سیستم تعلیق خودرو و آسایش سرنشینان

اهمیت سیستم تعلیق خودرو در امنیت سرنشینان

سیستم تعلیق خودرو شامل چرخ‌ها، کمک فنرها، فنرها و ستون‌های نگهدارنده است. وظیفه اصلی سیستم تعلیق در ابتدا حفظ ارتعاشات که در اثر حرکت خودرو در حین ناهمواری‌های جاده پیش می‌آید است.  سیستم تعلیق خودرو، انرژی جنبشی را مهار می‌کند.

دومین وظیفه توانایی کنترل راحت خودرو و هدایت کردن آن در پیچ‌های جاده است که به برخورد مؤثر لاستیک با جاده برمی‌گردد. اگر لاستیک تماس مؤثر با جاده داشته باشد می‌تواند به خوبی نوسانات و ارتعاشاتی که به لاستیک در هنگام برخورد با دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده به وجود می‌آید را جذب و کنترل نماید و از انتقال آن به بدنه و سایر قسمت‌های خودرو جلوگیری ‌کند. سیستم تعلیق تمام وزن خودرو را تحمل می‌کند و باید در این شرایط علاوه بر حفظ موقعیت چرخ‌ها و سیستم فرمان، میزان پایداری و فرمان‌پذیری خودرو را نیز افزایش دهد. بدنه در اینجا به معنی اتاق، شاسی و تمام متعلقات آن است.

انواع سیستم تعلیق خودرو

در سیستم تعلیق وابسته (Dependent suspension) چرخ‌ها به صورت یک‌نواخت درحال حرکت هستند. در این نوع تعلیق چرخ‌های چپ و راست به یک محور واحد و محکم متصل است. این نوع سیستم تعلیق، در عقب خودرو‌ها رایج است ولی در سیستم تعلیق جلو کامیون‌ها یافت می‌شود. مشکل سیستم تعلیق وابسته این است که در صورت برخورد یکی از چرخ‌ها به دست‌انداز، تکان خوردن در کل محور عقب احساس می‌شود و در مواجهه با چرخش بدنه خودرو، عملکرد خوبی ندارد. چرخ‌های خودرو در این مدل سیستم به هم وابسته است و اعمال نیرو به یک چرخ موجب اثر گذاشتن روی چرخ دیگر می‌شود.

در سیستم تعلیق مستقل (Independent suspension) هر چرخ روی یک محور جداگانه و مستقل به صورت عمودی حرکت می‌کند و مانع انتقال ارتعاشات از یک چرخ به چرخ دیگر است. این دقیقا برعکس سیستم تعلیق یک‌پارچه است. معمولاً طرف چپ و راست این سیستم تعلیق با میل موج‌گیر یا مکانیسم‌های دیگر از این قبیل به هم وصل شده‌اند. این میله در دو سر خود دارای بوش است که چرخ‌های مقابل را به یکدیگر متصل کرده است. اما هرکدام از چرخ‌ها به صورت مستقل می‌توانند حرکت کنند و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم تبدیل کنند و از سرنگونی خودرو جلوگیری ‌کند.
سیستم‌های تعلیق مستقل که در جلو خودرو قرار دارند و سیستم‌های تعلیق مستقل که در قسمت عقب خودرو قرار دارند (IRS) نام‌گذاری شده‌اند. در سیستم تعلیق کاملا مستقل، تمام چرخ‌ها دارای سیستم تعلیق جداگانه هستند. در سیستم‌های مستقل قدیمی‌تر از اکسل‌های چرخشی استفاده می‌کردند، اما در سیستم‌های امروزی از تعلیق چاپمن، مک فرسون، سیستم تعلیق بازویی (در هواپیما‌ها)، سیستم مولتی‌لینک و یا تعلیق دوجناقی استفاده می‌کنند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
سیستم تعلیق مستقل، کیفیت سواری و هندلینگ بهتری ارائه می‌دهد؛ زیرا وزن کمتری روی هر چرخ وارد است و ضربه‌ی وارد شده به هر چرخ به چرخ دیگر منتقل نمی‌شود.

سیستم تعلیق مک فرسون استرات  

سامانه استرات مک فرسون از بالای یک دمپر تلسکوپی به عنوان محور بالایی فرمان استفاده می‌کند. این سیستم به طور گسترده‌ در سیستم تعلیق جلوی وسایل نقلیه مدرن استفاده می‌شود و به نام مهندس خودرو آمریکایی مک فرسون نامگذاری شده است. مزیت کلیدی مک فرسون این است که تمام قطعاتی که سیستم تعلیق و کنترل چرخ را فراهم می‌کنند در یک سیستم واحد ادغام می‌شوند و برای خودروهای اروپایی که فضای زیادی را برای سیستم تعلیق ندارند بسیار مناسب است. به دلیل سادگی و هزینه ساخت ارزان، این طرح بسیار محبوب است. نکته منفی این است که عایق کاری در برابر صدای جاده دشوارتر است. برای این کار به یک پایه بلندتر نیاز است که باید تا حد امکان جدا شود. علاوه بر این، به ارتفاع ترخیص بالاتری نیاز دارد.

سیستم تعلیق دو جناغی

به علت شباهت این بازوها به استخوان جناغ، به این سیستم تعلیق دو جناغی می‌گویند. قسمت بالایی بازوهای A شکل هر کدام توسط یک رابط بوشی از بالا و پایین به سگ دست چرخ متصل‌اند و کمک نیز روی جناغ پایین نصب شده و از میان جناغ بالا عبور می کند. در سمت دیگر نیز قسمت پایینی بازوهای A شکل هرکدام توسط دو رابط بوشی به شاسی متصل‌اند. مزیت اساسی تعلیق‌های دوبل جناغی این است که امکان اصلاح آسان خمیدگی را فراهم می‌کند. این سبک از سیستم تعلیق فضای بیشتری را اشغال می‌کند و کمی پیچیده‌تر از سیستم‌های دیگر مانند مک فرسون است.

سیستم تعلیق مولتی لینک

سیستم تعلیق مولتی لینک از سه یا چند بازوی جانبی و یک یا چند بازوی طولی استفاده می‌کند که می‌توانند در هر جهتی زاویه داشته باشند که امکان سازش بهتر برای کنترل بهتر خودرو را فراهم کند. این لینک‌های متعدد با هر نیرویی که به آن‌ها وارد ‌شود تنظیم می‌شوند و به همین دلیل در وسایل نقلیه خارج از جاده قابل استفاده هستند. سیستم‌های تعلیق مولتی لینک در لاستیک‌های عقب استفاده می‌شود تا سواری بسیار راحت و چسبندگی خوبی را ارائه دهد. سیستم تعلیق مولتی‌لینک باعث چسباندن لاستیک ها در جاده‌های پر پیچ به زمین می‌شود.
این نوع سیستم تعلیق به دلیل ساختار پیچیده آن‌ها بیشتر بر روی خودرو های فناوری بالا ارائه می‌شود و هرگونه آسیبی منجر به تعمیر زمان بر و گران قیمت می‌شود. این سیستم ابتدا در دهه ۶۰ میلادی در خودروهای بنز c111 معرفی شد و پس از آن در دهه ۸۰ میلادی شرکت مرسدس بنز از این سیستم در مدل‌های C کلاس و E کلاس استفاده کرد. این سیستم، در ابتدا برای خودروهای لوکس مورد استفاده قرار گرفت؛ اما با گذر زمان و توسعه، استفاده از آن در خودروهای اقتصادی‌ نیز رواج یافت. در بیشتر موارد، مشاهده می‌شود که سیستم تعلیق مک‌ فرسون در جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک در عقب خودرو مورد استفاده است.

