روش صحیح گرم کردن خودرو در هوای سرد پیش از حرکت

صبح سرد زمستانی که از رختخواب گرم خود جدا شده و به سمت خودرویتان که در هوای سرد بوده می روید و شاید شیشه آن هم پوشیده از برف و یخ است، چه باید کرد؟

درباره نحوه مراقبت از خودرو، نکات و راه‌حل‌های مختلفی دهان به دهان می‌چرخند. آیا واقعا اینها جنبه علمی دارند یا …

برای گرم شدن خودرو چقدر فرصت می‌دهید؟
اتوبلاگ نوشت: مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان ازآنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر گریس یا روغن‌موتور در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه در فصل زمستان هر وسیله‌ای نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باورعمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا موتور فرسایش نیابد و بر عمر آن افزوده شود.

این در حالی است که متخصصین می گویند خودرو با موتور روشن و در حالت متوقف نه ‌تنها سودی ندارد بلکه مشکل‌سازتر هم خواهد بود. موتور ماشین به‌وسیله‌ی مخلوطی از بنزین و هوا به گردش می‌افتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش می‌یابد. با ورود حجم بالای سوخت به محفظه‌ی احتراق، خودرو به روغن‌ریزی می‌افتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن‌سوزی موتوربالا رفته و کارایی آن کم می‌شود. از مبحث تکنیکی که خارج شویم در یک کلام؛ روشن نگه‌داشتن موتور خودرو متوقف در هوای سرد برای طولانی مدت مضر است.

چاره چیست؟ اگر نتوانیم خودرو را در حالت درجا گرم کنیم راه جایگزین چیست؟

بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که بعد از استارت زدن خرامان خرامان مسیر را طی کنید. آهسته و آرام و نه تخته‌گاز! در مسیر هم اگر ناچار به توقف بودید تا به انجام اموری مثل خرید روزنامه از باجه یا امثال آن بپردازید بهتراست که خودرو را خاموش نکنید و روشن نگه دارید که هم سوخت کمتری مصرف می‌شود و هم برای موتور بهتر است.

تا اینجای کار متوجه شدیم که حرکت کردن آرام و آهسته بلافاصله پس از روشن کردن خودرو از توقف خودرو با موتور روشن بهتر است اما پاک کردن شیشه های ماشین پیش از حرکت فراموش نشود. عدم پاک کردن شیشه‌ی خودرو از مه و سرما یا سایر عوامل کاهنده‌ی دید شما را به راننده‌ای غیرمسئول و در درجات بالاتر به عامل تصادف تبدیل می‌کند.

خودرو با موتور روشن و در حالت متوقف نه‌تنها هزینه‌بر است بلکه احتمال خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن به‌ویژه در خودرو با پنجره‌ی بسته یا گاراژ و یا خودرویی که برف اطرافش را فراگرفته افزایش می‌دهد. گفتنی است بسیاری از خودروهای مدرن امروزی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبی‌رنگ دارند و مادامی‌که این چراغ روشن است باید از شتاب‌گیری ناگهانی و شدید خودداری نمود.

7 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    احتمالا این مطلب برای سایتای کانادایی بوده که سرما و برف زیادی هست، اینجا دیگه برف داره به آرزو تبدیل میشه….

  2. میثم می گوید

    بزنید دنده یک حرکت کنید یه ده دقیقه، خودش گرم میشه کم کم

  3. محمد می گوید

    ما صبح زود انقد دیرمون میشه وقتی نمیمونه برای گرم کردن ماشین…فقط تا میتونیم گاز میدیم که زود برسیم به محل کار

  4. غضنفر می گوید

    آقا ما چه کنیم با این بخاری پراید؟ بی انصاف باید دور موتورش بیاد بالا تا گرم کنه…امسال سه بار سرما خوردم به خاطر این موضوع، لطفا راهنمایی کنید

  5. همسایه شمالی می گوید

    ما یه همسایه داریم که یه ماشین تولید ملی داره…اول چند تا استارت میزنه بعد ماشینش یه سوتی میکشه که همزمان مغز ما هم باهاش سوت میکشه ..بعد با تمام وجود گاز میده.. ما هر روز صبح اینطوری بیدار میشیم

  6. ناصری می گوید

    پراید رو که نمیشه تغییرش داد ولی لیمو شیرین و شلغم برای سرماخوردگی خوبه?

  7. sina58 می گوید

    من ماشینمو دیشب زدم تو کوچه دزدیدنش… حواستون باشه به ماشیناتون…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =