رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو

راه حل آفتاب سوختگی رنگ خودرو چیست؟

عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است به رنگ بدنه ماشین آسیب وارد کند، اما بیشتر افراد از اشعه ماوراء بنفش غافل می‌شوند. اغلب صاحبان خودرو بر این باورند که زمان زیادی لازم است تا نور خورشید بتواند به بدنه خودرو نفوذ کند. باید بگوییم که این باور کاملا اشتباه است. نور خورشید بسته به منطقه جغرافیایی به مرور زمان و زودتر از آنچه فکرش را بکنید، باعث آسیب به رنگ بدنه خودرو و آفتاب سوختگی می‌شود. رفع آفتاب سوختگی ماشین سخت و هزینه‌بر است.

آفتاب سوختگی رنگ خودرو یکی از مسئله‌هایی است که برای مالکین خودرو بسیار آزار دهنده است. این مسئله به تدریج شفافیت رنگ بدنه را کم می‌کند و سبب مات شدن و زردی رنگ ماشین و در نهایت تخریب آن می‌شود. با توجه به اینکه رنگ خودرو یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین قسمت‌ها برای زیبایی ظاهری آن است، در این مطلب سعی داریم شما را با راه حل رفع آفتاب سوختگی آشنا کنیم.

 

رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو (ترمیم رنگ خودرو)

آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو چیست؟

بدنه خودرو همواره در معرض عوامل محیطی آسیب رسان قرار دارد. یکی از این موارد اشعه مضرر نورخورشید است. اشعه UV به مرور زمان به لایه کیلر خودرو آسیب زده و پس از مدتها خود را با عارضه‌ای به نام آفتاب سوختگی نشان می‌دهد. این عارضه در ضعیف‌ترین حالت سبب زرد شدن کیلر خودرو می‌شود. هر چقدر که شدت آن بیشتر شود، به صورت رنگ پریدگی و ماتی دیده می‌شود. متاسفانه اغلب تغییرات به گونه‌ای است که کاربر خودرو زمانی متوجه آفتاب سوختگی می‌شود، که آسیب از لایه کیلر خودرو عبور کرده و به لایه رنگ رسیده است. در این صورت آفتاب سوختگی قابل رفع نبوده و باید سطح مجدد رنگ شود.

 

عوامل موثر در تسریع روند آفتاب سوختگی رنگ ماشین

همانطور که ذکر شد، عوامل بسیاری می‌تواند سبب تسریع روند آفتاب سوختگی ماشین شود، در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌نماییم:

  • پارک کردن ماشین در اماکن غیر مسقف

همواره سعی کنید خودرویتان را در اماکن مسقف پارک کنید. اگر پارکینگ منزلتان روباز است، سعی کنید با نصب سایه‌بان در حیاط و یا استفاده از چادر ماشین، جلوی این روند را بگیرید.

  • عدم استفاده از پوشش محافظ

پوشش محافظ یک لایه نازک بر روی ماشین ایجاد می‌کند و مانع تاثیرات منفی اشعه ماورای بنفش می‌شود. 

  • عدم پولیش بدنه خودرو

پولیش بدنه خودرو، سطح را به صورت عمقی تمیز کرده و آماده پذیرش پوشش محافظ می‌کند. حتما می‌دانید که پولیش، سطح بدنه را صاف می‌کند تا مولکول‌های رنگ بدنه به خوبی بتوانند با مولکول‌های پوشش محافظ پیوند برقرار نمایند. 

  • عدم استفاده از پوشش محافظ مناسب

بسیاری بر این عقیده‌اند که تمام پوشش‌های محافظتی تاثیر یکسانی دارند. اما باید بگوییم که این باور کاملا اشتباه است و تفاوت قیمت این محصولات بی‌دلیل نمی‌باشد. هر کدام از این پوشش‌های محافظ بر طیفی از آلاینده‌ها موثرند. تنها پوشش‌هایی که قدرت محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر آفتاب سوختگی و اشعه ماورای بنفش را دارند، سرامیک، سرامیک واکس و سیلنت می‌باشد. اگر بر روی بدنه ماشین از واکس استفاده می‌کنید، باید بگویییم که هیچ تاثیری در برابر نور خورشید ندارد.

  • عدم شستشوی منظم بدنه خودرو

انواع آلاینده‌ها بر روی رنگ ماشین نشست می‌کنند. این آلاینده‌ها در کنار هم مخرب‌تر هستند. پس هر هفته بدنه ماشین را با شوینده مناسب بشویید. 

  • عدم استفاده از شوینده مناسب ماشین

شاید شما هم جزء افرادی هستید که به اشتباه از شوینده‌های خانگی استفاده می‌کنید. همین حالا این کار را متوقف نمایید! شاید بگویید چرا؟ در مواد شوینده خانگی از اسید سیتریک که چربی زدای بسیار قوی است استفاده می‌شود. این چربی زداها سبب خشک شدن و ترک رنگ اتومبیل شده و در نتیجه تاثیر تخریب آلاینده‌ها را چند برابر می‌کنند. پس حتما از شوینده مخصوص ماشین استفاده کنید.

  • رنگ اتومبیل

شاید بگویید که رنگ اتومبیل چه تاثیری در این روند دارد؟! حتماً می‌دانید که در همه جای دنیا پرطرفدارترین رنگ‌ ماشین، سفید و مشکی است. دلیلش این است که رنگ سفید و مشکی تاثیر تخریب آلاینده‌ها را با وضوح کمتری نشان می‌دهند. برای مثال فرض کنید دو خودروی یکسان در رنگ سفید و قرمز در شرایط مشابه نگهداری شوند. خودروی قرمز در زمان کمتری تاثیر آلاینده‌ها را بر روی خود نشان می‌دهد. پس می‌توان گفت رنگ سفید و مشکی دیرتر تاثیر آلاینده‌ها و نور خورشید را نمایان می‌سازند. این می‌تواند هم نکته مثبت و هم نکته منفی در نظر گرفته شود. نکته مثبت نشان دادن ظاهری سالم‌تر است و نکته منفی عدم متوجه شدن صاحب خودرو جهت اقدام به محافظت از بدنه می‌باشد. این یعنی خودروی سفید و مشکی ممکن است در طول چند سال اول کمتر رنگ پریدگی و ماتی را نشان دهد، اما بعد از چند سال به یکباره متوجه نفوذ و تخریب لایه رنگ اصلی می‌شویم، که خسارت و هزینه بیشتری را به دنبال دارد.

قیمت و خرید سرامیک و سرامیک واکس قیمت و خرید انواع واکس حرفه‌ای

 

راهکار رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو

یکی از راه حل‌هایی که برای رفع این مشکل وجود دارد، رنگ کردن مجدد خودرو است. این کار هزینه زیادی دارد و باعث پایین آمدن ارزش مالی خودرو نیز می‌شود. اما روش‌های بهتری هم برای رفع این مشکل هست که رنگ خودرو بتواند دوباره زیبایی و شفافیت خود را به دست آورد.

با توجه به اینکه رفع آفتاب سوختگی کار آسانی نیست، باید بگوییم که اگر این کار توسط دیتیلر حرفه‌ای انجام شود، احتمال احیای رنگ بیشتر خواهد بود. فرد آموزش دیده می‌تواند آفتاب سوختگی را با پولیش کردن از بین ببرد. اما این در صورتی است که این آثار در لایه کیلر ماشین باشد. اگر آفتاب سوختگی قدیمی بوده و به رنگ و فلز بدنه نفوذ کرده باشد، تنها راهکار نقاشی مجدد است. استفاده از درجه زبری‌های متفاوت پولیش با توجه به عمق آسیب آفتاب سوختگی، توسط دیتیلر انتخاب می‌شود. به طور کلی، پولیش زبر و خیلی زبر برای آسیب‌های عمقی، پولیش متوسط برای آسیب‌های نیمه عمیق و پولیش نرم برای استفاده نهایی جهت بازیابی براقیت ماشین می‌باشد. در هنگام پولیشکاری در صورتی که، پد پولیش به رنگ بدنه ماشین در آمد، پد را تعویض نموده و از نوع نرم‌تر استفاده نمایید.

رفع آفتاب سوختگی ماشین با پولیش

1- اجرای نکات مهم قبل از پولیش

قبل از اینکه ماشین برای رفع آفتاب سوختگی پولیش شود، چند کار هست که باید انجام شود:

  • شستشوی خودرو:

ابتدا ماشین خود را به نقاط دور از تابش مستقیم نور خورشید انتقال داده و با شوینده مناسب بشویید. بعد از اتمام شستشو با دستمال مایکروفایبر سطح ماشین را کاملا خشک نمایید. شستشوی خودرو به معنی پاک کردن هرگونه آلودگی از جمله گرد و غبار، چربی، اثر باقیمانده حشرات، مواد چسبنده، لکه های ناشی از قطرات باران و… است که با مراجعه به کارواش نیز قابل انجام است.

  • استفاده از آماده ساز رنگ:

جهت از بین بردن هرگونه چربی، سیلیکون، واکس، فیلر و … از آماده ساز رنگ استفاده نمایید.

  • استفاده از خمیر کلی:

بعضی از آلودگی‌ها ممکن است هنوز بر روی سطح باقی مانده باشند، پس بهتر است با خمیر کلی مرطوب یکبار سطح بدنه را تمیز نمایید.

  • استفاده از پاک کننده آهن و گرد لنت:

یکی از بدترین آلاینده‌ها گرد لنت ترمز می‌باشد. مقداری از پاک کننده آهن و گرد لنت را روی سطح اسپری کنید. خواهید دید که سطح ماشین به سرعت به رنگ بنفش تغییر رنگ می‌دهد. این موضوع نشان‌دهنده وجود ذرات آهنی بر روی سطح خودرو است. بعد از استفاده از این محصول ماشین را مجدد آبکشی و خشک نمایید.

  • پولیش سطح بدنه خودرو

با توجه به عمق آسیب، پد و مواد پولیش مورد نظر را انتخاب نمایید. این پد و مواد پولیش می‌تواند شامل نوع بسیار زبر، زبر، متوسط و نرم باشد. مقداری از مواد پولیش را روی پد پولیش بزنید. دستگاه پولیش را روشن کرده و با سرعت کم کار را آغاز نموده و کم کم سرعت را زیاد کنید. بهتر است سطح بدنه را به بخش‌های 40 در 40 تقسیم کنید تا همه سطوح یکدست پولیش شود. روی ناحیه‌ای که دچار آفتاب سوختگی شده به صورت کاملا منظم  و آرام پولیش کنید، تا آسیب بیشتری وارد نشود. از هر پولیشی که در مرحله اول استفاده کردید، در مراحل بعد از نوع ضعیف‌تر آن استفاده کنید و در نهایت پولیش نرم بزنید. پولیش نرم براقیت رنگ را باز می‌گرداند. در پایان با دستمال مایکروفایبر باقی مانده مواد را از روی سطح پاک نمایید.

  • شستشوی مجدد خودرو

مجددا خودرو را بشویید و خشک کنید. تکرار این پروسه جهت پاک کردن ذرات رنگ و پولیش از روی سطح است.

  • اجرای پوشش محافظ

با پولیش، رنگ بدنه خودرو شما ترمیم و احیا می‌شود. اما برای اینکه جلوی آفتاب سوختگی مجدد آن گرفته شود، باید از پوشش محافظ استفاده نمود. همانطور که در بالا ذکر شد، هر پوششی دارای قدرت محافظتی در برابر آفتاب نیست. بهترین راهکار استفاده از سرامیک، سرامیک واکس و واکس حرفه‌ای می‌باشد. سرامیک واکس و واکس حرفه‌ای دارای ماندگاری 2 تا 12 ماهه بوده و سرامیک دارای ماندگار 1 تا 8 سال می‌باشد. سرامیک واکس و سیلنت دارای قدرت محافظتی کمتری نسبت به سرامیک می‌باشند. مقاوم‌ترین نوع سرامیک نیز، سرامیک با درجه سختی 10H است.

care your car with ceramic coating

قیمت و خرید پولیش قیمت و خرید آماده ساز رنگ

 

آیا کیلر پاک کن قابلیت رفع آفتاب سوختگی دارد؟

این روزها کیلر پاک کن را با نام مایع رفع آفتاب سوختگی به فروش می‌رسانند. در مورد این کالا باید بگوییم که این محصول نه تنها قابلیت رفع آفتاب سوختگی نداشته بلکه کیلر سطح را به طور کامل از بین می‌برد. با از بین رفتن کیلر سطح، بدنه خودرو قابلیت پذیرش انواع پوشش محافظ همچون سرامیک، واکس و … را نخواهد داشت و در صورت اجرا، ماندگاری بسیار کمی دارد. زیرا این محصولات جهت پیوند با کیلر سطح طراحی شده‌ است.

مشاهده قیمت و خرید کیلر (کلر) پاک کن

چگونه به مرکز دیتیلینگ معتبری جهت رفع آفتاب سوختگی بیابیم؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر سپردن پولیش آفتاب سوختگی به دیتیلر حرفه‌ای مهم است، چگونه او را بیابیم؟! ما در بخشی از وب‌سایت گنجی‌پخش مراکز دیتیلینگ معتبر و حرفه‌ای در شهرهای مختلف را به شما معرفی کرده‌ایم. با به مراجعه به این صفحه و فیلتر کردن شهر مورد نظر، مرکز دیتیلینگ حرفه‌ای مورد نظر خود را بیابید.

مراکز دیتیلینگ حرفه‌ای خودرو

 

نتیجه گیری نهایی

در پایان توجه به این نکته ضروری است که در تمامی موارد آفتاب سوختگی، به طور کامل از بین نمی‌رود و بهتر است با پیشگیری از ایجاد این آسیب خودداری نماییم. بعد از پایان تمام مراحل ترمیم و رفع آفتاب سوختگی ماشین، حتما نکات ذکر شده را رعایت نمایید، تا از تکرار مجدد این فاجعه پیشگیری شود. در صورتی که آفتاب سوختگی عمیق باشد، امکان اصلاح با پولیش نیست و حتما باید بدنه مجدد رنگ شود. در بعضی موارد آفتاب سوختگی به فلز بدنه نفوذ کرده و آن را تخریب می‌کند. در این موارد باید قطعه به کل تعویض شود.

آفتاب سوختگی ماشین

برای تهیه لوازم مورد نیاز جهت رفع آفتاب سوختگی به وبسایت گنجی پخش مراجعه نمایید. جهت اطلاع از جدیدترین محصولات و آفرهای ویژه ما حتما پیج اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال نمایید.

سوالات پیرامون رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو:

آیا تمام آفتاب سوختگی ها را می‌توان از بین برد؟

خیر، بسته به عمق آفتاب سوختگی می‌توان نسبت به ترمیم اقدام کرد. در صورت رد شدن آفتاب سوختی از کیلر، باید قطعه تعویض یا رنگ شود.

رفع آفتاب سوختگی بهتر است، چه زمانی انجام شود؟

هر زمان که متوجه تغییرات روی سطح بدنه خودرو مبنی بر آفتاب سوختگی شدید، جهت رفع آن اقدام نمایید.

آیا استفاده از خمیر کلی، آماده ساز رنگ و… قبل از رفع آفتاب سوختگی ضروری است؟

بله ، بر روی سطح خودرو آلودگی، چربی، سیلیکون و فیلر و.. وجود دارد، که حتما قبل از پولیش باید از بین برود.

از کدام نوع پولیش برای از بین بردن آفتاب سوختگی استفاده می شود؟

بسته به عمق آفتاب سوختگی می‌توان از پولیش زبر یا متوسط استفاده کرد.

آیا از واکس برای محافظت در برابر اشعه خورشید موثر است؟

خیر، واکس قدرت محافظ در برابر نور خورشید را ندارد.

7 نظرات
  1. محمد رهبر می گوید

    استفاده از واکس بدنه به براق کردن بدنه خیلی کمک میکنه ولی به شرط اونکه میزان آفتاب سوختگی زیاد نباشد.

  2. حسین فیروزبخت می گوید

    آفتاب سوختگی ماشین من سطحی بود و با پولیش از بین رفت. راهی غیر از پولیش هم وجود نداره

  3. محمد ولایتی می گوید

    دقیقا زود باید اقدام کرد برای از بین بردنش من خودم دیر اقدام کردم به سختی از بین رفت

  4. آریا صانعی می گوید

    سرامیک ماشینم خیلی خوبه جلوگیری میکنه از آفتاب سوختگی

  5. حمید نیکبخت می گوید

    افتاب سوختگی ماشین من شدیده باید چیکارش کنم راهنمایی خواهشا

    1. Ganji.Mag می گوید

      با عرض سلام خدمت شما درصورت رد شدن آسیب از کیلر و از بین رفتن رنگ راهی برای ترمیم وجود ندارد و تنها راه رنگ کردن سطح آسیب دیده می باشد، با این حال کارشناسان ما جهت بررسی دقیق تر در خدمت شما هستن
      تلفن : ۴۴۸۱۸۸۹۱ – ۴۴۸۱۸۴۱۷ – ۴۴۸۵۶۸۵۲
      باتشکر

  6. مجتبی می گوید

    سلام
    بنظر من بهترین راه برای اینکه این ماشینها تو فروش به مشکل نخورن و بیخود قیمتشون پائین نیاد خود شرکت بعد از کارشناسی اقدام به رنگ کردن مجدد بکنه و تو سند قید کنه یعنی ماشینهایکه تصادف ندارن و صرفا بخاط شرایط اب و هوای رنگشون سوخته با گرفتن هزینه رنگ شرکتی بشن و تو سند بزنن تا خریدار هم راحت اعتماد کنه این کار هم واسه شرکت ی بیزینس عالی میشه هم ما راضی هستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 18 =