تعویض و پس نگرفتن جنس فروخته شده تخلف است؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه گفت: پس نگرفتن و یا تعویض کالای فروخته شده از سوی یک واحد صنفی در صورتی که کالا دارای اشکال یا معیوب باشد تخلف قانونی محسوب می‌شود.

عبدالرضا یاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضوع پس گرفتن یا تعویض کالایی که توسط یک واحد صنفی به خریدار عرضه می‌شود، افزود: اگر این کالا بدون مشکل و سالم باشد، قانون در برابر پس نگرفتن آن سکوت کرده و از آن به عنوان تخلف یاد نکرده است. البته این امر بستگی به مشتری‌مداری فروشنده دارد و برخی واحدهای صنفی برای جذب مشتری تعویض یا پس گرفتن کالای عرضه شده را تقبل می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه اظهار کرد: اگر خریدار و فروشنده از قبل توافقی مبنی بر پس گرفتن یا تعویض کالا داشته باشند، فروشنده موظف است به توافقی که صورت گرفته عمل کند.

یاری درباره پس گرفتن کالاهایی که مشکل دارند و معیوب هستند نیز اظهار کرد: در چنین شرایطی فروشنده ملزم است جنس را پس بگیرد یا تعویض کند، در غیراین صورت تخلف قانونی انجام داده و خریدار می‌تواند نسبت به واحد متخلف در مراجع مربوطه شکایت کند.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط درباره فروش کالایی با قیمت بیشتر از قیمت واقعی هم صحت دارد و فروشنده موظف است پول اضافه‌ای که از خریدار دریافت کرده را برگرداند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی کالاها ممنوعیت بهداشتی برای تعویض و پس گرفتن دارند، اضافه کرد: برخی اجناس مانند لباس زیر، لوازم بهداشتی و … امکان پس گرفتن و تعویض ندارند و این کار اجحاف در حق مصرف کننده دیگری است که بخواهد کالای عوض شده را بخرد.

یاری گفت: درباره چنین کالاهایی خریدار می بایست نهایت دقت را در انتخاب کالای مورد نظر خود داشته باشد.

5 نظرات
  1. پورهادی می گوید

    حمایت از مصرف کننده تو ایران معنی نداره…

  2. رمضانی می گوید

    شما برو خرید یه دوتا جنس قیمت کن ونخر، فروشنده طلبکار میشه! چه برسه به پس دادن و تعویض

  3. saman می گوید

    تو ایران گرون فروشی میکنن، جنس تقلبی میدن به مردم، سازمان تعزیرات هم حمایتشون میکنه…

  4. mohamadi58 می گوید

    اینا همه شعاره … هر موقع عمل شد بهش این اخبارو پخش کنید

  5. قاضی زاده می گوید

    مگه دیگه چیزیم میشه خرید با این گرونیا!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 6 =