بیتل یا همان فولکس قورباغه‌ای پس از ۸۰ سال به پایان خط رسید

تولید بیتل یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان، متوقف شد

تولید “بیتل” یا آن طور که در ایران مشهور است “فولکس قورباغه ای” برای همیشه متوقف شد. بیتل یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان است.

روز چهارشنبه آخرین خودروی تولیدی فولکس‌واگن از خط تولید “پوئبلا”ی مکزیکو سیتی (پایتخت مکزیک) خارج شد. خبری که احتمالا برای طرفداران دنیای خودرو ناراحت کننده خواهد بود.

مقامات فولکس‌واگن پیشتر در مصاحبه‌‌های گوناگون، شروع عصر الکتریکی‌ها و افت فروش قورباغه‌ای‌ها را دلیل حذف فیزیکی “بیتل” عنوان کردند اما فروش ۱۵ هزار دستگاه بیتل در دنیایی که محبوبیت شاسی‌بلندها را به رسمیت شناخته برای خودروساز آلمانی تیر خلاص برای حذف فیزیکی “خودروی مردم” محسوب شد. با این وجود فولکس‌واگنی‌ها از ارائه خودرویی شبیه بیتل با موتور الکتریکی خبر دادند.

بیتل

در اوایل دهه ۳۰ میلادی، هیتلر دستور داد تا “خودرویی برای مردم” ساخته شود. دستور وی خطاب به “فردیناند پورشه” -که بعدها کمپانی خودروهای اسپورت خود را تاسیس کرد- ابلاغ گردید. مدل‌های اولیه آقای”پورشه” در ابتدا موفق به جلب نظر “هیتلر” نشد. اما سرانجام مدل “کفتر” چشمان رهبر دیکتاتور آلمان را گرفت. “کفتر” به معنای “سوسک” می باشد.

هیتلر استانداردهایی را برای برای “خودروی خلق” در نظر گرفت. این خودرو باید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت می‌کرد و ۲ بزرگسال و ۲ کودک را در خود جای می‌داد. کم مصرف بودن خودرو نیز از دیگر گزینه‌های این خودرو محسوب می‌شود.

بیتل
نسخه ویژه از فولکس‌واگن بیتل/ برلین/ ۱۹۶۵

سرانجام اولین “بیتل” جهان در سال ۱۹۳۸ تولید شد و در سال ۱۹۷۲ میزان تولید آن از مرز ۱۵ میلیون دستگاه گذشت. این میزان بیش از تقاضای مطرح شده برای محبوب‌ترین مدل خودروی کارخانه “فورد” بود.

فولکس‌ واگن در سال‌های اخیر از هر ترفندی برای جذب مخاطبان این خودرو استفاده کرد اما حضور پررنگ کراس‌اوورها و suv ها موجب رکود فروش این خودرو شد.

درست چند ماه پس از خروج اولین نسخه‌های بیتل از کارخانه ولفسبورگ آلمان، کارخانه به فضایی برای تولیدات نظامی در جنگ جهانی دوم تبدیل شد. به همین دلیل نیروهای مخالف آلمان‌، این کارخانه را بمباران نمودند.

بیتل

همین اتفاق می‌توانست پایان زندگی کوتاه مدت “سوسک کوچک” آلمان‌ها محسوب شود. با این وجود یک بیتل در تمام دوران‌ها جان سالم به در برد. برخی کارشناسان، علل این جان سختی را جایگاه موتور آن -در عقب خودرو- اعلام کردند. پس از اتمام جنگ انگلیسی‌ها قصد داشتند این کارخانه را به کشورشان منتقل کنند، اما این اتفاق نیفتاد.

یکی از اعضای ارتش وقت بریتانیا  به نام ایوان هریس، یک نسخه سالم از بمباران‌ را پیدا کرد و آن را به چرخه تولید بازگرداند. چند سال بعد اولین نسخه‌ از بیتل‌های تازه متولد شده با کشتی به آمریکا ارسال شدند.

آمریکایی‌ها در دهه ۶۰ بیتل را پذیرفتند. در آن زمان “هیپی” ها در محبوبیت این خودرو نقش داشتند. در آن سال ۴۰۰ هزار بیتل در آمریکا فروخته شد. در کمتر از چند سال بیتل‌ها ۵ درصد سهم بازار را از آن خود کردند. در جهان نیز فروش بیتل به ۱٫۳ میلیون دستگاه رسید.

دو دهه بعد، تولید خودرو از مرز ۲۱ میلیون دستگاه گذشت. اما اینک تعداد این خودروها کاهش نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۰۳ تولید این خودرو پس از ۶۵ سال بیش از ۳۰ هزار دستگاه کاهش نشان داد. اما فولکس‌واگنی‌ها با نام جدید ” نیو بیتل” موفق به همراه کردن مجدد تعداد زیادی از همران خود شدند.

موزه شهر مکزیکو سیتی میزبان آخرین نسخه فولکس قورباغه‌ای تاریخ است.

بیتل

آخرین نسخه بیتل از کارخانه “پوئبلا”ی مکزیکو به موزه فولکس‌واگن این شهر خواهد رفت و به مجموعه تاریخی “فولکس‌واگن” آمریکا منتقل می شود. این کارخانه به جای بیتل، تولید یک suv کامپکت را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

6 نظرات
  1. رضا می گوید

    تولید بیتل متوقف شد و تولید پراید متوقف نشد!!!

    1. محمد می گوید

      پراید تو گروه خودروها نقش جنتی رو بازی میکنه، حالا حالاها هستش

    2. MHR می گوید

      واقعا چرا؟

  2. رمضانی می گوید

    خودروی جالبی بود، حیف که تولیدش متوقف شده

  3. مهریماه می گوید

    یادش بخیر فولکس قورباغه ای تو ایران یروزایی ابهتی داشت برای خودش!

  4. سمانه صابری می گوید

    وای چقدر من دوست دارم این ماشینو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 3 =