چند راه آسان برای کاهش مصرف سوخت

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت

با افزایش قیمت سوخت در ماه اخیر همه ما به دنبال راهکاری جهت پایین آوردن مصرف سوخت هستیم. گاهی اوقات تغییر برخی از عادت های رانندگی به این امر کمک می کند. اتحادیه مصرف‌کنندگان آمریکا یا CFA، طبق تحقیقات به عمل آمده به نتایج جالبی دست یافتند. رانندگان با انجام این چند کار ساده، می‌توانند مصرف سوخت خود را تا ۱۳% کمتر کنند. در ادامه این راهکار های ساده را برای کاهش مصرف سوخت اعلام می نماییم:

 

کاهش مصرف سوخت

روشن نگه نداشتن خودرو

بیشتر خودروهای روز دنیا به صورت استاندارد مجهز به سیستم استاپ‌ استارت می باشند. اگر به هر دلیلی از جمله پشت چراغ قرمز بیشتر از ۳۰ ثانیه توقف دارید درنظر داشته باشید که بنزینی که در حال سوختن است تاثیری در جابجایی شما ندارد، پس بهتر است ماشین را خاموش کنید.

استفاده از بهترین روغن موتور

به این نکته توجه داشته باشید که سازنده خودرو شما ممکن است در تابستان یا زمستان روغن متفاوتی را پیشنهاد کرده باشد. همچنین بدون اطمینان از میزان ویسکوزیته مناسب نوع روغن را تغییر ندهید. برای مثال اگر از روغن موتورهای ۵ٌW-30 درحال استفاده هستید، با تغییر به روغن ۱۰W-30، مصرف سوختتان ۱ تا ۲% بیشتر می‌گردد.

مرتب نگه داشتن صندوق

پیشرانه با وزن کمتر خودرو، قدرت کمتری برای تکان دادن بدنه خودرو صرف می‌کند و باعث کاهش مصرف سوخت می گردد. پس تاجایی که امکان دارد به وزن خودرو اهمیت دهید. انتظار می رود گاهی اوقات نگاهیی به صندوق عقب بیندازید و وسایلی که استفاده نمی کنید را بردارید. مطابق با تحقیقات CFA هر ۴۵ کیلوگرم وزن بیشتر درخودرو، مصرف سوخت را ۱ الی ۲% افزایش می‌ دهد.

چک کردن درپوش باک

تقریبا ۱۷ درصد خودروهایی که در جاده‌ها تردد دارند درپوش باک ندارند و یا درپوش آنها شکسته و معیوب است که هردو باعث میزان پیمایش کمتر، بخار شدن بنزین و درنتیجه آلودگی محیط زیست می‌ گردد. یکی از راحت ترین راه ها برای پایین آوردن مصرف سوخت چک کردن درپوش باک می باشد و معمولاً با روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی آن مشخص می شود.

 

کاهش مصرف سوخت

اندازه گیری فشار تایرها

تحقیقات CFA نشان می‌دهد که ۲۵% خودروها، فشار باد تایرهایشان تنظیم نیست که همین امر موجب افزایش مصرف سوخت و از بین رفتن آج تایرها می‌شود!

فشارسنج های تایر بر اساس PSI (پوند بر اینچ مربع) درجه‌بندی می‌ گردند  تایری که دارای فشاری کمتر از ۷٫۵ پوند باشد، مصرف سوخت را تا ۲٫۸% بالا می برد. در دفترچه راهنمای خودرو فشار استاندارد تایر نوشته شده است و باید به این نکته توجه کرد که هر ۱۰ درجه تغییر در دما، می‌تواند یک PSI تغییر در فشار باد تایر، ایجاد نماید.

معاینه فنی خودرو

درصورتی که خودرو شما به تنظیم پیشرانه نیاز دارد و شما به آن توجهی نمی کنید یا اگر خودرو شما در آزمون‌های آلایندگی دچار مشکل است، به احتمال زیاد خودروی شما دارای ۴% پیمایش کمتر نسبت به سایر خودروهای سالم می باشد.

حرکت با سرعت مناسب

همه ما دوست داریم در اتوبان با سرعت بالا رانندگی کنیم  اما باید در نظر داشته باشیم که سرعت بالا اشتهای پیشرانه را بالا می برد. تحقیقات نشان داده در ازای هر ۸ کیلومتر در ساعت افزایش سرعت مصرف سوخت خودرو تا ۷% افزایش می‌یابد.

تنظیم فرمان

با عبور خودرو از سرعت گیر و دست انداز ها فرمان و زاویه های چرخ می تواند دچار مشکل گردد. بهتر است هرچندوقت یک بار جلوبندی ماشین را نزد تعمیرگاه چک نمایید. اگر فرمان خودرو حین رانندگی به طرفین تمایل پیدا می کند یا زمانی که چرخ ها صاف هستند فرمان صاف نیست پس نتیجه می گیریم فرمان خودرو دارای مشکل شده استو درصورت عدم رفع این مشکل باعث افزایش مصرف سوخت خودرو تا ۱۰ درصد می گردد.

اجتناب از تغییر سرعت ناگهانی

کمتر کسی پیدا می شود که علاقه به افزایش ناگهانی سرعت خودرو و ترمز سرپیچ ها و افزایش مجدد سرعت خودرو نداشته باشد. با اینکه انجام این کار لذت بسیاری دارد، اما واقعیت تلخ است و هر تغییر ناگهانی افزایش و کاهش سرعت، مصرف سوخت را بالاتر می برد.

 

کاهش مصرف سوخت

برداشتن پای چپ از روی ترمز

طبق آمار CFA بسیاری از رانندگان عادت به گذاشتن پای چپشان روی ترمز حین رانندگی دارند. شاید عجیب است اما این رانندگان از ترمز به جای تکیه گاه برای پایشان استفاده می کنند.این کار هم باعث آسیب به ترمز و هم ریسک تصادف را بالا می برد. این عادت مضر در هنگام رانندگی مصرف سوخت را تا ۳۵% افزایش می دهد.

چک کردن کابل باتری خودرو

بهتر است هرچند وقت یک بار کابل باتری تمیز و چک شود زیرا پوسیدگی کابل باعث ایجاد اختلال در انتقال جریان برق به قسمت های مختلف خودرو می گردد و همین امر مصرف سوخت را بالا می برد.

در پایان بهتر است اشاره کنیم پایین آوردن مصرف سوخت هم باعث کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش هزینه های شما می گردد. امروزه با بیشتر شدن هزینه های زندگی با صرفه جویی و تغییر بعضی عادت ها می توانیم برنامه ریزی بهتری برای زندگی خود رقم بزنیم.

4 نظرات
  1. آروین سلطانی می گوید

    هیچوقت فکر نمیکردم مرتب نگه داشتن صندوق و برداشتن پای چپ از روی ترمز روی مصرف سوخت تایر داشته باشه

  2. رامین نبوی می گوید

    کم و زیاد شدن سرعت واقعا مصرف سوخت رو بالا میبره

  3. یاسر ملکی می گوید

    واقعا بعضی مطالبش اولین باره به گوشم میخوره ممنون مفید بود

  4. پیمان مهدیان می گوید

    چقدر من اشتباه میکردم تا حالا ممنون از مطلب مفیدتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − پنج =