پدیده‌ آفتاب سوختگی بدنه خودرو

علت پدیده آفتاب سوختگی

نو و شفاف بودن بدنه‌ خودرو همیشه از موضوعاتی است که برای مالکان خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. اما متاسفانه به دلایل متفاوتی اعم از طبیعی و غیر طبیعی، رنگ بدنه‌ خودرو کدر می‌شود و یا خط و خش بر روی آن ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلاتی که اکثر مالکان خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آفتاب سوختگی بدنه خودرو است.

کیلر موجود بر روی رنگ بدنه‌ی خودرو، همانند پوست بدن انسان، عنوان محافظ را برای خودرو با خود به یدک می‌کشد. اگر کیلر از بین برود، دیگر لایه‌ای به عنوان محافظ بر روی رنگ بدنه قرار ندارد، در نتیجه آفتاب سوختگی و دیگر مشکلات برای خودرو، زودتر از حالت عادی اتفاق می‌افتند.

آفتاب سوختگی بدنه خودرو

آفتاب سوختگی خودرو

نور خورشید یکی از تهدیدهای بسیارجدی برای رنگ بدنه‌ خودرو است. همانطور که تابش مستقیم آن برای پوست انسان ضرر دارد و موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی و یا سوختگی می‌شود، کیلر رنگ بدنه‌ خودرو را نیز می‌تواند از بین ببرد. همین موضوع باعث کدر و زرد شدن رنگ بدنه خودرو و به مرور زمان آفتاب سوختگی می‌شود.

در فصول گرم به خصوص تابستان که تابش خورشید به صورت مستقیم است، امکان پدید امدن آفتاب سوختگی برای خودروهایی که در معرض تابش خورشید هستند، بیشتر است. چرا که دز این زمان‌ها، دمای بدنه خودرو یشتر از بیشتر از میزان دمای هواست. پس با دانستن همین می‌توان به راحتی میزان مخرب بودن نور خورشید بر روی بدنه را خودرو را حدس زد.

 

رابطه آفتاب سوختگی  با رنگ بدنه خودرو

خودروهایی که رنگ بدنه‌ تیره‌تری دارند، نسبت به بقیه خودروها بیشتر در معرض این خطر هستند. چرا که قدرت جذب نور خورشید در رنگ‌های تیره ، بسیار بیشتر از رنگ‌های روشن است. تابش مستقیم نور خورشید سبب می‌شوند که پیوند بین مولکول‌های رنگ بدنه، به مرور از بین برود و شروع به اکسیده شدن کند. در نتیجه پروسه‌ کدر شدن رنگ بدنه به مرور سرعت می‌گیرد و در نهایت به آفتاب سوختگی دچار می‌شود.

البته نکته‌ای مهمی که قابل ذکر است، این هست که خودروهای قرمز رنگ بیشتر آفتاب سوختگی را در خود نشان می‌دهند. به همین دلیل اغلب به اشتباه فکر می‌کنند، خودروی قرمز رنگ سریعتر آفتاب سوخته می‌شود. خودروی رنگ سفید دیرتر از بقیه ماشین‌ها آفتاب سوختگی را نشان می‌دهد. در ماشین‌های سفید، با زردی و ماتی بدنه سریعاً حهت رفع آفتاب سوختگی باید اقدام نمود.

 

دلایل آفتاب سوختگی

پیشگیری از آفتاب سوختگی بدنه ماشین

درست است که همیشه راه‌حلی برای مشکل آفتاب سوختگی بدنه خودرو وجود دارد، اما همیشه گفته شده است که پیشگیری در هر کاری بهتر از درمان آن است. این موضوع نیز از این قاعده مستثنی نیست. با نگهداری درست و مناسب از خودرو می‌توانید اتفاق افتادن آفتاب سوختگی برای بدنه خودرو خود را تا حد ممکن به تعویق بی‌اندازید و یا حتی هیچوقت با این مشکل رو به رو نشوید.

 

  • عدم پارک خودرو زیر نور خورشید

همانطور که در بالاتر اشاره شد، مهم‌ترین عامل ایجاد پدیده‌ آفتاب سوختگی، تابش مستقیم نور آفتاب است. این پدیده بیشتر بر روی سقف و یا کاپوت خودرو پیش می‌آید. پس با پارک کردن خودرو به خصوص در فصول گرم، در زیر سقف، سایه و یا پارکینگ می‌توان از پدید آمدن آن جلوگیری کرد. اما اگر امکان پارک کردن خودرو خود را زیر سایه ندارید، حتما به فکر تهیه چادر و سایه بان برای خودروی خود باشید.

 

  • شستشوی منظم ماشین

برای داشتن خودرویی با بدنه تمیز و براق، شستن آن امر ضروری است. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که برای تمیزی ماشین خود، آن را به کارواش ببرند. بهتر است برای تمیز کردن خودرو منتظر نمانید تا بدنه آن به بدترین حالت ممکن آلوده شود و سپس نسبت به تمیز نمودن آن اقدام نمایید. بهتر است زمان مشخصی برای شستشوی مکرر ماشین داشته باشید تا از آسیب دیدن رنگ بدنه آن جلوگیری کنید. (تایم پیشنهادی گنجی پخش هر 1-2 هفته  یکبار می‌باشد)

در زمان شستن خودرو حتما توجه داشته باشید که بدنه‌ خودرو داغ نباشد، چرا که باعث بالا رفتن تبخیر آب و در نتیجه وارد شدن کف و مواد شوینده به بدنه ماشین می‌شود که این خود نیز کاملا برای بدنه ماشین مضر است. حتما پس از شستن ماشین آن را خوب خشک کنید، زیرا ممکن است مواد افزوده شده به آب بر روی بدنه خودرو رسوب می‌کنند و باعث آسیب به بدنه شوند.

 

  • استفاده از پوشش‌های محافظ

پوشش‌های نانو سرامیک بدنه، یک لایه محافظ بر روی بدنه خودرو ایجاد می‌کنند که این لایه، نقش یک محافظ را برای کیلر رنگ بدنه خودرو ایفا می‌کند. این پوشش‌ها از نفوذ اشعه‌ مضر خورشید به رنگ کیلر جلوگیری می‌کنند. همچنین ماندگاری بسیار بالایی نیز دارند. پوشش نانو سرامیک یا گلاس کوتینگ، پوششی مانند شیشه است و به دلیل شفافیت آن ظاهر اتومبیل شما را تغییر نمی‌دهد؛ از طرفی این پوشش‌ها به شکلی قطر لایه پوششی رنگ خودرو شما را افزایش می‌دهد و به همین دلیل قادر هستند که از رنگ بدنه خودرو شما در برابر خط و خش‌های سطحی جلوگیری کنند.

البته اگر هزینه سرامیک برای شما بالا هست، می‌توانید سیلنت و سرامیک را جایگزین کنید، سرامیک و اکس و سیلنت‌‌ها در واقع نوعی واکس حاوی پلیمرهای نانو هستند که قابلیت مراقبت از بدنه خودرو در برابر اشعه خورشید را دارند. البته باید بگوییم که مدت ماندگاری آنها از سرامیک کمتر است. واکس‌های معمولی قدرت محافظت در برابر نور خورشید بسیار ضعیفی دارند که به طور معمول نیاز به شارژ هفتگی می‌باشند.

 

  • پولیش بدنه خودرو

پولیش بدنه خودرو، سطح را عمقی تمیز کرده و آماده پذیرش پوشش محافظ می‌کند. حتما می‌دانید که پولیش سطح بدنه را صاف می‌کند تا مولکول‌های رنگ بدنه به خوبی بتوانند با مولکول‌های پوشش محافظ پیوند برقرار نمایند.

 

  • استفاده از شوینده مناسب ماشین

شاید شما هم جزء افرادی هستید که به اشتباه از شوینده‌های خانگی استفاده می‌کنید. در مواد شوینده خانگی از اسید سیتریک که چربی زدای بسیار قوی می‌باشد استفاده می‌نمایند. این چربی زداها سبب خشک شدن و ترک رنگ اتومبیل می‌شوند. در نتیجه تاثیر تخریب آلاینده‌ها چند برابر می‌شود. پس حتما از شوینده مخصوص ماشین استفاده کنید.

پدیده آفتاب سوختگی

راه‌حل ترمیم و از بین بردن آفتاب سوختگی بدنه خودرو چیست؟

همانطور که در بالاتر اشاره شد، از بین رفتن کیلر، کدر شدن و در نهایت پوسته پوسته شدن رنگ بدنه‌ی خودرو را آفتاب سوختگی می‌گویند. بطور کلی رفع آفتاب سوختگی کار تخصصی ای است. در صورتی که آفتاب سوختگی از کیلر رنگ بدنه ماشین عبور نکرده باشد، قابل رفع با پولیش است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله رفع آفتاب سوختگی مراجعه نمایید.

 

آیا کیلر پاک کن قابلیت رفع آفتاب سوختگی دارد؟

این روزها کیلر پاک کن را با نام مایع رفع آفتاب سوختگی به فروش می‌رسانند. در مورد این کالا باید بگوییم که این محصول قابلیت رفع آفتاب سوختگی نداشته بلکه کیلر سطح را به طور کامل از بین می‌برد. با از بین رفتن کیلر سطح، بدنه خودرو قابلیت پذیرش انواع پوشش محافظ همچون سرامیک، واکس و … ندارد و در صورت اجرا، مانمدگاری بسیار کمی دارد. زیرا این محصولات جهت پیوند با کیلر سطح طراحی شده‌اند.

 

سوالات متداول پیرامون آفتاب سوختگی بدنه خودرو :

آفتاب سوختگی بدنه خودرو چیست؟

از بین رفتن کیلر، کدر و زرد شدن و در نهایت پوسته پوسته شدن رنگ بدنه‌ خودرو را آفتاب سوختگی می‌گویند.

دلیل پدید آمدن آفتاب سوختگی بدنه خودرو چیست؟

قرار گرفتن خودرو در معرض نور خورشید به مدت طولانی

راه‌ پیشگیری از ایجاد آفتاب سوخته شدن بدنه خودرو چیست؟

عدم پارک خودرو زیر نور خورشید، شستشوی منظم و استفاده از پوشش محافظ

راه‌حل ترمیم و از بین بردن آفتاب سوختگی بدنه خودرو چیست؟

اگر آسیب از کیلر بدنه عبور نکرده باشد، قابل رفع با پولیش هست.

آیا مایع رفع آفتاب سوختگی واقعی است؟

خیر، این محصول همان کیلر پاک کن است که فقط کیلر سطح را از بین می‌برد.

9 نظرات
  1. آرمین ستوده می گوید

    مطلب جامع و مفیدی بود. چون آفتاب سوختگی یکی از مشکلای اکثر ماهاس، خوبه آدم اطلاعاتی راجع بهش داشته باشه

  2. محمد قاسمی می گوید

    مقاله بسیار عالی و مفیدی بود ممنون

  3. حسین احمدی می گوید

    تو مناطق جنوبی کشور که این آفتاب سوختگی بیشتر به چشم میاد باید حتما از چادر استفاده کنیم وگرنه کل پولمونو باید بدیم پولیش و سرامیک

  4. کامبیز سراطی می گوید

    سقف خودرو من یک بار آفتاب سوخته شد و مجبور شدم کلا رنگش کنم.

  5. یاسر ملکی می گوید

    لطفا یک مقاله در خصوص رنگ بدنه ماشینم هم بذارین

  6. عرفان توکلی می گوید

    اگر ماشین دچار آفتاب سوختگی بشه بهتره از همون اول برای از بین بردنش اقدام کرد وگرنه بیشتر میشه و دردسرش بیشتر

  7. علی حدادی می گوید

    تو این روزا که هوا رو به گرمی میره باید همه مراقب ماشینشون باشن وگرنه که کلی تو خرج میوفتن

  8. احمدی می گوید

    من نقاش ماشین هستم بابیش از بیست سال سابقه کار یعنی از زمان کلرهای کد و مخلوط وقتی رنگ ماشین در اثر آفتاب سوختگی از بین رفت دیگه قابلیت ترمیم نداره، جز رنگ کردن هیچ راهی نداره پولتون بی جهت هدر ندین پولیش آفتاب سوختگی مقطعی و برای زمان کوتاهی می‌باشد بنا بر تجربیات

    1. Ganji.Mag می گوید

      سلام دقیقا مطلب ما هم همین موضوع رو بطور کامل توضیح میده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 9 =