سیستم تعلیق بازویی

سامانه تعلیق بازوی عقب یا سیستم تعلیق بازویی شامل یک بازوی فولادی است که یک سر آن به شاسی خودرو و سر دیگر آن به محور عقب و یک دمپر متصل است. سیستم تعلیقی که بیشتر در قسمت عقب خودرو استفاده می‌شود نمی‌تواند برای وسایل نقلیه سنگین استفاده شود زیرا احتمال خم شدن بازو وجود دارد که هندلینگ را با مشکل مواجه می‌کند.

سیستم تعلیق محور نگهدارنده

سامانه تعلیق محور نگهدارنده از دو اهرم طولی ساخته شده که یک طرف این اهرم‌ها به مرکز چرخ و دیگری به شاسی متصل شده است. از این رو به آن‌ها تعلیق اهرم دوشاخه‌ای نیز گفته می‌شود. استفاده از این نوع سیستم تعلیق برای خودروها پایین آمده چون در جاده‌های پر پیچ و خم بسیار خطرناک است.

سیستم تعلیق نوین

سیستم تعلیق نوین ویژگی‌های سیستم تعلیق وابسته و مستقل را دارد. در سیستم تعلیق نوین چرخ‌ها نسبت به یکدیگر مانند سیستم تعلیق مستقل حرکت می‌کنند اما موقعیت یک چرخ بر روی موقعیت چرخ دیگر تأثیر می‌گذارد.

سیستم تعلیق هیدرولیکی

سیستم تعلیق هیدرولیکی در خودرو‌های سنگین و نظامی کاربرد دارد. این نوع سیستم تعلیق نوین شامل یک سیلندر دارای روغن است که میزان روغن و فشار آن توسط سوپاپ‌های الکتریکی قابل تنظیم است. وظیفه روغن درون سیلندر تشخیص میزان ارتفاع و سختی سیستم تعلیق است. نام دیگر این مدل سیستم تعلیق، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است.

سیستم تعلیق کمک بادی

سیستم تعلیق بادی نوعی سیستم تعلیق است که به جای کویل و دمپر از دمپر هوا استفاده کرده است. این دمپر هوا را می‌توان با کمک یک کمپرسور هوا برای تغییر ارتفاع سواری وسیله نقلیه باد و تخلیه کرد. این سیستم یکی از راحت‌ترین و کارآمدترین سیستم تعلیق‌های موجود است و در اکثر خودروهای لوکس و اسپرت رده بالا مشاهده است. بسیاری از وسایل نقلیه و اتوبوس‌ها به دلیل قابلیت حمل وزن زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنند. سیستم تعلیق بادی بسیار تطبیق‌پذیر است و هنگامی که با ایسیو خودرو ترکیب می‌شود، می‌تواند با هر ارتفاع، بار یا مسافری تنظیم شود.

سیستم کمک الکترومغناطیسی

این سـیستم تعلیق یکی از به روزترین و جدیدترین سیستم‌های تعلیق موجود بر روی خودروها محسوب می‌شود. که از آن به عنوان سـیستم تعلیق فعال نیز یاد می‌شود. سیستم الکترومغناطیسی از سیلندرهایی ساخته شده است که دارای روغن و ذرات ریز آهن می‌باشد. که توسط سنسورها و عملگرهایی با توجه به شرایط ناهمواری سطح جاده و وزن خودرو، میزان انعطاف پذیری سیستم تعلیق را کم و زیاد می‌کند. تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق توسط عبور جریان مغناطیسی از پردازنده مرکزی انجام پذیر است. کارآیی این نوع سیستم‌ها در خودروهای اسپرت عالی است و در مقابل ارتعاشات خودرو بهترین کارکرد را دارد.

از کجا بخریم؟

شما می‌توانید برای خرید انواع لوازم دیتیلینگ خودرو به گنجی‌پخش، اولین مرجع دیتیلینگ خودرو در ایران مراجعه کنید. در وبسایت ما تنوع قابل توجهی از محصولات موجودند. برای دریافت مشاوره تخصصی نیز در ساعات کاری با ما تماس بگیرید. کارشناسان فروش ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

مشاهده قیمت و فروش لوازم دیتیلینگ خودرو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =