درآمد طرح زوج و فرد چطور مصرف می شود؟

اواسط آذرماه سال ۸۴ به دلیل آلودگی شدید هوای تهران، در محدوده ای به وسعت ۸۸٫۵ کیلومتر طرح نوبتی کردن تردد خودروها بر اساس زوج یا فرد بودن شماره آخر پلاکشان اجرا شد. به عقیده برخی کارشناسان ترافیک در تمام سال هایی که این طرح اجرایی شده، کاهش آلودگی هوای این محدوده تنها بین ۰ تا ۴ درصد صورت پذیرفته و از سمت دیگر آلودگی هوا در بیرون از این محدوده ۳۸ درصد افزایش یافته است. به علاوه برخی از بزرگراه‌های پایتخت نیز شلوغ تر شده و افزایش طول زمان ترافیک رخ داده است.
میثم بصیرت، سرپرست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به تغییرات جدید در جزئیات طرح زوج و فرد شهر تهران اظهار کرد

این سیاست‌ها برای دوره‌های بحرانی شهر همچون یک مُسکن است و تا ابد قرار نیست از این مسکن‌ها استفاده کنیم.

بصیرت افزود: برای بحران آلودگی هوا و حمل و نقل و باید به سمت یافتن درمان و دارو پیش رویم و سیاست طرح زوج و فرد نیازمند بازنگری است چرا که تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد در کشورهای توسعه یافته مسیرهایی جدید اتخاذ شده است.
بصیرت بازبینی طرح زوج و فرد برای سال ۹۸ را در همین راستا تعریف کرد و گفت: شهرداری تهران باید توانمند شده و مسیرهایی را برای دیگر موج‌های حمل و نقل فراهم آورد تا تقاضا برای ورود به محدوده‌های طرح با خودروی شخصی کاهش یابد.
شیوه اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷ تغییر پیدا کرد و یکی از اهداف اجرای طرح ترافیک تغییر رفتار شهروندان بود. بر همین اساس تصمیم گرفته شد تعرفه و عوارض طرح ترافیک ۹۷ نه ثابت باشد و نه از قبل مجوز طرح ترافیک فروخته شود بلکه عوارض پرداختی بر اساس میزان حضور در طرح ترافیک باشد.

وی با بیان اینکه هدف شهرداری از اجرای طرح زوج و فرد درآمدزایی نیست، ادامه داد: این سیاست برای رفاه حال شهروندان دنبال می‌شود و هر نوع درآمد به صندوق خاص توسعه حمل و نقل عمومی و برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران خواهد رفت.
بصیرت با اشاره به آمادگی زیر ساخت‌های محدوده زوج و فرد گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی می بایست توسعه یابد و خوشبختانه تا پایان سال جاری خط ۶ و ۷ مترو افتتاح می‌شود.
وی کاهش آلودگی هوا در محدوده زوج و فرد را اصلی ترین دستاورد این طرح دانست و افزود: هم اینک در ساعات پایانی طرح در محدوده‌های زوج و فرد، ازدحام و بار ترافیکی بالایی اتفاق می‌افتد و با اجرای این سیاست یکپارچه، فرصتی برای کاهش بار ترافیکی و توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد می‌شود.

این موارد در حالیست که طرح زوج و فرد تهران قرار است در سال آینده با طرحی موسوم به منطقه کاهش آلایندگی، جایگزین شود که با شرایط متفاوتی نسبت به طرح زوج و فرد فعلی اجرا خواهد شد.

4 نظرات
  1. جاهدی می گوید

    خرج فلسطین، یمن، سوریه و لبنان می شه

  2. alireza می گوید

    اگر برای کاهش آلودگی خرج میشه چرا تغییری مشاهده نمیشه؟

  3. همشهری سلام! می گوید

    همانگونه که همه خبر دارند مصرف می شود…

  4. hosein می گوید

    خود عنوان پست جالبه!!! “درآمد طرح زوج و فرد”….. یعنی این طرح هدفش کسب درآمده بیشتر تا کاهش ترافیک و آلودگی هوا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =