اختلاف دمای بدنه خودرو های سفید و سیاه زیر نور خورشید چقدر است؟

همه ما می دانیم که میزان جذب نور خورشید در رنگ های تیره در مقایسه با رنگ های روشن بیشتراست. حتما شما هم دمای بدنه بیشتر در کابین خودروهایی که رنگ تیره دارند را نسبت به مدل های روشن یا سفید در یک روز نسبتا گرم تجربه کرده اید. اما آیا می دانید که این اختلاف تا چه حد می تواند باشد؟

برای پاسخ به این سوال یکی از کانال های یوتیوبی دست به کار شده و اقدام به مقایسه دمای بدنه چند دستگاه شاسی بلند تویوتا هایلندر با یک دوربین حرارتی FLIR کرده است. این خودروها کنار هم پارک شده و تنها وجه تمایزشان، رنگ متفاوت آنها است.

دمای بدنه

اختلاف بالای دمای بدنه در خودروهای رنگ سفید و مشکی

دوربین حرارتی، دمای بدنه کاپوت هایلندر مشکی را ۱۵۹ درجه فارنهایت (۷۰ درجه سانتی گراد) و دمای کاپوت هایلندر سفید رنگ را ۱۱۳ درجه فارنهایت (۴۵ درجه سانتی گراد) نشان می دهد.

در کنار مقایسه دمای بدنه این دو مدل که رنگ هایی کاملا متضاد دارند، به اختلاف دمای بدنه دو مدل با رنگ نسبتا نزدیک بهم نیز پرداخته شده است. این دو مدل دارای رنگ های نقره ای و خاکستری هستند.

دوربین حرارتی نشان می دهد بیشترین دمای بدنه کاپوت هایلندر نقره ای ۱۲۹ درجه فارنهایت (۵۳ درجه) ثبت شده و دمای کاپوت هایلندر خاکستری تا ۱۴۶ درجه فارنهایت (۶۳ درجه سانتی گراد) بالا می رود که به دمای بدنه مدل مشکی نزدیک است.

دمای بدنه

آنطور که در این آزمایش گفته شده است، این شاسی بلندها همگی برای مدتی مشابه در محوطه پارک شده و موتور آنها اخیرا روشن نشده است. بنابراین اختلاف دمای بدنه آنها نمی تواند از حرارت موتور متاثر شده باشد.

دمای بدنه

کاهش ۲ درصدی مصرف سوخت در خودروهای رنگ روشن

بد نیست اشاره کنیم چند سال پیش دانشمندان لابراتوار ملی لارنس برکلی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند با کاهش احتمال روشن شدن کولر در خودروهایی که رنگی روشن دارند، میزان مصرف سوخت تا ۲% کاهش می یابد و تا ۱٫۹% دی اکسید کربن کمتری وارد جو می شود؛ ضمن اینکه سایر آلاینده های خروجی از اگزوز نیز تا ۱% کاهش می یابد.

 

شاید این ارقام چندان قابل توجه به نظر نرسند، اما وقتی در مقیاس یک کشور مصرف سوخت کل خودروها تا ۲% کمتر شود، میلیون ها لیتر بنزین صرفه جویی شده و به همین میزان از ورود دی اکسید کربن بیشتر به جو جلوگیری می شود.

2 نظرات
  1. برزو حاجی زاده می گوید

    رنگ سفید خودرو خیلی تکراری شده تو ایران و انتخاب اول رنگ هم برای ایرانیا رنگ سفیده چون هم دیرتر کثیف میشه هم فروشش راحت تره و هم بقول شما نور رو انعکاس میده و جذب گرماش کمتره
    ولی با همه این تفاسیر من خودم مشکیو ترجیح میدم به سفید

  2. شهبازی می گوید

    جالب بود. من قصد خرید ماشین رنگ مشکی داشتم ولی نظرم عوض شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =