تشخیص شمع NGK تقلبی و اصلی

بررسی و شناخت شمع موتور NGK اصلی ORIGINAL و تقلبی FAKE 

شناخت و مقایسه نمونه های تقلبی شمع NGK امر بسیار پیچیده و مشکلی می‌باشد ولی ما در گنجی مگ سعی داریم شما را با نحوه تشخیص شمع NGK اصلی و تقلبی آشنا کنیم…

مشاهده قیمت و خرید انواع شمع خودرو

در ابتدا در نظر داشته باشید که هر شرکت و تولید کننده معتبری برای تولید خود یک رد پا به جا میگذارد، در واقع اگر تمام محصولات یک تولید کننده مثلا شمع NGK را کنار هم قرار دهید یک وجه مشترک در همه آنها پیدا می‌شود، مثلا نوع کاغذ بسته بندی یا نوع ترمینال شمع و… یکسان است. در واقع کسی که همیشه با شمع موتور اصلی NGK سروکار دارد به محض لمس نمونه تقلبی و یا کمی دقت احساس تغییر را متوجه خواهد شد.  اما شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که حتی از سایتی معتبر یک دست شمع خرید کرده اید برای مثال ۳ عدد یک شکل و طرح و ۱ عدد دیگر با کمی تفاوت ! با اطلاع این موضوع به فروشنده با این پاسخ روبرو خواهید شد: این طبیعی است و پروسه تولید یکسان نیست! باید بگویم شرکت NGK یکی از دقیق ترین تولید کننده های شمع موتور در دنیا می‌باشد و امکان مغایرت محتویات یک دست و یا کارتن با هم “صفر مطلق” است.

 

چند نکته طلایی جهت تشخیص شمع NGK اصلی و تقلبی

شمع NGK

  • نکته ۱: دقت تولید شمع NGK

در این تصویر ظرافت و دقت رزوه ها و الکترود منفی را مشاهده نمودید، در نمونه شمع NGK اصلی رزوه ها کاملا منظم بدون کوچکترین خوردگی و ضرب دیدگی و الکترود منفی بسیار شکیل و خم شده با زاویه ای مشخص می باشد. خال بالای پلاتینیوم آن نیز کاملا دقیق و در مرکز الکترود قرار دارد. در نمونه شمع تقلبی نامنظمی و ترک رزوه ها کاملا مشهود است، الکترود منفی توسط گیره فلزی خم و محل دنده های گیره قابل مشاهده است.خال بالا بصورت یک برجستگی و فقط در حد رفع تکلیف انجام شده است. و نکته آخر این عکس اینکه جنس فلز و الکترود نمونه تقلبی بسیار متفاوت با شمع NGK اصلی می باشد البته در این باره در تصاویر بعدی بهتر توضیح خواهیم داد.

 

شمع NGK

  • نکته ۲: الکترود و آبکاری شمع

به رنگ و نظم و قالب ایزوله دور الکترود در شمع اصلی دقت کنید، سوزن شمع NGK کاملا فیت در جای خود قرار گرفته است حال به نمونه تقلبی و چینی نگاه کنید : تفاوت کاملا مشهود است، نکته بعدی رنگ الکترود مثبت یا سوزن می باشد، در این نمونه مورد بررسی الکترود ایریدیم می باشد، با کمی دقت محل جوش لیزری را در شمع اصلی خواهید دید اما در شمع تقلبی سوزن بوسیله یک ساب یا تراش تولید شده است. آبکاری شمع های ان جی کی توسط ترکیبات فلزی خاص و بصورت چند لایه انجام میشود،در واقع ابکاری آنها برای جلوگیری از گریپاژ شمع NGK در داخل سیلندر و جلوگیری از پوسیدگی آن میشود لذا این موضوع از اهمیت بالای برخوردار است. در شمع های تقلبی به دلیل گران بها بودن هزینه آبکاری چند لایه فقط صرفا جهت رفع رجوع و شبیه شدن با اصلی انجام میشود، این ابکاری با کوچکنرین ضربه ریزش خواهد کرد،در این تصویر ما چند ضربه ریز به واشر و بدنه آن وارد کردیم و آبکاری آن براحتی ریخت و لایه فولادی شمع بیرون آمد اما در شمع NGK اصلی شما با سخترین ضربه هم نمیتوان آبکاری آنرا مخدوش کرد.

شمع NGK

  • نکته ۳: چینی و اتصال آن

در این بخش چینی شمع NGK بررسی شده است، چینی شمع های اصلی از آلومینیوم سیلکات مرغوب استفاده می شود، عبور ولتاژ بسیار بالا ازین مسیر و نیاز به عایق بودن آن اهمیت این موضوع را کاملا مشخص می کند. رنگ چینی اصلی روشن تر و دندانه های آن منظم و دقیق است، نکته دیگر محل اتصال چینی به شاسی فلزی می باشد، در شمع های اصلی محل اتصال دارای یک چسب خمیری می باشد، این خمیر به عنوان نشتی گیر و محافظ چینی عمل می کند، در شمع های تقلبی این خمیر وجود ندارد! نکته دیگر نوع چاپ شماره فنی و فونت است، در این مثال تفاوت آنها کاملا مشهود است.

 

شمع NGK

  • نکته 4: چهار ترمینال شمع

ترمینال شمع یا محل اتصال وایر یکی از مهمترین قطعات در شمع NGK می باشد، رسانایی بالا در کنار مقاومت بسیار ناچیز از ویژگی های اجباری این قطعه است، این موضوع برای شمع های اصلی تولید کننده ها را وا میدارد که از آلیاژهای خاص در تولید ترمینال استفاده نمایند. در شمع های تقلبی این موضوع کوچکترین اهمیتی ندارد و صرفا یک فلز رسانای معمولی شبیه اصلی استفاده می شود. در این تصویر نوع ترمینال شمع های ان جی کی را مشاهده می نمایید.

شمع NGK

  • نکته 5: حک عدد جعبه ۴ تایی

رمز حک شده روی درب جعبه ۴ تایی، این رمز اخیرا به بعضی محصولات ان جی کی سری ایریدیم های تویوتایی و کره ای و جی پاور اضافه شده است، هدف ازین رمز توسط شرکت ان جی کی اعلام نشده اما طی بررسی انواع این محصولات در یک بازه زمانی متوجه شدیم که این کد رابطه مستقیم با عدد حک شده روی شاسی فلزی شمع NGK دارد و در واقع سری تولید را بازگو می کند، در نمونه های تقلبی تا یک ماه پیش این کد وجود نداشت اما اکنون اضافه شده است اما تفاوت بارز آنها اینست که عدد سری تولیدی که روی جعبه تقلبی درج شده است متعلق به سال ۲۰۱۶ می باشد و با کمی دقت به حقه و فریب آنها پی خواهید برد، ارائه اطلاعات کم درباره این رمز به جهت حفظ آن است.

شمع NGK

  • نکته 6: تفاوت وزن

در این تصویر وزن دقیق دو نمونه شمع NGK اصلی و فیک با شماره فنی یکسان مقایسه شده است، تفاوت یک گرم تا دو گرم می‌تواند بدلیل آبکاری ضعیف، نوع فلز الکترود و نوع چینی باشد.

شمع NGK

  • نکته 7: کارتن مادر

نوار سفید رنگ دورتا دور کارتن مادر به فاصله دقیق از بالا یکی از نکات کلیدی در شمع‌های اصلی است، این نوار به ربات‌های بسته بندی در تولید فرمان نوع چیدمان جعبه های ۴تایی را می‌دهد، اغلب شمع‌های فیک در کل کارتن مادر ندارند اما در صورت وجود ازین نوار سفید رنگ محروم اند.

سخن آخر

در سال‌های گذشته با ورود شمع های چینی با برند NGK از کشور عراق و به دنبال آن نارضایتی کاربران، جهت اطلاع عموم روش‌های تشخیص اعلام گردید و مدتی بعد، پس از ارتقا کپی توسط چینی‌ها، تشخیص قطعی اصلی یا فرعی بودن کالا برای کارشناسان این حوزه، جهت بروزرسانی روش تشخیص وجود نداشت. از این رو گنجی پخش سعی دارد با جایگزین کردن سایر برندهای معتبر از جمله برند بوش آلمان، مانع از رسیدن محصولات فیک به دست مشتری شود. جهت تهیه انواع شمع خودرو بوش Bosch بر روی لینک زیر کلیک کنید و یا با مشاورین ما در تماس باشید.

قیمت و خرید انواع شمع خودرو اورجینال بوش

11 نظرات
  1. ربیعی می گوید

    الان دیگه چینی ها شمع تقلبی میزنن از اصلش بهتر، واقعا تشخیصش سخته یه مقدار

  2. متین می گوید

    شمع های ان جی کی اگر اصلی باشن از کیفیت مناسبی برخوردارن ، من میشه از این برند تهیه میکنم

  3. بهشاد می گوید

    این شمع هت عالین. کارکردشون فوق العادست

  4. تالشی می گوید

    برای مزدا ۳ کدوم مدلش مناسب تره که بخرم؟

    1. Ganji Mag می گوید

      شمع ایریدیوم لیزری پایه بلند مناسب هست

  5. مرتضی می گوید

    برند معتبر و خوبیه به شرط اصلی بودنش، من چند ساله از این مارک خریداری میکنم و راضیم

  6. خزایی می گوید

    جالب بود ، دقیقا نکاتی که گفته شده نکات کلیدی برای تشخیص تقلبی از اصلی بود

  7. علی محمدزاده می گوید

    نکات کلیدی خوبی بود مرسی از مطلب مفیدتون

  8. یاسین می گوید

    خدا لعنتشون کنه هم یه ۲۰۶ داشتم شمع بوش انداختم ذوب شد وسوپاپ ها از بین برد هم این یکی ماشینم که با انداختن شمع ان جی کی این بلا سرش در اومد

    1. یاسین می گوید

      از کجا بدونم اصلیه

      1. Ganji.Mag می گوید

        متاسفانه خیلی سخت شده تشخیص اصلی از تقلبی، تنها راه خرید از مراکز معتبر هست که کالاشون رو ضمانت میکنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − چهار =