقع برای همه پیش آمده است که هر جایی که امکان پارک کردن باشد، ماشین را در آن مکان جا گیر کنند. بدون توجه به آنکه آیا درخت و یا تیر چراغ برقی در آن اطراف وجود دارد و یا خیر.

اگر خودرو خود را در این مکان‌ها پارک کنیم، احتمال آنکه پس از انجام کار، به سراغ خودروتان بیایید و با فضولات پرندگان بر روی بدنه و یا شیشه خودرو روبه‌رو شوید، بسیار بالا است.

فضولات پرندگان دارای مواد مضر و اسیدی بسیاری می‌باشند و باعث آسیب رساندن به رنگ بدنه می‌شوند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت آن است که هر چه فضولات پرندگان مدت زمان بیشتری روی بدنه و در تماس با رنگ خودرو بمانند، آسیب‌ها و اثرات مخرب بیشتری دارند. پس بهتر است تا حد امکان خودرو خود را از فضولات پرندگان دور نگه دارید و برای محافظت هرچه بیشتر از رنگ خودرو، در سریع‌ترین زمان، اثر فضولات را از روی بدنه خودرو پاک کنید.

اثر حشرات:

به صورت طبیعی در هوای گرم، تعداد حشرات افزایش می‌یابد و امکان برخورد آن‌ها با خودرو را در هنگام رانندگی بالا می‌برند. هنگام عبور در جاده ها به خصوص در خارج از شهر و در زمان غروب، اثرات حشرات را بر روی بدنه خودرو دیده می‌شود. بدن این حشرات به علت داشتن مواد اسیدی، در صورتی که به موقع تمیز نشوند باعث تخریب رنگ می‌گردد. پس بهترین راه حل شست‌وشوی سریع ماشین می‌باشد.

اثر صمغ و شیره‌ی درختان:

از دیگر موارد مضر در طبیعت، شهد و شیره‌ی درختان است. Martin Jaworski، متخصص رنگ خودرو هشدار می‌دهد آسیب‌هایی که  توسط شهد درختان بر رنگ ماشین‌ها وارد می‌شود، غیر قابل بازگشت هستند و اثرات آن باید به صورت حرفه‌ای ترمیم شوند.

مهم‌ترین نکته در مورد شهد درختان این است که در اولین فرصت اثر آن از بین برود.

 

محافظت از رنگ بدنه

 

شستن خودرو جهت مراقبت از رنگ بدنه

بخش اصلی خودرو از فلز تشکیل شده است. بر روی این بخش لایه‌ای رنگ وجود دارد و در نهایت پوششی شفاف که کیلر نام دارد، بر روی آن‌ها قرار دارد. این پوشش نه تنها در زیبا شدن رنگ خودرو تاثیر دارد، بلکه از آسیب دیدن رنگ و خورده شدن فلز نیز جلوگیری می‌کند.

حتی اگر عواملی مانند خط افتادن روی خودرو، برخورد با شاخه ی درختان و غیره را در نظر نگیریم، باید توجه داشته باشیم که اطراف ما پر از گرد و خاک، مواد خروجی از اگزوزها و امثال آن می‌باشد.

رانندگانی که عاشق ماشین‌هایشان هستند، معمولا خودروهایی براق و خوش رنگ دارد. یکی از علل حفظ کیفیت رنگ خودروها، شست‌وشو مرتب ماشین است. به همین خاطر عدم مراقبت منظم از تمیزی بدنه، رایج‌ترین اشتباهی است که سبب کاهش چشمگیر کیفیت رنگ خودروها می‌شود.

این که در هر ماه، چندبار ماشین خود را تمیز می‌کنید، بستگی به خودرو و نوع کاربری شما دارد. اما در هر بار شست‌وشوی، باید نکاتی رعایت شوند. بسیاری از افراد برای شستشو خودرو خود، از دستمال و یا برس استفاده می‌کنند. هر کدام مضرات و مزیت‌های خود را دارند. اما مهم‌ترین نکته این است که برس‌ها و یا دستمال‌ها نباید کثیف باشند. در بسیاری از مواد برس و دستمال، شامل ذرات مختلف مثل ماسه هستند که به صورت مستقیم به رنگ خودروها آسیب می‌رسانند.

پس زمان کافی برای بررسی تمیز بودن ابزارتان بگذارید.

کارواش بهتر است یا شست‌وشوی دستی؟

مهم‌ترین سوالی که در خصوص حفظ و نگه داری از رنگ خودروها می‌شود، این است که شست‌وشو ماشین در کارواش بهتر است یا آن‌ها را دستی بشوییم. در بین کاربران خودرو، شستن دستی ماشین‌ها، بهترین روش برای انجام این کار محسوب می‌شود.البته در صورتیکه از مواد شوینده‌ی مناسب و پد و اسفنج استفاده شود. یکی دیگر از نکات مهم در این زمان این است که اگر از سری‌های مخصوص برای افزایش فشار آب استفاده می‌کنید، فاصله مناسب تا خودرو را حفظ کنید. فاصله بسیار کم و فشار بالای آب، مطمئنا آسیب‌های جدی را به رنگ خودرو شما وارد خواهد نمود.

 

به عنوان توصیه آخر تمیز نگه داشتن خودرو اولین و بهترین قدم برای محافظت از رنگ بدنه می‌باشد و برای استفاده از مواد شوینده مناسب می‌توانید از محصولات گنجی پخش با خیال راحت استفاده نمایید.

7 نظرات
  1. محمد صبوری می گوید

    خیلی خوبه همه به ظاهر ماشینشون اهمیت بدن حیفه به خاطر تنبلی رنگ ماشین آسیب ببینه

  2. امیر حسین برین می گوید

    صمغ درخت خیلی سخت پاک میشه واقعا هم رنگ بدنه رو بعد از یه مدت خراب میکنه

  3. میثم احمدی می گوید

    باید برنامه منظم برای شستن ماشین داشت این آلودگی روی بدنه بعضی اوقات کلا دیگه نمیره

  4. آریا کاویانی می گوید

    مرابت از بدنه خیلی مهمه چون اولین چیزی که به نظر آدم میرسه تمیزی و یا شفاف بودن بدنه است

  5. مهرداد قاسمی می گوید

    اثر حشرات خیلی سخت پاک میشه و فکر کنم با شوینده مخصوص باید تمیز شود ولی خب اگر پاک نشه هم روی رنگ بدنه هم خیلی اثر منفی میذاره

  6. پژمان کیهانی می گوید

    معمولا برای شستن خودرو، از بین بردن اثر صمغ و اثر حشرات خیلی سخته

  7. کیوان مومنی می گوید

    به نظرم باید به صورت دوره ای کل بدنه ماشینو چک کرد چون اگه اثر حشرات و درختان بمونه خیلی سخت پاک میشه و به رنگ ماشین آسیب میزنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + پنج =