آموزش و نکات طلایی درباره واکس خودرو؛ چگونه خودروی خود را واکس کنیم؟

آموزش نحوه اجرای واکس خودرو و نکات کلیدی درباره واکس بدنه خودرو را با گنجی مگ بیاموزید

مراقبت و نگهداری از خودرو نیازمند داشتن اطلاعات کافی و صحیح می باشد. علاوه بر اینکه از لحاظ فنی می بایست به خودرو رسیدگی کرد نباید از تمیز نگه داشتن و مراقبت از بدنه خودرو غافل شد. عوامل زیادی در محیط موجب آسیب به بدنه خودرو می شود که از جمله می توان به عوامل محیطی مانند آفتاب سوختگی، ایجاد خط و خش بر اثر تماس با شاخه های درختان، گرد و غبار، باران های اسیدی اشاره کرد.

راه های زیادی برای پیشگیری و مراقبت از آسیب به بدنه خودرو وجود دارد که یکی از این را ه ها استفاده از واکس می باشد. با استفاده از واکس یک لایه نازک روی بدنه ایجاد می شود که نقش محافظ را برای بدنه خودرو ایفا می کند و علاوه بر جلوگیری از آسیب های احتمالی به بدنه خودرو آن را درخشنده و زیبا می کند.

از دیدگاه بسیاری از افراد مهم ترین و چشم گیرترین دلیل استفاده از واکس در وهله اول درخشان کردن بدنه خودرو برای زیبایی بیشتر آن و در وهله دوم محافظت از بدنه خودرو می باشد.

در این مقاله به نحوه استفاده از واکس بدنه خودرو می پردازیم:

توجه به این نکته بسیار ضروری است که هر چه قدر قبل از اجرای عملیات واکس زدن کلیه ایراد های موجود در بدنه خودرو رفع شود اجرای واکس بی نقص تر انجام می شود. زیرا در صورتی که ایرادی مانند خط و خش در بدنه خودرو موجود باشد و یا خودرو به خوبی شسته نشده باشد این ایراد بعد از اجرای واکس چشم گیر تر می شود و ظاهر نازیبایی به خودروی شما می دهد.

پیشنهاد می شود قبل از اجرای واکس خودرو برای تاثیرگذاری بیشتر آن بدنه ماشین خود را پولیش کنید.

مراحل انجام واکس خودرو به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

برای واکس زدن خودرو ابتدا باید بدنه خودرو را به صورت کامل بشویید و سطح آن را خشک نمایید. پیشنهاد می شود که کار واکس حتما در سایه و یا محل های سربسته به دور از نور آفتاب انجام گیرد.

مرحله دوم

سطح بدنه خودرو را تقسیم بندی کرده و به ترتیب در هر ناحیه کار واکس زدن را به صورت دایره ای ملایم به صورت یکنواخت روی سطح بدنه خودرو آغاز کنید. در صورتی که می خواهید با استفاده دستگاه کار واکس خودرو را انجام دهید آن را روی سرعت پایین تنظیم نمایید. به عنوان مثال در صورتی که میخواهید کاپوت ماشین را واکس بزنید ابتدا کاپوت را به صورت کامل واکس زده و سپس به سراغ قسمت های دیگر بدنه خودرو بروید. برای انجام واکس می توانید از اسفنج یا پد دستی مخصوص به این کار استفاده کنید.

نکته قابل توجه این است که ایجاد یک لایه نازک بسیار بهتر از یک لایه عمیق روی سطح بدنه خودرو می باشد زیرا پاک کردن مقدار زیاد واکس بسیار سخت است و با احتمال کدر شدن بدنه ظاهر نازیبایی به آن می دهد.

مرحله سوم

با توجه به دستورالعمل اجرای هر واکس چند دقیقه بعد از واکس زدن هر قسمت از خودرو شروع به پاک کردن مقدار اضافه واکس با استفاده از دستمال مایکروفایبر یا حوله مایکروفایبر برای ایجاد درخشندگی بدنه خودرو نمایید. دلیل استفاده از دستمال یا حوله مایکروفایبر قدرت جذب بالا، دفع گرد وغبار و نرم بودن آنها می باشد. همچنین این دستمال ها بعد از استفاده هیچ گونه ردی از خود به جای نمی گذارند. زمان بین واکس زدن و پاک کردن آن با دمای محیط ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که واکس زمان زیادی را در مجاورت با هوا قرار گیرد پاک کردن آن سخت خواهد شد. این فاصله زمانی در فصل تابستان معمولا کمتر از فصول سرد سال می باشد.

نکته ای که می بایست به آن توجه کرد این است که ترجیحا عملیات واکس در محیط با دمای بین ۱۳ تا ۳۰ درجه سانتی گراد انجام شود زیرا مواد واکس در هوای خیلی گرم زود خشک می شود و در هوای خیلی سرد قابلیت پخش روی سطح بدنه را نخواهد داشت.

مرحله چهارم

بعد از پایان کار واکس زدن کل بدنه را مجددا چک کنید تا هیچ گونه واکس اضافی روی بدنه باقی نمانده باشد. شما می توانید با توجه به نوع واکسی که استفاده می کنید برای شستشوی ماشین در صورت نیاز اقدام کنید.

لازم به ذکر است دو نوع واکس مایع و چسبی در بازار موجود است که نحوه استفاده هر دو نوع یکسان می باشد. با استفاده از واکس روی بدنه و پاک کردن آن با دستمال مایکروفایبر تا چندین ماه از رنگ خودروی شما محافظت می شود.

فاصله زمانی بین واکس زدن بدنه خودرو چقدر باشد؟

پاسخ این سوال به منطقه سکونت شما و میزان استفاده شما از خودرو بستگی دارد. اما به صورت کلی می توان گفت در صورتی که در منطقه ای زندگی میکنید که نور آفتاب شدید است و یا بارش های برف و باران زیاد است می توانید ابتدای هر فصل بدنه خودروی خود را واکس بزنید. استفاده از واکس بیشتر از یک بار در ماه توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث ساییدگی رنگ بدنه خودرو شود.

دقت کنید که حتما بعد از واکس زدن خودرو می بایست از شوینده های مخصوص بعد از واکس برای شستن بدنه خودرو استفاده کرد. نکته بعدی اینکه به هیچ عنوان واکس را روی بدنه ای که مات است استفاده نکنید.

7 نظرات
  1. جواهرپور می گوید

    مرسی از مطالب خوبتون، بازم از این مطالب آموزشی بذارید

  2. فارابی می گوید

    واکس خوب چه برندی رو پیشنهاد می کنید؟

    1. قادری می گوید

      من از پوشش نانوسرامیک ۱۰H نانوتیس استفاده کردم و راضی بودم

    2. سجاد می گوید

      من وورث استفاده کردم و راضی بودم

  3. حسینی می گوید

    سرامیک واکس کاسه ای نانوتیسم خوبه… نسبت به قیمتش میصرفه … من برای کارگاهم تهیه کردم

  4. فتاحی می گوید

    آیا واکس خط و خش های ریزم حذف میکنه؟

  5. آروین صبوری می گوید

    واکس اکستریم سوناکس خیلی خوبه، موندگاریش هم خوب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =