روند صعودی شمار تلفات ناشی ‌از حوادث رانندگی در کشور؛ استان فارس در آمار تصادفات مرگبارصدر نشین است

شمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته و گویا امیدی به کاهش وضعیت تاسف بار جاده های کشور نیست.

طبق اعلام این سازمان آمار تلفات ناشی از تصادف در سال گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است و روزانه ۴۷ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. به‌ گفته یک نماینده مجلس، عامل انسانی که نقش مهمی در تصادفات رانندگی دارد نباید از سوی وزارت کشور و پلیس نادیده گرفته شود.
سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می‌دهد که ایران از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده‌ای، رتبه اول جهان را کسب کرده است.

زنگ خطر مرگ ‌و میر تصادف بار دیگر به صدا درآمده و سیر نزولی تلفات ناشی ‌از حوادث رانندگی در یک ‌دهه گذشته دوباره سیر صعودی به خود گرفته است. برپایه اعلام آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت ‌به سال قبل از آن ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بر اساس این آمار سال گذشته هر ساعت دو نفر و روزانه ۴۷ نفر بر اثر تصادف جان باخته‌اند. البته همان ‌طور که بسیاری از روزنامه نگاران و مردم به خاطر دارند آغاز سال ۹۷با اخبار خوبی از وعده‌های مسئولان و سیر نزولی کاهش تلفات ناشی ‌از تصادف‌ها روبه‌رو بود، به طوری که اعلام شد در فروردین ماه تصادف‌ها  ۱۲.۸‌ درصد کاهش داشته است اما این کاهش با افزایش چشمگیر ۱۹/۲ درصدی در بهمن ماه جبران شد و آمار تلفات در سال ۹۷ را نسبت به سال ۹۶ در مقیاس بالاتری قرار داد.
در سال ۹۶، ۱۶ هزار و۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند که البته این آمار نسبت به سال ۹۵، ۱/۷ درصد افزایش یافته بود. این موضوع نشان می‌ دهد در چند سال گذشته آمار مرگ و میر حوادث رانندگی سیر صعودی داشته و بلای جان ایرانی‌ها شده است. برپایه آمار حوادث رانندگی پس از سکته قلبی و بیماری‌های مغزی، سومین عامل مرگ و میر ایرانی‌هاست.

مردان سهم ۷۸ درصدی در آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی کشور دارند

براساس آمار پزشکی قانونی کل کشور شهریور ۹۷ هم دوباره ماه خونین بوده و هزار و ۸۶۳ نفر بر اثر تصادف فوت کرده‌اند. همچنین بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون ‌شهری با ۶۴.۲ ‌درصد بوده است. به بیان دیگر در سال ۹۷، ۱۱ هزار و ۲۹ نفر در محورهای برون شهری فوت کرده‌اند و در مقایسه با سال ۹۶، ۲.۶ درصد افزایش یافته است.
سال گذشته استان فارس با ۱۳۵۷ نفر، تهران با ۱۳۱۹ نفر و اصفهان با ۱۱۲۷ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۴۷ نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸۶ نفر و اردبیل با ۲۳۱ نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را داشته‌اند.
آمار پزشکی قانونی در سال ۹۷ نشان می‌دهد بیش از ۷۸ درصد از کشته های ناشی ‌از حوادث رانندگی مرد و رانندگان بیشترین قربانی حوادث رانندگی بوده‌اند. همچنین وسیله نقلیه مورد استفاده حدود ۵۰ درصد فوتی‌ها، سواری بوده و علت اصلی مرگ حدود ۴۵ درصد کشته های تصادف ضربه به سر بوده است.
ضررهای ناشی از تصادفات رقم بسیار زیادی را تشکیل می‌دهد. در هر حادثه و یا تصادف جدا از ضررهای روحی ضررهای مالی چون هزینه‌های کفن و دفن و دیه و هزینه‌های بیمارستانی و در مورد خودرو نیز هزینه‌های رنگ، صافکاری و تعمیرات به راننده یا خانواده وی تحمیل می‌شود.

نقش مهم عامل انسانی در تصادفات/ مناسب نبودن پراید برای رانندگی در جاده

آمار بالایی از تصادفات رانندگی در نتیجه بی‌توجهی و بی دقتی و سهل انگاری راننده صورت می‌گیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود می‌آورد.
تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به راست و انحراف به چپ خودروهاست؛ و رانندگان این نوع خودرو بدون توجه به اینکه ممکن است خودرویی از جهت راست و چپ بیاید به یکباره بدون زدن چراغ راهنما فرمان را می‌چرخانند.
سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به آخرین آمار تلفات حوادث رانندگی گفت: «متاسفانه سال گذشته هم آمار فوتی‌های تصادفات افزایش داشته است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. البته فراموش نکنیم در وقوع تصادف علاوه بر عامل جاده و خودرو، عامل انسانی نیز نقش پررنگی دارد زیرا راننده‌ای که با آگاهی از وضعیت خودرو خود و جاده پشت فرمان می‌نشیند و همچنین نحوه رانندگی او از جمله کنترل سرعت و هوشیاری بسیار مهم است. ضمن این که خودرویی مانند پراید خودرو جاده نیست و نباید مردم با سرعت بالای ۱۰۰ در جاده با آن تردد کنند.»

5 نظرات
  1. شاهویسی می گوید

    رتبه اول مرگبارترین حوادث جاده ای در جهانو کسب کردیم… جا داره یه تبریک ویژه بگیم به ملت غیور، خودروسازای عزیز و مسئولین گرامی که جاده های استانداردو با کیفیت میسازن برامون تا بتونیم مقام بیاریم

  2. اسماعیلی می گوید

    بله دیگه … از ماست که بر ماست … وقتی تو صف پراید صف میکشیم از اونورم آمار تلفاتمونو بالا می بریم…

  3. موسی پور می گوید

    روزانه ۴۷ نفر جونشونو از دست میدن!! جنگم میشد همچین آماری نداشتیم

  4. فروزان می گوید

    مردان سهم ۷۸ درصدی تلفات رانندگی را دارند؟!

  5. سامان می گوید

    پراید خودش عامل اصلی تصادفه… پراید حذف بشه آمار کشته هاحداقل نصف میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 4 =