رابطه مصرف سوخت با گیربکس

مقایسه گیربکس اتوماتیک و دستی و مصرف سوخت آنها

اگر بخواهیم جعبه دنده دستی و اتوماتیک را با یکدیگر مقایسه کنیم هرکدام مزایا و معایبی دارند. یکی از موارد مقایسه این دو نوع جعبه دنده مصرف سوخت است. دراین مطلب مصرف سوخت این گیربکس‌ها را بررسی می‌کنیم.

مهم ترین ملاک هنگام خرید خودرو 

یکی از عامل های مهم هنگام خرید خودرو برآورد هزینه های آن است. سوخت خودرو و مصرف آن مهم ترین آیتم در مقایسه خودرو ها می باشد. سیستم انتقال قدرت یا گیربکس نقش پررنگی در مصرف سوخت یک خودرو دارد. در گذشته در بازار عرضه خودرو تصور بر این بود که خودروهای مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت کمتری دارند اما امروزه این موضوع درست نمی باشد. با گیربکس دستی و اتوماتیک هستیم. در گذشته به این موضوع اشاره می‌شد که خودروهای مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت کمتری دارند ولی در دنیای امروزی این موضوع صادق نیست.

مقایسه گیربکس اتوماتیک و CVT

عملکرد گیربکس CVT

امروزه بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت خودرو محصولات خود را به گیربکس CVT مجهز می‌کنند. عملکرد گیربکس‌های CVT و یا جعبه دنده متغیر پیوسته در مقایسه با دیگر جعبه دنده‌های اتوماتیک متفاوت است با این حال کاربرد آن‌ها یکسان می باشد. برخلاف گیربکس‌های دستی و اتوماتیک که باید بر اساس دنده خاصی کار کنند، جعبه دنده متغیر پیوسته دارای ضرایب مختلف دنده می باشد. مصرف سوخت کمتر گیربکس‌های CVT در مقایسه با نمونه‌های دستی به دلیل این مکانیزم است.

علاوه بر گیربکس‌های CVT، جعبه دنده‌های اتوماتیک امروزی نیز مصرف سوخت کمتری در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارا می باشند. تعداد دنده‌های بیشتر گیربکس‌های خودکار می تواند دلیل مصرف سوخت کمتر آنها باشد. تعداد بیشتر دنده‌ها باعث می‌شود قدرت تولیدی در دور کمتر موتور به چرخ‌ها منتقل شود که این ویژگی کاهش مصرف سوخت را در پی دارد. گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی نیاز به دور موتور بالاتر برای انتقال قدرت یکسان با جعبه دنده‌های کنونی دارند که مصرف سوخت را بالا می برد.

قیمت گیربکس های اتوماتیک

هر سال با استفاده از فناوری‌های جدید شرکت‌های فعال در صنعت خودرو سعی می‌کنند در گیربکس خودروهای تولیدی خود، مصرف سوخت را کاهش دهند. قیمت خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در مقایسه با نمونه‌های دستی بالاتر است. سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف بر روی تکنولوژی‌های جدید علت هزینه بالای آن است. بسیاری از خریداران از پرداخت هزینه بیشتر ناراضی نیستند چون در قبال پرداخت مبلغ بیشتر مصرف سوخت آنها کاهش می یابد. قابل ذکر است بیشتر خودروهایی که در ایالات متحده آمریکا به فروش می‌رسند دارای گیربکس خودکار می باشند.

مقایسه عملکرد گیربکس دستی و اتوماتیک 

امکان کنترل بیشتر خودرو و همچنین نحوه کنترل انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها در گیربکس های دستی میسر می باشد. اگر مصرف سوخت خودرو برای شما یک اولویت به حساب نمی آید، خودرو مجهز به جعبه دنده دستی را خریداری نمایید. در صورتی که مصرف سوخت جزء اولویت های شما برای انتخاب است پس حتما به تجهیز گیربکس دستی و یا خودکار روی خودرو توجه نمایید.
بسیاری از خودروهای قدیمی در ایران به گیربکس‌های خودکار نه چندان مدرن مجهز شده‌اند که می‌توان به رنو مگان اشاره کرد; این خودرو نسبت به خودروهای مجهز به جعبه دنده اتوماتیک کنونی به دلیل گیربکس اتوماتیک ۴ دنده مصرف سوخت بیشتری دارد.

4 نظرات
  1. مهدی سرپوشی می گوید

    کلا رانندگی با گیربکس اتوماتیک فقط موقع ترافیک راحته وگرنه رانندگی فقط دستی کیف میده

  2. حمید شفیعی می گوید

    الان دیگه کسی پولش به گیربکس اتومات نمیرسه مجبورن با همون دستی کنار بیان

  3. وحید قادری می گوید

    الان دیگه کلا کسی نمیتونه ماشینشو عوض کنه با همون ماشینی که داره باید کنار بیاد 😉

  4. سروش پایدار می گوید

    تفاوت سوختی که تو دنده اتومات و دستی هست رو آدم خیلی احساس نمیکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =