ده گام ساده برای تمیز کردن موتور خودرو

تمیز بودن موتور خودرو ممکن است به اندازه درخشندگی بدنه خودرو جذاب به نظر نرسد اما طول عمر موتور را افزایش می دهد.

تمیز کردن موتور خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک خودروی تمیز علاوه بر این که در جاده و خیابان عالی به نظر می رسد احساس خوبی در راننده نیز ایجاد می کند، اما به همان اندازه که تمیز بودن ظاهر خودرو دارای اهمیت است تمیز کردن اجزای داخلی خودرو نیز مهم می باشد. موتور خودرو یکی از اجزایی است که می بایست به نظافت آن اهمیت داد.

ذرات گرد و غبار از منافذ اطراف محفظه موتور به درون آن راه پیدا کرده و موجب کثیف شدن پیشرانه می‌شوند؛ اما تنها با ۱۰ گام می‌توانید نسبت به تمیزی موتور خودرو مطمئن شده و از آن لذت ببرید.

گام اول: زمان تمیز کردن

یک روز گرم با رطوبت اندک و مقداری باد زمان ایده آل برای انجام عملیات تمیزکاری پیشرانه است که کمک می‌کند پیشرانه و اجزای پیرامون آن سریعتر خشک شوند.

گام دوم: موتور خودرو خنک باشد

اگر پیشرانه موتور روشن بوده است، با بالا زدن درب کاپوت حداقل ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا پیشرانه مقداری خنک گردد. قطعات داغ موتور علاوه بر سوزاندن دست شما، احتمال انقباض سریع و آسیب دیدنشان در صورت تماس با آب سرد وجود دارد.

تمیز کردن موتور خودرو

گام سوم: جداسازی

کلیه کاورهای پلاستیکی موجود در زیر درب کاپوت را جدا کنید؛ این قطعات را می‌توان جداگانه تمیز کرد. همچنین اتصال قطب منفی باتری را نیز جدا کنید؛ این کار از آسیب رسیدن به قطعات الکترونیکی، در صورت خیس شدن، جلوگیری به عمل می‌آورد.
اگر کمی فنی‌تر هستید بهتر است باتری را به طور کامل جدا کرده و آن را به بیرون از فضای موتور خودرو منتقل نمایید.

تمیز کردن موتور خودرو

گام چهارم: اجزای حساس را کاور کنید

با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هرگونه قطعات الکترونیکی نظیر: سوکت‌ها، سنسورها، باتری، سیم‌ها و غیره را بپوشانید. همچنین مجرای هوای ورودی به موتور را نیز برای اطمینان مسدود نمایید تا از ورود آب به درون آن جلوگیری شود.
با انجام این کارها شما می‌توانید با ریسک کمتری نسبت به شستشوی موتور خودرو خود اقدام کنید.

گام پنجم: چربی‌زدایی

شما می‌توانید با استفاده از پاشش محلول‌های چربی‌زدا و اسپری‌های ویژه بر روی قطعات موتور، به طور کامل هرگونه روغن، دوده، گریس و غیره را از روی اجزای پیشرانه بزدایید.

تمیز کردن موتور خودرو

گام ششم: دستمال کشیدن

بسته به میزان کثیفی موتور خودرو، شاید احتیاجی به تمیزکاری با دستمال وجود نداشته باشد. برخی مناطق نظیر درب سوپاپ، امکان دارد لایه‌های ضخیمی از روغن و خاک را میزبانی کنند که در این صورت می‌توانید از بُرس‌های غیرفلزی و اسپری پاک کننده برای تمیز کردن آن مناطق بهره ببرید؛ سپس با دستمال آنجا را به طور کامل تمیز نمایید.

گام هفتم: شستشو با آب

اگر دارای دستگاه کارواش خانگی یا هر نوع پمپی که موجب افزایش فشار آب شود هستید، می‌توانید با تنظیم آن بر روی حالت نسبتا کم فشار، نسبت به شستشوی پیشرانه و محوطه اطراف آن اقدام کنید.

کلیه اجزا و قطعات درون محفظه موتور خودرو را بشویید؛ برای این کار می توانید از بخش پشت موتور شروع کرده و به قطعات جلوی موتور برسید. کلیه ذرات برجای مانده از مرحله اسپری کردن را به خوبی بشویید. حواستان باشد هرگز مستقیما آب را بر روی قطعات الکترونیکی نپاشید. سعی کنید جاهایی که امکان خشک شدن سریع وجود ندارد را شست و شو ندهید و با یک دستمال به تمیزکاری آن بپردازید.

توجه: به دلیل حضور قطعات الکترونیکی حساس در محفظه موتور، شستشوی پیشرانه با آب امری نسبتا خطیر به حساب می‌آید؛ بنابراین توصیه می‌ گردد در صورت نداشتن مهارت و نیز عدم آشنایی کافی با قطعات حساس موتور، حتی الامکان از شست و شوی پیشرانه با آب خودداری نموده و یا اینکه این کار را به کارواش‌ها و مراکز معتبر بسپارید تا احیانا درگیر مشکلات احتمالی حاصل از آن نشوید.

تمیز کردن موتور خودرو

گام هشتم: موتور خودرو را خشک کنید

اگر پمپ باد در اختیار دارید، هرچه سریعتر سوراخ سُنبه‌های موتور خودرو خود را با آن خشک کنید. در غیر این صورت از یک دستمال خشک یا حوله مخصوص برای زدودن آب و تمیز کردن کثیفی‌های باقی مانده استفاده کنید.

تمیز کردن موتور خودرو

گام‌ نهم: جایگذاری

قطب منفی باتری را متصل نموده و کیسه‌های پلاستیکی را از روی قطعات الکترونیکی موتور خودرو بردارید. کاورهای پلاستیکی جدا شده را نیز در جای خود نصب کنید.

گام دهم: مراقبت پیوسته

نکته اساسی در پروسه فوق این است که اجازه ندهید موتور خودرو شما بیش از حد کثیف شود. اسپری کامل قطعات موتور و چربی زدایی از آنها به میزان یک یا دو بار در سال، می‌تواند از کثیف شدن بیش از حد پیشرانه خودرو ممانعت به عمل بیاورد. بنابراین بهتر است در فواصل زمانی مشخص، دستی به سر و روی پیشرانه خودرویتان بکشید.

5 نظرات
  1. ایزدی می گوید

    تمیز کننده موتور خوب چه برندی پیشنهاد میکنید؟

    1. قیاسی می گوید

      وورث و سوناکس برند های خوبی هستن

  2. قاسمی می گوید

    مرسی بازم مطالب آموزشی بذارید

  3. جاویدی می گوید

    من سالی یبار موتور ماشینمو تمیز میکنم، پیشنهاد میدم شماهم انجام بدید

  4. فطرس می گوید

    به تازگی اسپری موتور شوی لستا خریدم، هم قیمتش مناسب بود و هم پاک کنندگیش خوب بود وو در کل راضی بودم
    مطلب خوبی گذاشتید. باعث شد من برم و بعد از مدتی به موتور ماشینم رسیدگی کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 13 =