چه نوع شمع خودرویی بخریم؟

یکی از قطعات مهم مجموعه موتور خودرو شمع آن است که جریان متناوب برق داخل سیلندر ها را انتقال می دهد و نقش مهمی در روند مصرف سوخت و حرکت خودرو دارد. انواع متعددی از شمعهای خودرو در بازار کشورمان موجود است. به خریداران توصیه می شود که با توجه به راهنمایی های کارخانه سازنده، مدل موتور و البته کیفیت برندهای مختلف نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند.
در این مقاله بر چندین مدل از انواع شمع های مناسب موجود در بازار کشورمان نگاهی خواهیم انداخت:

۱- شمع های دو پلاتین

الکترودهای کناری در این محصولات دیرتر استهلاک می یابند و این موضوع به این معناست که در صورت استفاده از شمعهای دو پلاتین عملکرد و مصرف موتور خودرو دیرتر افت می‌کند.

۲- شمع های سوزنی پلاتینیوم

در این دسته از محصولات جرقه حاصله بسیار دقیق، در راستای سیلندر و خیلی قوی تر از شمع های معمولی است. نتیجه استفاده از شمعهای مذکور افزایش شتاب و کاهش صدا و لرزش موتور خودرو و کاهش مصرف سوخت است. این دسته از محصولات از فلز پلاتینیوم ساخته شده و با توجه به مقاومت حرارتی که دارند کیفیت جرقه را ثابت نگه می دارند. شمعهای پلاتینیوم با درنظر گرفتن کیفیت بنزین مصرفی در کشور ما تا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید دارند.

شمع

۳- شمع های سوزنی ایریدیوم

فلز مورد استفاده در این شمع ها ایریدیوم است که به مقاومت حرارتی بیشتری نسبت به دو مدل قبلی دارد و در نتیجه عمر مفید آن نیز بیشتر است. طول عمر مفید آن ۱۵۰ هزار کیلومتر بوده که در صورت استفاده از مکمل اکتان در سوخت این طول عمر افزایش می یابد. افزایش شتاب و کاهش صدا و لرزش موتور خودرو و کاهش مصرف سوخت، از دیگر نتایج استفاده از این محصولات هاست.

در حال حاضر تحمل حرارتی عمده شمعهای رایج موجود در بازار کشورمان در حدود یک چهارم شمع های ایریدیوم بوده که همین موضوع سبب می شود عمر مفید شمعها  به ۲۰ هزار کیلومتر برسد. شمع های رایج در بازار عمدتا افزایش مصرف سوخت و خام سوزی را با خود به همراه دارند.

4 نظرات
  1. یاشار می گوید

    خوب بود. بیشتر مطالب فنی خودرو قرار بدید عالی می‌شه.

  2. منتظری می گوید

    کاش یه نقد و بررسی هم بین برندای مختلف بذارید

  3. هاشمم زاده می گوید

    برای ۲۰۶ اس دی چه شمعی پیشنهاد میکنید؟

  4. محمدرضا کریمی می گوید

    من از شمع دوپلاتین استفاده می‌کنم و راضی بودم تا الان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 13 =