تصادفات رانندگی در ایران روزانه منجر به مرگ ۴۳ نفر و معلولیت ۹۰۰ نفر می شود

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تلفات جاده‌ای و تصادف های رانندگی در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال است. در آخرین بخش این گزارش اعلام شده است به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشورها،سهم سوئد تنها ۲٫۴۹ و سهم هلند ۲٫۸۱ و آلمان نیز ۳٫۵۴ است که گویای این است که آمار تصادفات جاده ای در کشورهای اروپایی در آستانه صفر شدن است.

رئیس هیأت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور اعلام کرد: در سوانح جاده‌ای و تصادف های رانندگی روزانه ۴۳ نفر فوت شده و ۹۰۰ نفر مجروح و معلول می‌شوند اما متاسفانه در این زمینه حساسیت وجود ندارد. این رقم برای هر ۷۱ دقیقه یک نفر است و در واقع در کشور ما پس از آلودگی هوا حوادث رانندگی بیشترین قربانی را دارد.

در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو سالانه حدود ۹ نفر در تصادف ها کشته می‌شوند، در حالی که این آمار در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ نفر کشته می‌ باشد.
از این رو طبق این آمار، بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ما را بحرانی اعلام کرده است. ایران با داشتن ۱۸ هزار فوتی در حوادث جاده ای در سال به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست که از مهم ترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله بی‌احتیاطی رانندگان، سرعت زیاد و بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله پایین بودن ایمنی خودروها، خودروهای فرسوده، کاستی ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و غیر استاندارد بودن و کیفیت پایین جاده‌ها اشاره کرد.

فاجعه ای بزرگ که کمتر به آن توجه می شود؛ معلولیت روزانه ۹۰۰ نفر در تصادفات رانندگی

بی شک مرگ ۱۸ هزار نفر از ایرانیان در طی یکسال یک تراژدی تمام عیار است اما در آمارهای رسمی معمولا توجهی به شمار بالای قربانیان خاموش تصادفات رانندگی نمی شود. معلولیت و مجروحیت روزانه ۹۰۰ نفر در حوادث جاده ای ضرر و زیان اجتماعی و اقتصادی بسیار هنگفتی را به دنبال دارد که باید بیشتر به آن توجه شود. چنین رقمی به معنای جراحت و معلولیت ۳۲۸ هزار نفر در طول یکسال است و براساس برخی آمارها در حدود نیمی از این تعداد (حدود ۱۵۰ هزار نفر) دچار معلولیت دائمی می شود و برای مدت ها با عوارض ناشی از تصادف دست و پنجه نرم می کنند. این در حالیست که براساس ارزیابی های گذشته (براساس قیمت های دو سال قبل) زیان اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان می شود که مسلما این رقم در شرایط فعلی به بیش از دوبرابر افزایش یافته است.

نظر شما چیست؟

6 نظرات
  1. alireza می گوید

    با این حجم فروش سایپا و ایرانخودرو رکوردهای بهتر و بالاتر هم در راه است

  2. قبادی می گوید

    اولین عامل خودروهای بدون ایمنی هست که مردم مجبوراً سوار بشن. دومین عامل جاده هاست که کسی به فکر رفع مشکل نقاط بحرانی جاده ها نیست و سومین راننده هایی که باید گواهینامشون باطل بشه، خصوصا بی آرتی ها که رسما از روت رد میشن

  3. جهانی می گوید

    چرا ما ایرانیا فقط تو چیزای منفی رکورد دار میشیم!!!

  4. رضوان پور می گوید

    خدا بخیر بگذرونه ، تعطیلات عید ۹۸ ببینیم قراره چه آماری از تصادفا دربیاد

  5. پیریایی می گوید

    راننده ها بی دقت و عجول هستن توی رانندگی ، ولی جاده هامونم وضعیت چندان جالبی نداره

  6. کمالی می گوید

    امسال آمار تصادفات تعطیلات عید و فوت شده ها کمتر بود، ولی بجاش سیل جبران کرد… فقط شیوه مردن عوض شد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − سه =