چرا گیربکس های اتوماتیک در حالت P یا پارک گیر می کند؟

اگر شما هم از افرادی هستید که صاحب خودروی مجهز به گیربکس های اتومات هستید یکی از عواملی که ممکن است باعث نگرانی شما شود گیر کردن گیربکس در حالت P است که در این نوشتار قصد داریم به بررسی دلیل این پدیده و راه حل آن بپردازیم.
گیربکس های اتومات نسبت به گیربکس های دستی دارای پیچیدگی های به مراتب بیشتری هستند بنابراین نگرانی در مورد خرابی آن ها نیز به مراتب بیشتر خواهد بود چرا که در صورتی خرابی، خریداران متحمل هزینه های زیادی خواهند شد.

یکی از مواردی که برخی اوقات و در شرایطی خاص برای گیربکس های اتومات پیش می آید گیر کردن دسته دنده بر روی حالت P است و این در شرایطی است که به هیچ وجه امکان خارج شدن از این حالت وجود نخواهد داشت اما چرا این حالت رخ می دهد؟ به ندرت ممکن است گیر کردن در حالت P رخ بدهد اما یکی از مهم ترین دلایل ایجاد آن می تواند ناشی از بی احتیاطی راننده باشد بدین گونه که اگر در یک سراشیبی قرار داشته باشید و بدون کشیدن ترمز دستی، تنها خودرو را در حالت P قرار دهید این امکان وجود دارد که دنده در این حالت گیر کند.

حالت  Pیا پارک در گیربکس های اتومات به عنوان یک کمک برای ترمز دستی تعبیه شده است و به نوعی یک مانع مکانیکی به حساب می آید که از چرخیدن مجموعه دنده جلوگیری می کند. اگر از ترمز دستی استفاده نکنید و تنها از حالت پارک استفاده کنید در برخی مواقع ممکن است با گیر کردن دنده مواجه شوید. گاهی این حالت در خودروهای با گیربکس دستی نیز رخ می هد به طوری که اگر در سراشیبی تنها خودرو را در دنده قرار دهید و از ترمز دستی استفاده نکنید ممکن است در خلاص کردن دنده با مشکل مواجه شوید.

در خودروهای گیربکس اتومات توصیه می کنیم در هنگام توقف ابتدا در حالتی که گیربکس در حالت خلاص یا N قرار دارد ترمزدستی بالا کشیده شود سپس مکث کوتاهی انجام شود تا خودرو حرکت اضافه خود را انجام دهد و پس از آن گیربکس در حالت P قرار داده شود، با این کار می توانید از گیر کردن دنده در حالت P جلوگیری کنید.

عموما سازندگان گیربکس های اتومات دکمه ای را در کنار دسته دنده قرار می دهند که در صورت گیر کردن دنده در حالت P با استفاده از آن می توانید گیربکس را از این حالت خارج کنید هر چند که توصیه می کنیم این کار را حتما توسط مکانیک ماهر انجام دهید.

6 نظرات
  1. اسماعیل می گوید

    مطلب خوب و آموزنده بود، مرسی از گنجی مگ

  2. بهروز می گوید

    من اکثر موارد دیدم پشت چراغ قرمز یا ترافیک در حالت p قرار میدن، در حالی که اگر توقف کمتر از یک دقیقه باشد باید فقط ترمز را نگه دارند….و اگر زمان طولانی تر بود در حالت N قرار بدن…

  3. پوریا می گوید

    خدا قسمت همه کنه تا آخر عمر یبار سوار اتومات بشن و فرق بهشت و جهنم رو روی همین زمین احساس کنن

  4. چاووشی می گوید

    مطلب فوق کاملا درسته ولی گاهی ترمز دستی ماشین قدرت لازم رو نداره بنابراین با ضعیف شدن لنت ها و در شیب در حالت p گیر میکنه

  5. هه هه می گوید

    نصف ملت هنوز نمیدونن بخار گرفتگی شیشه هاشونو چطور بدون شیشه پایین دادن ازبین ببرن، انتظاری برای استفاده صحیح از اتومات نمیره….

  6. bigdeli می گوید

    به دنده p اطمینان نکنید چون خیلی ضعیف است و در سر پایینی خراب می شود …. حتما از ترمز دستی استفاده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − دو =